ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Prefăcându-se că nu sunt fonduri pentru o achiziție directă, Guvernul capitalizează imagine din asocierea cu valorile de patrimoniu și vedetele care susțin campania.

Pe site-ul brancusiealmeu.ro, platforma special creată pentru donații, centralizarea ecourilor din media și expunerea ambasadorilor-vedete ale campaniei de achiziție a sculpturii există și o secțiune de întrebări și răspunsuri-tip. La întrebarea "De ce este nevoie și de susținere din partea populației?” răspunsul oferit este "achiziția operei „Cumințenia pământului” prin subcriptie publică este unul dintre cele mai importante proiecte naționale care poate întări solidaritatea dintre stat și societate. Efortul comun este necesar în condițiile în care fondurile destinate unor astfel de situații, în care se încearcă recuperarea operelor reprezentative pentru cultura română, sunt insuficiente”. Iar la "De ce nu acoperă Statul întreaga sumă”? ni se răspunde "lipsa sumelor necesare achiziționării operei de artă face imposibilă achitarea de către Ministerul Culturii a valorii integrale. Tocmai din acest motiv vă invităm să va alăturați cauzei și să donați pentru achiziționarea ”Cumințeniei pământului”.

Cu alte cuvinte, în primul rând se urmărește creșterea solidarității stat-societate, prin stat subîntelegându-se în acest caz Guvernul Cioloș, inițiatorul campaniei. Primul Ministru apare prin mai multe știri media donandu-și salariul pe o lună pentru achiziția sculpturii, Guvernul se acoperă cu un banner imens, imaginea tehnocraților  iese oricum bine din asocierea cu vedetele care sunt prezente în spoturile de popularizare a campaniei. 

Este o acțiune ce țintește subtil în sensibilitățile naționale, în filonul patriotic al mulțimilor în lipsa unor argumente mai palpabile din sfera deciziilor de politică internă sau externă. Pentru că inițiativa privind obligarea supermarketurilor să cumpere preponderent pe lanțul scurt , adică local, n-a venit din partea Guvernului, nici proaspătul proiect de lege prinvind excluderea de la privatizare a unor companii strategice și mulți îți amintesc opoziția Executivului la legea dării în plată. În lipsă de altceva mai bun, fără argumente în planul patriotismului economic, nu strică să ne asociem cu Brâncuși, să mimam declarativ patriotismul cultural arătând cum ne luptăm pentru păstrarea valorilor în țară, în locuri unde publicul să le poată admira. 

Despre inexistența fondurilor nici n-are sens să vorbim. În condițiile în care deficitul bugetar în 2017 ar putea sări de 3% din PIB, adică peste 3 miliarde euro, Guvernul nu găsește niște amărâte de 6 milioane? Faptul că la Ministerul Culturii nu erau atâția bani disponibili nu e de mirare, cultura națională a fost mai mereu Cenușereasa alocărilor bugetare, dar nimic nu împiedica Guvernul să facă o rectificare bugetară prin care să se acorde Ministerului fondurile necesare pentru respectiva achiziție.
 
Dar asta ar fi văduvit Guvernul Cioloș de un instrument eficace de PR și de ceva fonduri publicațiile-prietene participante la campanie prin vânzare de spațiu publicitar. Poate intuind adevăratele motive pentru lansarea campaniei publicul nu s-a înghesuit să doneze până acum fiind adunate doar 112.000 euro din 6 milioane (subscripțiile se fac până la finalul lunii septembrie iar campania se închide în octombrie). Despre mărimea sumei, alternativele proprietarilor și câteva picanterii despre comerțul cu artă puteți citi aici un articol interesant.