ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Doborârea avionului rusesc de bombardament SU-24 a generat comentarii felurite, atât în presa română, dar mai ales în cea străină.

În acest sens, una din opiniile avizate este cea a fostului pilot de vânătoare român, Valentin Vasilescu, fost comandant adjunct al Aeroportului Otopeni.

Despre incidentul de la granița Turciei cu Siria, Vasilescu afirmă că s-au încălcat grosolan legile și tratatele internaționale pe care le-a ratificat chiar Turcia. Fostul aviator a explicat care sunt procedurile uzitate pe plan internațional în caz că se încalcă spațiul aerian al unui stat.

"În acest caz, legile internationale privind spatiul aerian si tratatele internationale pe care Turcia le-a ratificat, au fost încalcate în mod grosolan. Una din situatiile în care se considera ca o aeronava utilizeaza neautorizat spatiul aerian al unui stat semnatar al Convetiei de la Chicago, este intrarea în spatiul aerian, al al acestui stat, fara a avea autorizarea data de organele în drept ( autoritatea aeronautica civila pentru aeronavele civile si ministerul Apararii pentru cele militare ). În acest caz se monitorizeaza de la sol pozitia aeronavei, încercînd identificarea acesteia si stabilirea legaturii radio pentru transmiterea informatiilor si dispozittilor catre echipajul aeronavei.

În cazul imposibilitatii stabilirii legaturii radio cu aeronava care continua sa utilizeze neautorizat spatiul aerian al unui stat sau în cazul în care echipajul nu executa dispoztiile, primite de la organele de trafic aerian, urmeaza interceptarea acesteia, cu aeronave militare. Scopul interceptarii este identificarea vizuala a aeronavei care utilizeaza neautorizat spatiul aerian, dirijarea si însotirea acesteia în afara spatiului aerian, al statului respectiv. Daca si dupa ce s-au parcurs acesti pasi, aeronava refuza intrarea în legalitate, avioanele de interceptare pot executa foc de avertisment, împotriva aeronavei care utilizeaza neautorizat spatiul aerian, al unui stat. Focul de avertisment se executa exclusiv cu armamentul artileristic ( în cazul F-16 turcesc cu tunul de bord M61A1-Vulcan, cal. 20mm ) pentru atentionarea echipajului aeronavei care utilizeaza neautorizat spatiul aerian, fara ca aceasta sa fie lovita. Daca si dupa executarea focului de avertisment, echipajul aeronavei refuza intrarea în legalitate, adica schimbarea directiei de zbor pentru a iesi din spatiul aerian, în care nu este autorizata, avioanele militare interceptoare executa foc de nimicire", a scris el într-un editorial din Ziarul de Gardă.

Vasilescu afirmă că pilotul turc nu a respectat procedurile internaționale.

"Ca fost pilot de vînatoare pot spune ca între pilotii militari, indiferent caror tari sau tratate apartineau, exista întotdeauna un spirit cavaleresc, solidaritate si respect reciproc. Pilotul turc care a doborît acest avion Su-24 rusesc este un las. El n-a executat identificarea vizuala a avionului rusesc si n-a executat focul de avertisment cu tunul de bord. Dupa manevra de urcare la înaltimea de la care radarul avea bataie maxima, pilotul turc a încadrat avionul rusesc (aflat cel mai probabil la 60 km) si a lansat racheta AIM-120 AMRAAM. Un adevarat pilot de vînatoare n-ar fi doborît niciodata un avion inferior si neînarmat, care nu evolua pe drumul de întîlnire cu el, ci perpendicular, de la stânga la dreapta și nu reprezenta nicio amenințare pentru Turcia", a scris el.

 
 
Legenda: Cu roșu, traiectoria avionului rusesc. Cu albastru, granița Turciei