Astronomii au observat recent semne clare, care indică existența unei planete similare Terrei, în apropierea stelei Proxima Centauri. Este vorba de o exoplanetă (planetă aflată în afara sistemului nostru solar, n.r.) care ar putea îndeplini condițiile necesare, pentru a putea fi locuită de oameni, speră experții.

Planeta spre care se îndreaptă acum speranțele astronomilor se numește Proxima b și se află la o distanță de 4,2 ani lumină de noi. Spre deosebire de alte exoplanete de acest fel, aceasta poate fi considerată foarte aproape de Pământ, deși dacă ne-ar lua 4,2 ani să ajungem până la ea, iar asta dacă am putea să ne deplasăm cu viteza luminii.

În astronomie, 4 ani lumină înseamnă în vecinătate, de aici și entuziasmul experților, care caută acum să afle noi informații despre Proxima b.

Ea orbitează în jurul unei stele din categoria piticelor roșii, care sunt mai reci decât Soarele nostru. Se află însă foarte aproape de ea, astfel încât un an pe Proxima b durează numai 11,2 zile. Ar putea avea o atmosferă și chiar oceane, asemeni Pământului, dar astronomii vor putea obține aceste detalii abia peste 2 ani, când va fi lansat telescopul spațial James Webb, care va putea fotografia această parte a universului.

Există însă un aspect care îi pune pe gânduri pe specialiști. Din cauză că se află foarte aproape de steaua ei, Proxima b ar putea fi „blocată” de gravitația puternică, astfel încât să orbiteze mereu cu aceeași parte spre stea. Din această cauză, jumătate din planeta Proxima b ar fi mereu în umbră, iar jumătate scăldată veșnic în lumina și căldura stelei sale. Viața ar putea exista însă, undeva la granița dintre aceste două extreme ale planetei, unde nu este nici prea cald nici prea frig. Dacă ar exista o atmosferă, aceasta ar ajuta la circulația căldurii pe suprafața planetei și totodată ar preveni evaporarea apei.

Proxima b ar putea fi prima exoplanetă care va fi studiată detaliat, dar acest lucru se va întâmpla abia în anul 2018, după lansarea telescopului James Webb.

În ultimii ani, interesul pentru descoperirea unei planete similare Terrei este tot mai mare. Chiar dacă acum planul colonizării altor planete pare un scenariu de filme SF, oamenii de știință vor ca pregătirile să fie începute din timp. În cazul unei catastrofe globale, colonizarea altor planete va fi singura soluție pentru supraviețuirea speciei umane, iar drumul va fi foarte lung și dificil. Pentru început, ei vor să afle măcar încotro ar trebui să se îndrepte navele care îi vor purta pe urmașii noștri către un nou început. Planeta Proxima b ar putea fi o variantă demnă de luat în calcul. Iar din datele pe care le au până acum astronomii, deocamdată ar fi și singura opțiune.