ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


ACTUALIZARE 22.03/ 9:13 La câteva zile de la izbucnirea scandalului privind politicile de date ale Facebook, Mark Zuckerberg iese la rampă cu o declarație menită să liniștească preocupările utilizatorilor cu privire la accesul terților la date, scrie breitbart.com.

În declarația emisă miercuri, Zuckerberg a recunoscut că protecția companiei pentru datele utilizatorilor a fost prea slabă înainte de 2014, când aplicațiile au permis accesul la date despre prietenii utilizatorilor. Un fost membru al echipei lui Obama a dezvăluit că în campania din 2012 a fostului președinte s-a folosit această tehnologie pentru a obține acces la datele despre „întregul grafic social” al Facebook - prietenii fiecărui utilizator american. „Conducerea Facebook a fost surprinsă de faptul că am putut sustrage tot graficul social, însa nu ne-au oprit în momentul în care au aflat ce facem”, mărtuisea acesta.


„Avem o responsabilitate – să vă protejăm datele și dacă nu putem, atunci nu merităm să vă servim. Am făcut eforturi pentru a înțelege exact ce s-a întâmplat și cum să ne asigurăm că nu se va mai întâmpla. Vestea bună e că, de fapt, cele mai importante măsuri pentru a împiedica acest lucru astăzi au fost luate în urmă cu mai mulți ani. Dar s-au comis și greșeli, mai este mult de lucru și trebuie să facem asta”, spune fondatorul Facebook.

Cu toate astea, el nu face nicio referire 
în comunicat la Cambridge Analytica, firma de analiză a datelor acuzată că nu a șters datele utilizatorilor.

În declarația sa, Zuckerberg susține doar că Facebook „a  aflat de la The Guardian, The New York Times și Channel 4 că Cambridge Analytica nu a șters datele așa cum au promis”. El a adăugat însă că Cambridge Analytica neagă afirmațiile din mass-media, și că Facebook este cea care trebuie să le verifice în mod independent.

„În 2007, compania a lansat Platforma Facebook, cu viziunea ca mai multe aplicații să aibă rol de socializare: calendarul care să prezinte datele de  naștere ale prietenilor, hărțile unde locuiesc prietenii, iar aplicația de adrese să arate fotografiile acestora. Pentru a face asta, Facebook a perrmis utilizatorilor să se logheze și să distribuie unde se află prietenii și unele informații despre ei.

În 2013, un cercetător al Cambridge University pe nume Aleksandr Kogan a creat o aplicație pentru un sondaj de opinie, care a fost instalată de circa 300.000 de utilizatori. Aceștia au distribuit datele lor, precum și datele unora dintre prietenii lor. Având în vedere cum funcționa platforma Facebook la momentul respectiv, asta a însemnat că Kogan a putut accesa datele a zeci de milioane de prieteni ale utilizatorilor respectivi”, explică fondatorul companiei californiene.

 Zuckerberg a promis și că platforma va controla toate aplicațiile care au acces la „cantități mari” de date ale utilizatorilor, care au fost guvernate de regulile slabe ale companiei înainte de 2014 și care au prezentat „activitate suspectă”. Aplicația lui Obama se încadrează în toate cele trei categorii . Va controla Facebook și asta? Sau va cere să șteargă datele, care, potrivit lui Davidsen, sunt încă în circulație?, se întreabă breitbart.com.
 
Știrea inițială
 
De peste 48 de ore fondatorul Facebook tace în fața celui mai mare scandal care a implicat imperiul său, rețeaua socială acuzată că ar fi ignorat sau, și mai rău, că a încercat să mintă utilizatorii despre mega furtul de date utilizate în scopuri electorale. Până acum extrem de activ pe rețeaua sa, Zuckerberg este de negăsit și nu a avut nici cea mai mică reacție, în timp ce toată lumea - de la Congresul SUA la Parlamentul Britanic și Comisia UE și până la milioanele de utilizatori - cere clarificări, scrie Huffington Post.
 

Camera Comunelor l-a convocat marți pe Mark Zuckerberg, directorul general al platformei de socializare online Facebook, pentru a fi audiat în ancheta privind activitățile companiei de analize politice implicată în campania electorală a președintelui SUA Donald Trump și în cea pro-Brexit. Într-o scrisoare, președintele Comisiei britanice pentru cultură și media,, Damian Collins, acuză conducerea companiei Facebook că a „înșelat” organismul european în audierile anterioare.

Acțiunile rețelei de socializare s-au depreciat la bursă după ce, sâmbătă, The London Observer și The New York Times au dezvăluit că firma britanică de consultanță Cambridge Analytica a obținut în 2014 datele a peste 50 milioane dintre utilizatorii săi din SUA și le-a folosit pentru a realiza un program informatic cu scopul de a previziona deciziile votanților și a încerca să le influențeze. 

Procurorul general al statului Massachusetts, Maura Healey, a anunțat, de asemenea, declanșarea unei investigații privind rețeaua de socializare și Cambridge Analytica, contractată în 2016 pentru campania electorală a președintelui Donald Trump, pentru mai mult de 6 milioane de dolari.

Dar asta nu e tot: Comisia Federală americană pentru Comerț, antitrust, va lansa un sondaj pe Facebook cu privire la utilizarea datelor cu caracter personal. Sondajul se referă la profilurile pe care Cambridge Analytica a reușit să pună mâna și pe posibilitatea ca Facebook să fi favorizat cumva Cambridge în primirea datelor.

În același timp, scandalul vine să dea dreptate celor care au criticat mult timp rețeaua socială pentru lipsa de transparență în privința vieții private. După cum scrie Washington Post, cazul Cambridge Analytica scoate la lumină faptul că Facebook nu a reușit să protejeze datele utilizatorilor în ultimii ani: în 2015, rețeaua socială și-a schimbat politica, dar numai după ce a permis miilor de dezvoltatori - inclusiv consilierilor pentru campania prezidențială a lui Barack Obama, în anul 2012 și creatorilor de jocuri precum Farmville, să sustragă  cantități masive de date despre utilizatori și prietenii lor, să dezvolte o imagine detaliată a relațiilor și preferințelor utilizatorilor.

Tot acest scandal s-a produs în contextul în care Facebook se confruntă deja cu probleme legate de scăderea numărului de utilizatori, cel puțin în SUA, scrie Agerpres. Facebook a pierdut 2,8 milioane de utilizatori cu vârsta mai mică de 25 de ani anul trecut și, conform experților de la eMarketer, va pierde încă 2 milioane de utilizatori americani în cursul acestui an. Scandalul Cambridge Analytica va mări probabil numărul celor care vor renunța la contul de Facebook în contextul în care rețeaua de socializare este percepută din ce în ce mai mult ca o platformă vulnerabilă la manipulări ale grupurilor politice, ale unor guverne străine etc.