ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Hipermarketurile au cunoscut un adevărat boom în România după anul 2000, iar amplasarea lor în orașe a creat nu doar o problemă de dependență a cumpărătorilor, dar îngreunează mult și circulația.

Asociația Companiilor de Distribuție de Bunuri din România (ACDBR) solicită Guvernului scoaterea din orașe a magazinelor cu o suprafață mai mare de 1.000 de metri pătrați, se arată într-o solicitare transmisă de președintele asociației, Ovidiu Gheorghe, către Guvern.

Măsura ar afecta în primul rând rețelele de hipermarketuri, care au suprafețe de peste 1.000 mp, dar și unele lanțuri de supermarket-uri care au mizat pe formate de dimensiuni mai mari.

"Fără o responsabilizare urgentă a Guvernului și Parlamentului României prin crearea unor mecanisme de finanțare pentru dezvoltarea distribuției autohtone de bunuri, efectele asupra economiei naționale vor fi în lanț”, a menționat Asociația Companiilor de Distribuție de Bunuri din România. Potrivit ACDBR, unul dintre efectele negative ale existenței marilor magazine în orașe este creșterea gradului de dependență a producătorilor români de marile rețele străine de retail, dar și creșterea presiunii asupra prețului de cost al alimentelor.

Un alt efect ar putea fi diminuarea suprafețelor de depozitare și comercializare en gros și cu amănuntul ale firmelor cu capital românesc.

Potrivit documentului citat, un alt efect ar putea fi creșterea galopantă a dependenței pieței de consum de produse străine, corelat cu dispariția treptată a producătorilor agricoli și a industriilor conexe.

Un astfel de proiect de lege a fost depus în Parlament încă de acum câțiva ani, fără niciun rezultat. Interesele uriașe au dus la această anomalie care nu se regăsește în niciun oraș din Vest, acolo unde astfel de magazine sunt situate în afara localităților, pe autostrăzi.

În București, marile magazine au fost băgate în oraș de Traian Băsescu, care a decimat apoi chioșcarii, care făceau concurență acestora.
 
Cele mai mari rețele de magazine care activează în România sunt: Cora, Auchan, Carrefour, Kaufland, Lidl, Metro, Selgros sau Penny.