ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Cei care militează pentru introducerea educației sexuale în școli se agață de orice știre despre violuri sau acte de pedofilie pentru a-și susține teoria.
 
„În conformitate cu definiția OMS, educația sexuală trebuie să promoveze respectul între parteneri și comportamente ce exclud orice formă de violență sexuală. S-ar putea preveni pe viitor agresiuni abominabile, precum violul comis la Vaslui de 7 tineri asupra unei eleve navetiste”, susțin ONG-urile semnatare ale apelului „de urgență: Educație sexuală în școli ACUM!” 

Reducerea numărului de agresiuni sexuale este un argument irezistibil. Ȋnsă el nu are nicio acoperire în practică. Violurile nu au ca motivație lipsa educației sexuale. Și nici actele de pedofilie. E ca și cum ai susține că un criminal ucide doar pentru că școala nu l-a educat în spiritul respectului pentru viață. Lucrurile nu sunt însă nici pe departe atât de simple, iar în realitate răul se naște și crește din cu totul alte cauze. Violatorii și pedofilii nu sunt persoane neinstruite, ci indivizi eminamente agresivi. Sunt multe motivele ce concură la transformarea unei ființe într-un vânător de oameni. Ȋntr-un predator. Ȋnsă  lipsa educației sexuale nu se regăsește prin ele. Cei care au avut ocazia să studieze mecanismele gândirii unor astfel de indivizi știu asta foarte bine. 

"Etiologia violatorilor nu cuprinde și lipsa educației sexuale”

Mihaela Brooks este profiler și geografic profiler I, analist de investigații criminale (FBI Profiling Methodology). Locuiește în Canada și a absolvit cursuri de specializare la American Military University, RTI & US National of Justice, Toronto Police & CGPATC (Orlando Sheriff). Este membră a American Investigative Society of Cold Cases și USA Anti-Terrorism Accreditation Board.

Reporter: Există vreo legătură între comportamentul acestor agresori sexuali și lipsa educației sexuale? Dacă violatorii ar fi învățat la școală despre sex, ar fi putut avea ei un comportament normal?

Mihaela Brooks: Ȋn primul rând, ca să înțelegem ce este comportamentul anormal al unui agresor sexual, indiferent cărei categorii aparține, trebuie să știm ce implică un comportament sexual, indiferent că el este sau nu al unui agresor sexual. Și am să îi citez pe Stephen Holmes & Ronald Holmes, conform cărora comportamentul sexual are patru elemente: fanteziile sexuale, care diferă de la persoană la persoană și pot fi de la cea mai simplă formă de fantezie până la cea mai complexă; simbolismul, din care fac parte fetișismul („obiect neînsuflețit de care se atașează sentimentele sexuale”) și parțialismul, pe care îl avem cu toții (atracția sexuală pentru o anumită parte a corpului), dar care reprezintă și unul dintre criteriile în baza cărora predatorii sexuali își aleg victimele; ritualismul – („suntem ritualiști în tot ceea ce facem”), întâlnit la toți cei care deja și-au început viața sexuală. La predatorii sexuali, acest ritual atinge apogeul de adicție, iar de aici și unele acte sexuale efectuate într-un anume fel cu o victima; compulsia, care cel mai bine poate fi descrisă de răspunsul lui Ted Bundy – „este ceva adânc înlăuntrul meu, ceva ce nu pot controla”. Toți avem impulsuri sexuale pe care, dacă nu le putem satisface, le putem controla, dar la predatorii sexuali această compulsie devine forța ce îi împinge să comită actul criminal. La unii, ea este mai puternică decât rațiunea. 

Ce educație sexuală poate asigura școala, astfel încât aceste patru elemente să fie explicate pe înțelesul oricărui copil? Cum poate fi explicată, prin prisma acestor elemente, masturbarea precoce la un copil, ca fiind o formă normală? Ce fantezie sexuală are un copil care practică asta? Ce ritualuri dezvoltă el, pe care, mai târziu, o le aplice și cu un partener sexual? Sunt mai multe teorii care explică comportamentul sexual deviant, și în nici una dintre teorii nu este menționată lipsa educației sexuale în școală, mai ales la copii.

Pe de altă parte, există mai multe tipuri de violuri, dar și de violatori (în plus, ei folosesc arme, droguri, alcool). Conform Hazelwood (n.r. - Robert Roy Hazelwood, profiler FBI, pioner al profiling-ului agresorilor sexuali), în cazul violatorilor în serie, mulți au o casă, sunt bine îngrijiți, inteligenți, au un loc de muncă și trăiesc într-un context familial.

Ȋnsă patologia unui violator se află în istoria dezvoltării lui. 76% din ei au fost martori la acte sexuale efectuate de alții sau au fost abuzați sexual în copilărie sau adolescență. 15% dintre ei au crescut în orfelinate, instituții de boli mentale sau în asistență maternală.

Majoritatea violatorilor adolescenți consumă alcool înainte și după comiterea actului infracțional. Conform Holmes, în cazurile în care victimele fac parte din cercul de cunoscuți ale violatorilor, agresorul prezintă următoarele caracteristici: are un temperament iute și este violent, este posesiv, gelos, extrem de gelos cu ceilalți prieteni, se folosește în exces de abuzul fizic și verbal în fața altora, este un bărbat șovin sub toate aspectele, în toate manierele  comportamentului său.

Din punct de vedere etiologic, cercetările au dovedit există o legătură între relația dintre violator și mama lui; la foarte mulți, relația cu tatăl pare a fi mai puțin importantă. Ȋn copilărie, foarte mulți dintre violatori au fost respinși de mamă sau, dimpotrivă, ea s-a dovedit a fi super-protectoare sau dominatoare, sau chiar seductivă.
La mulți dintre violatori, tatăl a fost ori absent, ori avea o prezență pasivă în viața copilului, dovedea inconsistență în disciplina copilului, suferea de frustrări sexuale. Mulți violatori au în trecut pedepse/cruzimi venite din partea mamei, ceea ce explică și faptul că mulți dintre ei, inclusiv violatorii în serie, sunt atât de violenți cu victimele.
Conform studiilor din domeniu, un mic procentaj dintre violatori sunt psihotici (n.r. – suferă de boli psihice) când comit agresiunea.

Există mai multe tipuri de violatori și fiecare are „etiologia” lui. 

- Furia violatorului revanșist - vrea să rănească femeile pentru a se răzbuna astfel pentru injustiția pe care a suferit-o, indiferent dacă aceasta injustiție este reală sau nu. Mai mult de jumătate dintre violatorii din această categorie au fost abuzați fizic în copilărie, cel mai adesea de către un membru al familiei. 80% din ei provin din familii destrămate, în care o mamă/femeie a avut grijă de el; a trăit o copilărie chinuită.
- Reasigurarea puterii violatorului – mulți au început ca voyeuriști (n.r. - persoane ce se complac în a privi pe ascuns un spectacol erotic), sunt mai puțin agresivi, comparativ cu alte categorii de violatori, au stima de sine scăzută, iar 9 din 10 provin din familii destrămate și au fost crescuți de o mamă dominantă sau chiar seductivă.
- Puterea asertivă a violatorului - în acest tip, nu actul sexual în sine este important, cât impulsul de a-l comite. 70% dintre ei au fost abuzați fizic în copilărie. Acest tip de violator este obsedat de imaginea lui și nu prea i-a plăcut școala.
- Violatorul sadic - ca și în cazurile de mai sus, 60% dintre ei au crescut în familii destrămate,  60% au fost abuzați fizic în copilărie, crescuți într-o casă în care se practicau devianțe sexuale. Ȋn plus față de ceilalți, violatorii din această categorie prezintă o personalitate compulsivă.

Așa cum am văzut, etiologia se referă la personalitatee și familie, și nicidecum la lipsa educației sexuale din școală.

 „Ar fi bine să li se spună copiilor despre consecințele morale”

Alin Leș este psiholog expert criminolog, formator și consultant în Criminologie și Științe Criminale și președintele Societății Române de Criminologie și Criminalistică - Filiala Sibiu.

Reporter: Există vreo legătură între comportamentul acestor agresori sexuali și lipsa educației sexuale? Dacă violatorii ar fi învățat la școală despre sex, ar fi putut avea ei un comportament normal?

Alin Leș:  Puțin probabil. Educația sexuală presupune să înveți cum îți funcționează corpul din punct de vedere sexual, în prima fază. Apoi, să cunoști moral, psihologic, fiziologic, endocrinologic, neurologic ce se întâmplă când avortezi. Sau când, ca fată, te dai pe mâna unor persoane care îți promit o viață mai bună în străinatate (prostituția). Sau când, ca „pește”, ajungi să fii căutat de Interpol. Bine-ar fi să li se spună copiilor, pe limbajul lor, care sunt consecințele psihologice și morale, îndeosebi, în cazul unui viol.
 
Urmează pe ActiveNews: Ar putea educația sexuală să aducă pe calea cea bună un pedofil în devenire?