ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


CNAIR a anunțat că nu va mai face studiu de fezabilitate pentru autostrada Iași - Tg. Mureș și va folosi studiile vechi, informează Ziarul de Iași. Problema este că tocmai acest studiu, care indica un cost de 9 miliarde de euro pentru șosea, a fost motivul pentru care proiectul a fost respins în trecut.

O asociație care se ocupă cu monitorizarea proiectele de infrastructură din România afirmă că autoritățile caută motive pentru a-l îngropa definitiv.

„Organizațiile de mediu au identificat, prin metode științifice bazate pe date serioase din teren, în cadrul unui pro­iect pan-european de proiectare a au­tostrăzilor «verzi» (prietenoase cu me­diul), numeroase trasee folosite de urși care intersectează (sau chiar se suprapun perfect peste) traseul Autostrăzii A8 între Târgu Mureș și Ditrău. Pe acest segment, în studiul de fezabilitate din 2010, nu există ecoducte care să permită permeabilitatea (trecerea urșilor dintr-un habitat în altul). Tunelurile și viaductele, conform datelor culese de experți, nu sunt suficiente sau nu sunt bine amplasate", spun reprezentanții organizației pe pagina oficială de Facebook a Asociației.

Ei au amintit că CNAIR vrea să rezilieze contractul pentru revizuirea tronsonului Târgu Mureș - Ditrău, contract care, în prezent, este suspendat, ca urmare a unor nereguli descoperite de Curtea de Conturi.
Despre celelalte două segmente, Asociația a su­bliniat că lansarea licitațiilor în baza studiilor vechi implică și utilizarea studiului geotehnic realizat la vremea respectivă.

„Un studiu geotehnic complet într-o zonă de munte este extrem de costisitor. Fo­ra­jele sunt mult mai scumpe decât cele obiș­nuite, realizându-se la mari adâncimi, ast­fel încât să se propună soluții cores­punzătoare pentru lucrările de artă precum tunelele și viaductele foarte înalte. Valoarea mică a contractelor pentru rea­lizarea studiilor de fe­zabilitate pe această autostradă din 2010 este îngrijorătoare, ridicând mari semne de întrebare referitoare la calitatea studiului geotehnic rea­lizat atunci, motiv pentru care revizuirea acestor studii de fezabilitate la o calitate corespunzătoare este mai mult decât necesară!", au arătat reprezentanții Asociației.

Un alt aspect sesizat de „Pro Infrastructură", și care a fost invocat la dezbaterea mențio­nată de către reprezentanți ai autorităților locale, constă în faptul că cetățenilor li s-a permis să construiască locuințe și alte investiții pe aliniamentul autostrăzii, construcții care nu sunt prevăzute de studiile de fezabilitate vechi.
„Astfel că vom avea nevoie de exproprieri suplimentare și există riscul de blocaje majore în momentul execuției", a completat Asociația.

Reprezentanții organizației au făcut un apel la Ministerul Transporturilor și CNAIR să revină asupra deciziei.
„Fuga de responsabilitate și luarea unor decizii populiste și pripite care să îmbunătățească imaginea personală a unor politicieni efemeri, prezintă toate premisele unui dezastru, unui blocaj total al uneia dintre cele mai importante autostrăzi românești, lăsând izolată mulți ani de acum încolo Moldova de vestul Europei, condamnân­d-o definitiv la subdezvoltare", au conchis reprezentanții Asociației „Pro Infrastruc­tură".