ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


„Dacă sunt implementate așa cum este în plan, CBDC-urile vor distruge sistemul bancar/financiar existent și vor pune în aplicare tehnocrația. Nu vrei să accepți această evoluție? Vei fi eliminat din sistemul bancar, definanțat și înlăturat din viața economică până când vei decide să te conformezi. Este o modalitate obișnuită de a spune că asta înseamnă «incluziv»”. (Patrick Wood)

În martie 2022, președintele Biden a semnat un ordin executiv prin care ordona agențiilor guvernamentale să cerceteze și să dezvolte de urgență o potențială monedă digitală a băncii centrale americane (CBDC) „într-un mod care să protejeze interesele americanilor”. De asemenea, a încurajat Banca Federală Rezervă să continue să dezvolte un astfel de proiect. Nu doar SUA merg în această direcție.

La momentul redactării acestui articol, CBDCTracker.org menționează trei țări sau regiuni cu CBDC-uri „cu amănuntul” deja „lansate” (Bahamas, Jamaica și Nigeria), alte cinci în faza de „pilot” și alte 20 în faza „validarea conceptului”. Mai multe au cercetat CBDC-urile „angro” (CBDC-urile „angro” sunt destinate utilizării comerciale și băncilor centrale, în timp ce CBDC-urile „cu amănuntul” sunt destinate persoanelor obișnuite). Un raport al Băncii Reglementelor Internaționale (BRI) publicat chiar în această lună rezumă rezultatele unui sondaj efectuat în cazul a 86 de bănci centrale și concluzionează că „ar putea exista 15 CBDC-uri cu amănuntul și nouă angro care vor circula public în 2030”.

Când citiți declarațiile oficialilor de la nivel înalt ai BRI, ai băncilor centrale și guvernelor, aveți impresia că CBDC-urile constituie o dezvoltare interesantă în evoluția banilor. BRI, de exemplu, le descrie drept „un nou instrument în setul de instrumente pentru incluziunea financiară”. Într-un articol de opinie, scris de directorul general al BIS, Agustín Carstens, în colaborare cu regina Máxima a Olandei, se referă la ele, din titlu, ca fiind „CBDC-uri pentru oameni”.

Un sistem nepopular și riscant

Însă atunci când un CBDC a fost impus poporului nigerian, ratele de adopție au fost extrem de mici (sub 0,5 la sută chiar și la un an de la lansare), iar nigerienii au ieșit în stradă pentru a cere acces la numerar. 

CBDC-urile sunt foarte nepopulare și în Statele Unite. Un sondaj național al Institutului CATO, publicat chiar în mai, a constatat că doar 16% dintre americani susțin ideea și un procent de peste două ori mai mare (34%) dintre aceștia se opun. 78% au răspuns că, dacă li s-ar oferi un CBDC, este puțin probabil să îl folosească în totalitate.

Potrivit American Institute for Economic Research, printre riscurile reprezentate de CBDC sunt pierderea finalității decontării, în urma eliminării numerarului, pierderea confidențialității financiare, confiscarea cu ușurință a activelor, pierderea capacității de a rezolva problemele la nivel local cu o bancă comercială, interdicția anumitor cheltuieli sau limitarea cumpărării de la anumiți comercianți sau a anumitor produse și (probabil aspectul cel mai important) schimbarea paradigmei de la bani ca exercitare a libertății economice la una bazată pe inginerie socială aplicată de către băncile centrale și guvernele lor. 

Acesta din urmă situație se poate manifesta în diferite moduri, inclusiv (pentru a numi doar câteva) rate negative ale dobânzii (în esență, o confiscare a economiilor unei persoane), expirarea banilor cuiva (cu o dată stabilită de banca centrală emitentă sau de guvern), sau chiar descurajarea consumului de produse precum benzină, bilete de avion sau carne roșie pentru a impune respectarea unei agende climatice.

O altă resursă CATO https://www.cato.org/study/risks-of-cbdcs despre identificarea riscurilor CBDC-urilor subliniază, pe bună dreptate, că o CBDC ar putea reduce disponibilitatea creditelor, ar putea determina dezintermediarea băncilor și împiedicarea creșterii folosirii criptomonedelor.

De asemenea, supravegherea sporită face ca moneda CBDC să nu trezească interesul publicului, chiar și pentru activitățile legale.

Momentul introducerii unei inițiative globale CBDC este incert, având în vedere climatul cultural și politic actual de „anulare” a persoanelor cu opinii divergente și al conlucrării Big Tech cu guvernele pentru a orchestra ceva ce seamănă mai mult cu un PsyOp decât cu „sănătatea publică” așa cum am cunoscut-o în mod tradițional (după cum a dezvăluit o cerere FOIA). 

Puterea vastă pe care CBDC ar plasa-o în mâinile unui guvern național sau ale băncii sale centrale înseamnă un nivel fără precedent de supraveghere financiară, cenzură și, potențial, blocarea unor conturi sau depozite bancare ale persoanelor care nu se aliniază liniei dezirabile.

De asemenea, ar fi bine să luăm în considerare cuvintele lui Friedrich Hayek, din Drumul către servitute:

Controlul economic nu înseamnă doar controlul asupra unui sector al vieții umane care poate fi separat de restul; înseamnă controlul mijloacelor către toate scopurile noastre. Iar oricine deține controlul exclusiv asupra mijloacelor stabilește, de asemenea, ce scopuri trebuie îndeplinite, ce valori trebuie considerate mai importante decât altele – pe scurt, în ce trebuie oamenii să creadă și pentru ce trebuie să lupte.