ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Angajații Compartimentului Balet ai Operei Naționale din București contestă afirmațiile premierului Dacian Cioloș, se arată într-un comunicat de presă trimis pe adresa redacției ActiveNews.

Semnatarii, în număr de 50, îi aduc la cunoștință premierului că pe scena ONB se dansează de mulți ani spectacole ale unor mari trusturi internaționale, dar și că la București au dansat foarte mulți balerini străini de talie mondială.

Aceștia declară că scopul protestului nu a fost de ordin salarial, ci a ținut de semnalarea problemelor apărute de la "instalarea fără concurs public a domnului Johan Kobborg la conducerea efectivă efectivă a acestei structuri a instituției noastre".

Conform semnatarilor comunicatului, problemele compartimentului de balet al ONB au fost după cum urmează:

Insușirea și utilizarea de dl Kobborg  - în contradicție totală cu organigrama instituției - a funcției de Director Artistic al Compartimentului Balet. Această situație a dus la dezinformarea membrilor  Compartimentului Balet cu privire la statutul real al personalului de conducere. Dl Kobborg își asuma și lua toate deciziile din interiorul Compartimentului, deși  în realitate avea doar un contract de balerin și de consilier coordonator.     

Eliminarea din programul stagiunii a mai multor spectacole și creații (Frumoasa din Pădurea Adormită, Anna Karenina, Spărgătorul de Nuci, Giselle, Baiadera, Cenușăreasa, Femei) semnate de cunoscuți coregrafi români (Alexa Mezincescu, Ioan Tugearu, Mihai Babușka, Gheorghe Iancu) aflate în repertoriul ONB, pe o perioadă nedeterminată și schimbarea acestora cu spectacole programate pentru un număr limitat de reprezentații, deși până la venirea dlui Kobborg spectacolele mergeau în paralel. Astfel, Opera Națională București, în principal instituție de repertoriu, a fost treptat împinsă în zona în care a început să semene mai mult cu un teatru de proiecte.                                                       
Angajarea balerinilor la discreția totală a dlui Kobborg, în absența oricărei vizionări de către o Comisie de Specialitate.    
Susținerea și manifestarea constantă a unei atitudini de discriminare a balerinilor în ceea ce privește salarizarea lor pentru același tip de muncă prestată, ceea ce constituie  încălcarea gravă atât a legislației UE cât și a României.  
Discriminarea profesională între artiști cu privire la distribuții, repetiții, învoiri, acordarea de funcții și alte facilități. Un exemplu în acest sens sunt acțiunile preferențiale oferite unei balerine care îl apără în mod public pe dl Kobborg, singura din baletul ONB, care a avut șansa de a dansa cu balerini de renume internațional, invitați special pentru debuturile sale. Am vrea să subliniem faptul că niciuna dintre prim-balerinele consacrate ale instituției nu a avut parte de acest privilegiu sub conducerea dlui Kobborg. 
Condiționarea folosirii limbii engleze în timpul repetițiilor și producerea unor conflicte ce au dus în timp la plecarea unor importanți maeștri de balet români și a unor prim-soliști de mare valoare ai compartimentului nostru.  
Exercitarea constantă a unei presiuni psihologice asupra balerinilor, instituind un control al activităților acestora pe mediile de socializare prin intimidare, cu consecințe directe în sensul deteriorării climatului de colegialitate și a echilibrului emoțional al angajaților.    
Impărțirea colectivului de balerini în două secțiuni, Compartimentul "Balet” și Compartimentul "Balet Divertisment”, fapt ce încalcă din nou organigrama ONB-ului. Balerinii trecuți abuziv în compartimentul „Divertisment”,  au fost obligați să facă studii într-o singură sală, fiindu-le interzis accesul în celelalte săli unde ofereau studii anumiți maeștri de balet români, dar și străini. Atât dl Kobborg, cât și șefa de compartiment la acea vreme, dna Florica Stănescu, au amenințat cu tăierea zilelor din salariu, în cazul nerespectării acestor reguli.  
Favorizarea dansatorilor aduși de dl Kobborg, chiar și în detrimentul celorlalți balerini deja existenți în cadrul compartimentului în momentul venirii dânsului ca "director artistic”. Doar două cazuri, dintre altele, vi le prezentăm, când doi balerini, unul de origine italiană, altul elvețiană, au sesizat anul trecut printr-un memoriu la Ministrul Culturii o situație pe care și ei au considerat-o abuzivă. Nu li s-au prelungit contractele acestor artiști care își desfășurau de aproximativ 3 ani activitatea în cadrul instituției, deși aceștia au întrebat din timp și au fost asigurați că vor continua colaborarea și stagiunea viitoare. Dl Kobborg a argumentat neprelungirea contractelor prin faptul că aduce alți balerini despre care știa că vor trece probele în vederea angajării chiar înainte ca aceștia să se prezinte la audiție.
Distribuirea unor elevi de la studio-uri de balet private în spectacolul „Corsarul”, în locul elevilor de la Liceul de Coregrafie "Floria Capsali”, deși aceștia din urma interpretaseră partitura coregrafică respectivă încă de la premiera baletului. Prin aceste acțiuni, dl Kobborg a încercat să îndepărteze pepiniera Operei Naționale București de actul artistc.  
Alcătuirea ineficientă a programului de lucru prin nealocarea numărului suficient de repetiții necesare pregătirii spectacolelor, atât pentru ansamblu cât și pentru soliști, compromițând astfel calitatea desfășurării acestora și expunând balerinii unor posibile accidente.  
Schimbarea programului de repetiții de la o oră la alta sau la ore neadecvate, uneori chiar și în timpul nopții, nerespectarea intervalului orar de minim 48 de ore pentru aducerea la cunostinta artiștilor, precum și depășirea timpului legal de muncă fără plată suplimentară. 

În concluzie, artiștii afirmă că "întoarcerea domnului Kobborg la conducerea Compartimentului Balet al Operei Naționale București este indezirabilă pentru întreg colectivul de artiști, deoarece comportamentul său din ultimele săptămâni, a anulat orice idee de respect reciproc".

Iată comunicatul integral și semnatarii:

 

In urma evenimentelor petrecute în ultimele săptămani la Opera Națională București, angajații Compartimentului Balet, adresează acest comunicat în vederea exprimării unui punct de vedere. Contestăm afirmațiile domnului prim ministru Dacian Cioloș cum că noi, angajații Compartimentului Balet al ONB suntem „retrograzi” și nu suntem deschiși la nou și îi aducem la cunoștiință că de mulți ani pe scena ONB se danseaza spectacole ale unor mari trusturi cum ar fi George Balanchine și Jiří Kylián. De asemenea, foarte mulți dansatori de renume internațional au dansat alături de balerinii ONB, iar nenumărați maeștri și coregrafi de talie mondială au venit să lucreze cu noi, printre care: Edward Clug, Paul Boss, Vasily Medvedev, Laura Graham, Frederic Olivieri, Suki Schorer. Ne exprimăm deschiderea către colaborarea cu orice personalitate din lumea baletului dacă aceasta va respecta legile țării, cultura românească și pe noi ca artiști.
Deși este important aspectul salarial, acesta nu este scopul protestului nostru așa cum s-a afirmat în presă, ci problemele cu care ne-am confruntat în perioada în care domnul Johan Kobborg s-a aflat la conducerea Compartimentului Balet, al Operei Naționale București.                În ultimele săptămâni,  domnișoara Alina Cojocaru, a oferit în presă și T.V. declarații prin care a afectat imaginea baletului ONB, istoria acestuia și patrimoniul artistic. Găsim nefondată și jignitoare afirmația conform căreia atmosfera de lucru anterioară venirii domnului Johan Kobborg se desfășura în teroare, aceasta contrazicându-se chiar cu afirmațiile drei Alina Cojocaru și a dlui Johan Kobborg din perioada în care au dansat ca invitați în instituția noastră, cum că atmosfera, nivelul artistic și cel profesional erau la standarde înalte. 
Vă prezentăm în continuare problemele cele mai grave cu care s-a confruntat Compartimentul Balet al ONB de la instalarea fără concurs public a domnului Johan Kobborg la conducerea efectivă a acestei structuri a instituției noastre:  
Insușirea și utilizarea de dl Kobborg  - în contradicție totală cu organigrama instituției - a funcției de Director Artistic al Compartimentului Balet. Această situație a dus la dezinformarea membrilor  Compartimentului Balet cu privire la statutul real al personalului de conducere. Dl Kobborg își asuma și lua toate deciziile din interiorul Compartimentului, deși  în realitate avea doar un contract de balerin și de consilier coordonator.     

Eliminarea din programul stagiunii a mai multor spectacole și creații (Frumoasa din Pădurea Adormită, Anna Karenina, Spărgătorul de Nuci, Giselle, Baiadera, Cenușăreasa, Femei) semnate de cunoscuți coregrafi români (Alexa Mezincescu, Ioan Tugearu, Mihai Babușka, Gheorghe Iancu) aflate în repertoriul ONB, pe o perioadă nedeterminată și schimbarea acestora cu spectacole programate pentru un număr limitat de reprezentații, deși până la venirea dlui Kobborg spectacolele mergeau în paralel. Astfel, Opera Națională București, în principal instituție de repertoriu, a fost treptat împinsă în zona în care a început să semene mai mult cu un teatru de proiecte.                                                       
Angajarea balerinilor la discreția totală a dlui Kobborg, în absența oricărei vizionări de către o Comisie de Specialitate.    
Susținerea și manifestarea constantă a unei atitudini de discriminare a balerinilor în ceea ce privește salarizarea lor pentru același tip de muncă prestată, ceea ce constituie  încălcarea gravă atât a legislației UE cât și a României.  
Discriminarea profesională între artiști cu privire la distribuții, repetiții, învoiri, acordarea de funcții și alte facilități. Un exemplu în acest sens sunt acțiunile preferențiale oferite unei balerine care îl apără în mod public pe dl Kobborg, singura din baletul ONB, care a avut șansa de a dansa cu balerini de renume internațional, invitați special pentru debuturile sale. Am vrea să subliniem faptul că niciuna dintre prim-balerinele consacrate ale instituției nu a avut parte de acest privilegiu sub conducerea dlui Kobborg. 
Condiționarea folosirii limbii engleze în timpul repetițiilor și producerea unor conflicte ce au dus în timp la plecarea unor importanți maeștri de balet români și a unor prim-soliști de mare valoare ai compartimentului nostru.  
Exercitarea constantă a unei presiuni psihologice asupra balerinilor, instituind un control al activităților acestora pe mediile de socializare prin intimidare, cu consecințe directe în sensul deteriorării climatului de colegialitate și a echilibrului emoțional al angajaților.    
Impărțirea colectivului de balerini în două secțiuni, Compartimentul "Balet” și Compartimentul "Balet Divertisment”, fapt ce încalcă din nou organigrama ONB-ului. Balerinii trecuți abuziv în compartimentul „Divertisment”,  au fost obligați să facă studii într-o singură sală, fiindu-le interzis accesul în celelalte săli unde ofereau studii anumiți maeștri de balet români, dar și străini. Atât dl Kobborg, cât și șefa de compartiment la acea vreme, dna Florica Stănescu, au amenințat cu tăierea zilelor din salariu, în cazul nerespectării acestor reguli.  
Favorizarea dansatorilor aduși de dl Kobborg, chiar și în detrimentul celorlalți balerini deja existenți în cadrul compartimentului în momentul venirii dânsului ca "director artistic”. Doar două cazuri, dintre altele, vi le prezentăm, când doi balerini, unul de origine italiană, altul elvețiană, au sesizat anul trecut printr-un memoriu la Ministrul Culturii o situație pe care și ei au considerat-o abuzivă. Nu li s-au prelungit contractele acestor artiști care își desfășurau de aproximativ 3 ani activitatea în cadrul instituției, deși aceștia au întrebat din timp și au fost asigurați că vor continua colaborarea și stagiunea viitoare. Dl Kobborg a argumentat neprelungirea contractelor prin faptul că aduce alți balerini despre care știa că vor trece probele în vederea angajării chiar înainte ca aceștia să se prezinte la audiție.
Distribuirea unor elevi de la studio-uri de balet private în spectacolul „Corsarul”, în locul elevilor de la Liceul de Coregrafie "Floria Capsali”, deși aceștia din urma interpretaseră partitura coregrafică respectivă încă de la premiera baletului. Prin aceste acțiuni, dl Kobborg a încercat să îndepărteze pepiniera Operei Naționale București de actul artistc.  
Alcătuirea ineficientă a programului de lucru prin nealocarea numărului suficient de repetiții necesare pregătirii spectacolelor, atât pentru ansamblu cât și pentru soliști, compromițând astfel calitatea desfășurării acestora și expunând balerinii unor posibile accidente.  
Schimbarea programului de repetiții de la o oră la alta sau la ore neadecvate, uneori chiar și în timpul nopții, nerespectarea intervalului orar de minim 48 de ore pentru aducerea la cunostinta artiștilor, precum și depășirea timpului legal de muncă fără plată suplimentară. 

 Considerăm că expresia "Before us  you were nothing” afirmație facută de un balerin străin al compartimentului balet, nu reprezintă altceva decât lipsa de respect cu care sunt priviți artiștii ONB și poate constitui un act identic celui cu care am fost etichetați în nenumăratele articole apărute în presa națională cât și internațională. 
Dorim să vă asigurăm ca dl Kobborg nu a revoluționat baletul românesc, ci doar a continuat drumul început de precedesorii săi, spectacole și invitați de talie internațională au fost, sunt și vor fi mereu pe scena ONB, indiferent de conducere.  Menționăm că dl Kobborg a dispus de sume colosale pentru aducerea de titluri noi, bani cu care și cel mai neștiutor manager ar fi putut chema maeștri și coregrafi cunoscuți.
Pe lângă cele menționate mai sus, considerăm de asemenea că întoarcerea domnului Kobborg la conducerea Compartimentului Balet al Operei Naționale București este indezirabilă pentru întreg colectivul de artiști, deoarece comportamentul său din ultimele săptămâni, a anulat orice idee de respect reciproc.
Semnează:
 
Petruța     Almoslino
Ionuț        Artenie                  
Oana    Bădănoiu
Gloria  Barbu 
Laura Blică Toader
Bogdan  Cănilă         
Cătălin Caracaș 
Ruxandra Cioată 
Doru         Ciocoiu
Raluca  Ciocoiu 
Clarisa Cristea    
Cristina    Dijmaru 
Corina  Dumitrescu  
Robert  Enache
Rodica Fiastru
Bianca    Fota   
Dorina Gavriluta
Alin         Gheorghiu
Cristian     Gîdoi
Sena        Hidaka
Adrian Ionescu
Mircea Ioniță
Maria Isabella Măciucă 
Adina     Manda
Irinel Manolovici
Răzvan Marinescu 
Florin Mihalache 
Cristina Mitu
Liliana  Nică
Greta        Niță 
Cristina    Opincaru
Gabriel Opincaru     
Raul         Oprea
Antonel     Oprescu  
Vicențiu Popescu
Lăcrămioara Proca
Milea Răducu  
Beatrice  Șerbănescu
Mirela Simniceanu
Camelia Soare
Ileana Sora  
Alina Ștefănescu  Artenie
Georgiana Stroe
Vlad     Toader
Remi        Tomioka
Magda Tomulescu
Adina  NicoletaTudor
Gigel         Ungureanu 
Bianca Ungureanu            
Shuhei Yoshida