ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


„Cuvântul-cheie este agresiunea. La agresiunea manualelor se adaugă agresiunea temelor de lucrat acasă, în care sunt implicați diverși membri ai familiei”, a descris matematicianul situația actuală.

„Calculatorul a venit pentru a ajuta inteligența umană să nu se consume în acte primitive de memorare”, a adăugat Solomon Marcus.

Referindu-se la manualele școlare actuale, academicianul Solomon Marcus a afirmat la Digi24 că cele mai multe dintre ele „vin în conflict cu sănătatea psihosomatică a copilului. Îl agresează. Cuvântul-cheie este agresiunea”.

„Am luat pe rând manuale de biologie, geografie, istorie și am constatat că agresiunea se manifestă foarte vizibil deoarece copilul e pus în situația de a primi, păstra și reproduce un număr imens de informații care te sperie.

Într-un manual de geografie sau biologie, numai pe o pagină ai câteva zeci de termeni noi care sunt supuși unor clarificări din diverse puncte de vedere, descrieri, observații. Cultura nu se poate face dacă rămâne la acest nivel, al descrierii detaliate fără capacitatea de a tria și organiza lucrurile în jurul unor idei. Suntem pierduți. Problema nu e doar a învățământului, e una generală a societății. Azi vehiculăm o afirmație care a devenit o banalitate: informația pe care omenirea o produce azi într-un minut întrece informația pe care a produs-o anterior în toată istoria ei.

Noi reacționăm prin inteligență, prin selectare, triere, organizarea lucrurilor în jurul unor principii, toată cultura are la bază ideea de a reduce multul la puțin, altfel suntem pierduți. Manualul școlar nu se preocupă de acest lucru.

Când stai de vorbă cu elita noastră din domeniile respective, toți spun că resping manualul școlar, că nu așa trebuie prezentate lucrurile, dar nu avem conexiune între cei care pricep și cei care fac manualele. Copiii nu pot reacționa critic, pot să creadă că așa e normal să creadă.

Acestei agresiuni a manualelor i se adaugă agresiunea temelor de lucrat acasă, când intră în scenă diverși membri ai familiei, pentru a contribui la rezolvarea temelor. Foști studenți de-ai mei, bunici acum, spun că au stat cu nepotul să rezolve probleme până la miezul nopții.

Nimeni nu se întreabă - dacă fiecare profesor agresează elevul cu nu știu câte teme, nu e normal ca cineva să cotroleze dacă totalul acestor obligații ale elevilor nu depășește un anumit plafon de suportabilitate?

Am trimis mesaje ministrului: aveți posibilitatea ca acum să reduceți agresivitatea școlii, să puneți un plafon temelor pentru acasă, să mutați pe site-uri o mare parte din descrierile detaliate din manuale, să existe o navetă între manual pe hărtie și internet, pentru că internetul folosit inteligent ar trebui să preia o bună parte din memoria descriptivă care zace în tot felul de clasificări. Este necesară, dar nu ca să chinui copiii, ci ca să faci apel la ele la momentul oportun.

Specialiștii se scandalizează în fața modului în care arată manualele. Normal era ca această inteligență pe care o acumulăm în diverse domenii să-și facă efectul în educație, dar nu se întâmplă asta. Asta e realitatea de pe teren, mulți profesori nu înțeleg că datoria lor e să întrețină un dialog cu elevii, nu să țină discursuri.

Îi învățăm pe copii să butoneze la calculator, dar nu îi învățăm să gândească analitic”, a afirmat Solomon Marcus.