ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Jumătate dintre companiile înființate în România intră în faliment în mai puțin de patru ani. Pare o situație dramatică, dar de fapt, rata de supraviețuire a afacerilor românești este una dintre cele mai mari din Europa. Contează însă și ce fel de viață are o afacere. Multe firme reușesc să rămână pe linia de plutire și doar atât. Nu reușesc să fie suficient de profitabile încât să se dezvolte. Contează și domeniul de activitate pe care îl au. Cele mai solide par firmele din sectorul serviciilor, dar acestea sunt și cele care pornesc la drum cu cei mai puțini angajați.

Orice om de afaceri aflat la început de drum trebuie să se împace cu ideea că sunt șanse mari ca firma pe care tocmai a înființat-o să intre în faliment. În România, 51% dintre firmele care au fost înființate în 2010 au reușit să supraviețuiască până în 2014, arată un recent studiu INS, citat de Economica.net.

Deși pare mică, rata de supraviețuire a companiilor din România este una dintre cele mai mari din Europa. Este de două ori și jumătate mai mare decât cea din Lituania, unde doar 20% dintre firmele înființate au reușit să supraviețuiască mai mult de patrui ani. La polul opus, în Finlanda și Suedia, aproximativ 70% dintre companiile nou înființate au reușit să supraviețuiască.


Chiar dacă speranța de viață a firmelor din România este mai mare decât în multe alte țări europene, a scăzut față de precedenta perioadă de patru ani. Nu mai puțin de 63% dintre firmele înființate în 2007 au reușit să supraviețuiască până în 2011.

Totuși, se poate vorbi de două ere diferite pentru mediul de afaceri din România. Afacerile care au luat naștere în 2007 au prins finalul ultimul val al perioadei de bom economic. Cele înființate în 2010 au prins primii ani ai crizei și au fost nevoite să lupte pe o piață mult mai austeră.

A contat și sectorul în care au decis să activeze. Firmele prestatoare de servicii au avut cea mai mare rată a supraviețuirii, de 51,4%. În schimb, în construcții, mai puțin de 47% dintre companiile înființate în 2010 au rezstat până în 2014. Este o evoluție onorabilă, având în vedere prăbușirea sectorului imobiliar în anii de criză. Iar în ceea ce privește fabricile, adică firmele nou fondate în sectorul industrie, rata de supraviețuire a fost de 49%.

Sectorul serviciilor a avut cea mai bună performanță și pentru că este cel mai flexibil.

Companiile din acest segment al economiei au pornit la drum în medie cu doar doi angajați. În schimb, companiile din industrie au avut în medie, la înființare, un număr de șase ori mai mare de angajați.

O fabrică generează mai multe locuri de muncă decât un service auto sau o frizerie. Însă are nevoie și de o investiție inițială mult mai mare. Iar profitabilitatea este de multe ori redusă. În schimb serviciile ajung să genereze o valoare adăugată mai mare. De aceea au și mai multe șanse de supraviețuire.