ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Noile programe școlare au fost aprobate de ministrul Educației, prin ordin, și publicate aseară în Monitorul Oficial. Sunt peste 3000 de pagini ce conțin 118 programe, pentru toate disciplinele predate claselor V-VIII.

După aceste programe școlare vor învăța elevii care la toamnă vor intra în clasa a V-a și vor primi manuale noi. Ei vor continua apoi studiul după noua programă care, pentru clasa a VI-a, va intra în vigoare din toamna lui 2018.    

„Sunt manuale moderne, care pleacă de la competențe”, a declarat ieri ministrul Educației, Pavel Năstase. „Programele școlare au fost supuse dezbaterii specialiștilor, au fost solicitate și primite observații, iar acestea au fost analizate și apoi incluse în programe. Ȋn plus, de data aceasta au existat și două verificări finale, două validări. Am solicitat sprijinul Academiei Române, cu care am avut două runde de discuții. Și am considerat necesar ca aceste programe să fie validate și de profesorii care vor preda aceste discipline.”

La data punerii în dezbatere publică a proiectelor de programă școală, Active News a semnalat existența mai multor nereguli în cazul disciplinei Istorie, respectiv Limba și literatura română.

Mai exact, proiectul de programă școlară preciza că „în ciclul gimnazial istoria își asumă formarea unor mecanisme intelectuale care să prevină orice forme de naționalism, de formarea de stereotipii și xenofobie”.
 
Active News a îndemnat cadrele didactice să-și exprime opiniile în cadrul platformei creată pentru dezbatere, iar Liviu Pop, pe atunci încă secretar de stat pentru învățământul preuniversitar în Ministerul Educației, ne-a asigurat că „toate părerile vor fi luate în calcul”.

Ȋn urma consultării publice, proiectul a fost modificat, astfel încât în varianta finală, publicată în Monitorul Oficial, predarea istoriei nu-și mai asumă lupta pentru prevenirea și combaterea naționalismului. 
 

„Textele literare de bază trebuie să reprezinte patrimoniul literar românesc”

La disciplina limba și literatura română, conform proiectului pus în dezbatere, se urmărea ca elevii să deprindă „manifestarea unui comportament empatic cultural și intercultural”. Active News a criticat această formulare, cadrele didactice au trimis și ele opinii argumentate Ministerului Educației Naționale, iar proiectul de programă școlară a fost modificat.
 
Ȋn varianta finală, publicată în Monitorul Oficial, competența „comportamentului empatic intercultural” a fost înlocuită cu „exprimarea identității lingvistice și culturale proprii în context național și internațional”.

 

Proiectul de programă școlară elimina obligativitatea ca, printre textele de bază studiate la ore, să fie să fie incluse și fragmente din operele scriitorilor clasici ai literaturii române. Profesorii de limba și literatura română au criticat această măsură, iar proiectul de programă a fost revizuit. Ȋn varianta ei finală, programa la limba și literatura română prevede că „se vor selecta, în primul rând, textele literare de bază din oerele autorilor clasici ai literaturii române”, dar și că „se recomandă ca textele literare de bază să reprezinte în mod semnificativ patrimoniul literar românesc”. 

 
 
 
Publicarea acestor noi programe școlare în Monitorul Oficial vine în contextul relansării „luptei de/la clasă” cu scriitorii clasici ai literaturii române, prin „autodenunțul” unei profesoare de limba și literatura română care anunța pe facebook, zilele trecute:

„Subsemnata, profesoară de română, declar că nu respect, în mod premeditat, programa școlară de limba română, asemenea unui element dușmănos: nu citesc cu elevii mei poeziile de Eminescu, «Amintirile» lui Creangă, baladele populare, pastelurile de 150 de ani, nuvelele lui Slavici; nu dictez comentarii, nu arunc în brațe interpretări și nu le cer să învețe pe dinafară teorie literară despre genuri și specii. Declar de asemenea că, în schimb, citesc cu elevii mei poezii frumoase de Magda Isanos sau Tudor Arghezi, texte din literatura universală ca «Micul Prinț» sau «Cartea junglei», fragmente din marii autori ai literaturii universale ca Cervantes sau Shakespeare, exersăm lectura activă, ne exprimăm opiniile, le motivăm, învățăm să fim sinceri, asertivi. 
Fac cunoscut că nu voi respecta nici viitoarea programă care îmi cere să selectez numai texte ale autorilor români clasici menționați mai sus.” 

Rugat să comenteze atitudinea acestui cadru didactic, ministrul Educației s-a arătat uimit. „Dânsa refuză să predea după noua programă de gimnaziu? Deși nici n-a văzut manualul?! Ca să aibă o asemenea atitudine, după părerea mea... Programa școlară nu este manualul”, a precizat Pavel Năstase. „Manualul este un instrument pentru atingerea competențelor respective. Ȋn acest context, programa școlară reprezintă și un ghid pentru profesori și are o anumită flexibilitate, astfel încât profesorul să aleagă și manualul, dar și alte materiale auxiliare, care să-i permită să predea. Chiar nu înțeleg de ce nu vrea să predea. Dânsa are o altă programă sau... ?”

După publicarea programelor școlare în Monitorul Oficial, se va intra în etapa de realizare a manualelor. Gabriel Ispas, secretar de stat în Ministerul Educației, a anunțat că „vor fi selectate toate manualele care îndeplinesc criteriul de calitate, urmând ca profesorii să decidă ce manual vor avea la catedră. Un criteriu important va fi adecvarea conținutului manualului la nivelul elevului.”