ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Mai multe state din Europa de Est, printre care și România, vor să construiască împreună o axă rutieră numită „Via Carpatia", care să lege Lituania de Grecia, relateaă AFP, citat de Agerpres.

Proiectul a primit deja adeziunea a șapte țări — Lituania, Ungaria, Slovacia, Polonia, România, Ucraina și Turcia — semnatare ale declarației, a declarat ministrul polonez al infrastructurii, Andrzej Adamczyk.

Noua autostradă, aflată deocamdată la nivel de discuții, are două trasee propuse pe teritoriul României care apar pe site-ul Companiei de Autostrăzi.

Prima variantă prevede construirea unei autostrăzi pe traseul Borș (la granița cu Ungaria, acolo unde trebuie să ajungă și Autostrada Transilvania)-Oradea-Arad-Timișoara-Lugoj-Drobeta Turnu Severin-Vînju Mare-Calafa (la granița cu Bulgaria). O parte din autostradă deja există, între Arad și Lugoj, iar lungimea totală a autostrăzii este de 462 km.

Cealaltă variantă care apare pe site-ul CNADNR are o lungime de 936 km, are avantajul că urmărește în mare parte traseul vechiului Coridor 4, unde există deja autostradă, mai puțin tronsonul Sibiu-Pitești, dar nu face conexiunea cu Marea Mediterană, ci doar cu Marea Neagră, la Constanța.

Autostrada ar urma traseul Borș-Oradea-Arad (momentan nu exisă autostradă acolo), și de acolo ar urma să se lege de autostrada de pe vechiul coridor IV, care este construită deja în mare parte: Arad-Timișoara-Lugoj-Deva-Orăștie-Sibiu-Pitești-București-Constanța.

Bulgaria, interesată și ea de proiect, se va angaja "cu următoarea ocazie", în timp ce Republica Cehă a asistat la întâlnirea de la Varșovia "în calitate de observator", a adăugat el, scrie Agerpres.

"Via Carpatia este o axă vitală pentru dezvoltarea regiunilor din Europa Centrală și de Est. Este o cale de comunicare care ar încălca principiul, în vigoare până acum, de realizare unor artere în direcția est-vest", a mai declarat ministrul presei.

Nu a fost furnizată nicio cifră privind costul proiectului sau data la care va fi demarat, însă promotorii speră să obțină o contribuție de la UE pentru finanțarea sa.