Programul „Tomata”, prin care agricultorii români sunt ajutați cu 3.000 de euro de la buget pentru a produce roșii românești, este sabotat de către marile lanțuri de magazine.

Astfel, importatorii și cel puțin o parte de rețele de retaileri contra-atacă cu super-oferte la roșiile de import.
Chiar dacă scopul programului de stat pentru cultura de roșii era creșterea prezenței legumelor românești în marile magazine, românii sunt obligați în continuare să cumpere tomate de afară.

Agrointeligența a publicat o imagine surprinsă într-un mare lanț de supermarketuri care refuză parcă să comercializeze roșii românești. În schimb, vinde la ofertă, tomate aduse din Polonia. Reducerea la tomatele străine este menită să atragă cumpărătorii care în loc de 4,49 de lei, plătesc doar 3,99 de lei pe kilogram. Mai puțin chiar decât în piețe, unde roșiile românești se vând cu circa 5 lei kilogramul.

În respectiva rețea de supermarketuri, roșiile din Polonia mai sunt concurate doar de tomatele din Spania și de sortimentele cherry ciorchine pentru care prețul la 400 de grame este de 7,99 lei. Nici urmă de tomate produse în România!

Scopul înființării Programului național pentru sprijinirea sectorului de cultură a roșiilor a fost tocmai acela ca românii să poată cumpără tomate autohtone mai devreme. Fermierii care primesc sprijinul de 3.000 de euro trebuie să facă dovada că au minim o suprafață protejată (seră sau solar) de 1.000 de metri pătrați de cultură și că au valorificat cu acte o producție de minim două tone la hectar.

Eficiența Programului ”Tomata” lansat în acest an este îndoielnică, având în vedere situația actuală în care roșiile românești continuă să fie disponibile doar în piețe, însă într-o cantitate mult mai mare care pune presiune pe preț și îi obligă și pe producători să reducă tarifele.