ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


O nouă materie opțională pentru liceeni. De anul viitor, elevii din clasele a IX-a și a XII-a vor putea studia „Istoria recentă a României”. Potrivit Ministerului Educației, programa va urmări parcursul țării noastre de la 23 august 1944, până în 1989, anunță Digi 24.

Sunt incluse și momentele importante din perioada postcomunistă, din 1990 până în 2007, anul integrării României în Uniunea Europeană. Materia va fi predată de profesorii de istorie.

Programa cursului face parte din oferta de cursuri opționale propusă elevilor și profesorilor de istorie de Ministerul Educației Naționale și Cercetării Științifice în cadrul Curriculum-ului la decizia școlii (CDS). Disciplina prezintă o imagine complexă a societății românești din a doua jumătate a secolului XX și din primele decenii ale secolului XXI.

Noul curriculum susține o abordare flexibilă prin ponderarea studierii evenimentelor în favoarea ansamblului și a perspectivei asupra trecutului, respectiv prin aprofundarea și interpretarea trecutului în locul memorării unor serii cronologice și al istoriei de tip narativ și enciclopedic.

Conținuturile programei sunt grupate în patru capitole. Fiecare capitol corespunde etapelor, general acceptate, în care a evoluat România de la 23 august 1944 până în 1989. Ultimul decupaj este perioada parcursă din 1990 până în 2007 (anul integrării României în Uniunea Europeană), an considerat un reper important al evoluției istoriei contemporane. Criteriul de referință în fixarea acestor perioade cronologice îl reprezintă proiectele de țară disputate și asumate de către actorii politici și ai societății civile în fiecare dintre aceste perioade.

Programa disciplinei Istoria recentă a României susține finalitățile cursului general de istorie prin setul asumat de valori și atitudini și prin competențele generale și specifice pe care le promovează. Ea propune un demers didactic realizat din perspectivele educației pentru drepturile omului, educației pentru diversitate, educației pentru dimensiunea de gen, a perspectivelor multiple asupra istoriei, a problemelor sensibile și controversate, a strategiilor de argumentare, negociere și cooperare, dar și a utilizării surselor multiple de informare și documentare.

Programa cursului opțional Istoria recentă a României face parte dintr-un pachet educațional care va cuprinde manualul pentru Istoria Recentă a României, ghidul profesorului și un ghid multimedia. Documentul poate fi consultat aici.