ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!



„Viktor Talic”, aşa a cerut să fie numit în articol, este un şofer din Satu Mare care în ultimii zece ani a cutreierat toată Europa, transportând mărfuri şi persoane. Unul dintre reporterii publicaţiei germane Der Spiegel spune că prin călătoriile sale, sătmăreanul nostru surprinde o parte din „Sufletul Europei”.

Talic are 34 de ani şi este din Satu Mare. Jurnalistul german îl numeşte pe Talic „erou al economiei de piaţă”, şi într-un fel un „erou pentru Europa”. Ziaristul s-a îmbarcat alături de opt români, care au pornit la drum departe în Portugalia şi a redat experienţele trăite pe parcursul celor aproximativ 4.000 de kilometri.

Jurnalistul scrie în articolul său că Talic nu este un simplu şofer, ci şi omul care livrează colete, e şi curier de bani. 

Călătoria lui Talic a început la Satu Mare, oraşul său natal. Parcurge cei aproximativ 4.000 de kilometri pe o rută binecunoscută, bătută de mai bine 10 ani de către Talic. Acesta evită Italia, unde de multe ori carabinierii obişnuiesc să confişte maşinile românilor pentru cele mai mici nereguli. Destinaţia finală a călătoriei este Portimao din Portugalia, localitatea în care lucrează mama lui Talic. Cursa durează de obicei 50 de ore, timp în care Talic face pauze scurte pentru a alimenta, pentru ca oamenii să mănânce, şi doarme aproximativ trei ore pe zi.

Jurnalistul notează că şeful lui Talic s-a arătat supărat la plecarea din Satu Mare pentru faptul că şoferul a luat din nou mai multe bagaje decât este permis. Viktor i-a cerut fiecărui pasager să ia câte două cartuşe de ţigări. Atâta au voie să transporte legal în Uniunea Europeană. Ţigările provind din Ucraina, unde un pachet costă puţin peste 1 euro. Marfa ajunge în sudul Franţei, acolo unde un pachet de ţigări costă 6-7 euro.

Potrivit jurnalistului, aproximativ la un kilometru de vamă, pe teritoriul Ungariei, microbuzele cu români sunt oprite de un poliţist, căruia şoferul îi dă o sumă de bani. Asta pentru a nu-i fi controlate bagajele.

Călătoria a continuat fără probleme prin Austria, iar spre seară se pregăteau să intre în Germania. Potrivit lui Talic, spre deosebire de Ungaria, poliţiştii nemţi nu pot fi mituiţi. Acesta este şi motivul pentru care şoferii români de microbuze aleg să meargă noaptea prin Germania, atunci când numerele de înmatriculare sunt mai greu de văzut sau în week-end-uri, când este mai puţină poliţie pe autostrăzi, potrivit aktual24.ro.

În Franţa, Talic evită autostrăzile, deoarece acestea sunt prea scumpe.Înainte de a porni din nou spre România, Talic ia o pauză de aproximativ 10 ore în Portugalia.

Întrebat ce înseamnă să fii român în Europa, Talic spune „să fii român în Europa nu ţine de naţionalitate. Să fii român este un job”.