CCR: OUG care permite organizarea referendumului local la aceeași dată cu alegerile locale, neconstituțională
Curtea Constituțională a României a admis joi sesizarea Avocatului Poporului privind Ordonanța de Urgență a Guvernului care permite organizarea și desfășurarea referendumului local la aceeași dată cu alegerile locale, cu utilizarea acelorași secții de votare, birouri electorale de circumscripție și ștampile.
CCR a discutat joi excepția de neconstituționalitate ridicată de Avocatul Poporului la dispozițiile OUG 15/2016 pentru modificarea Legii 3/2000 privind organizarea și desfășurarea referendumului.
Potrivit unor surse, neconstituționalitatea actului normativ a vizat lipsa urgenței și a cazului extraordinar în adoptarea lui.
Pe 19 mai, Avocatul Poporului anunța că a sesizat CCR cu excepția de neconstituționalitate referitoare la OUG 15/2016, adoptată pe 11 mai și publicată în Monitorul Oficial pe 12 mai, și care are ca obiect completarea Legii privind organizarea și desfășurarea referendumului, în sensul de a permite organizarea și desfășurarea referendumului local la aceeași dată cu alegerile locale, cu utilizarea acelorași secții de votare, birouri electorale de circumscripție și ștampile electorale.
Avocatul Poporului aprecia că această OUG este de natură să aducă atingere prevederilor articolului 115, alineatul 4 din Constituție, potrivit cărora Guvernul poate adopta ordonanțe de urgență numai în situații extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată, având obligația de a motiva urgența în cuprinsul acestora.
În legătură cu motivele invocate de Guvern în nota de fundamentare și expunerea de motive, Avocatul Poporului a susținut că a remarcat că, în realitate, două autorități publice locale au stabilit prin hotărâri emise de consilii locale (acte administrative) ca desfășurarea unor referendumuri locale să aibă loc în aceeași zi cu data stabilită pentru desfășurarea alegerilor locale, 5 iunie, în condițiile în care Legea 3/2000 nu conținea prevederi care să permită organizarea concomitentă a două tipuri distincte de scrutine.
"În fapt, Avocatul Poporului a apreciat că justificarea adoptării Ordonanței de Urgență a Guvernului 15/2016 ține de oportunitate, or oportunitatea nu satisface exigențele art. 115 alin. (4) din Constituție, întrucât aceasta este prin definiție de natură subiectivă și nu are, în mod necesar și univoc, caracter obiectiv, ci poate da expresie și unor factori subiectivi", a invocat AP.
Autorul sesizării a menționat că OUG încalcă prevederile articolului 147, alineatul 4 din Constituție, în condițiile în care legiuitorul delegat a nesocotit considerentele Deciziei 334/2013 a Curții Constituționale, aspect de natură să pună în discuție respectarea principiului loialității constituționale care impune ca adoptarea actelor normative să aibă loc cu respectarea rolului CCR și a deciziilor pronunțate de aceasta.
"Prin decizia menționată, instanța de contencios constituțional a constatat că dispozițiile Legii pentru modificarea și completarea Legii nr. 3/2000 privind organizarea și desfășurarea referendumului sunt constituționale în măsura în care nu se aplică referendumurilor organizate în decurs de un an de la data intrării în vigoare a legii. Or, în situația de față, Guvernul a adoptat un act normativ în materie referendară fără a ține cont de cele statuate de instanța de contencios constituțional în considerentele Deciziei nr. 334/2013, Ordonanța de urgență nr. 15/2016 fiind adoptată chiar în timpul campaniei electorale pentru alegerile locale", a mai arătat Avocatul Poporului.
CCR a discutat joi excepția de neconstituționalitate ridicată de Avocatul Poporului la dispozițiile OUG 15/2016 pentru modificarea Legii 3/2000 privind organizarea și desfășurarea referendumului.
Potrivit unor surse, neconstituționalitatea actului normativ a vizat lipsa urgenței și a cazului extraordinar în adoptarea lui.
Pe 19 mai, Avocatul Poporului anunța că a sesizat CCR cu excepția de neconstituționalitate referitoare la OUG 15/2016, adoptată pe 11 mai și publicată în Monitorul Oficial pe 12 mai, și care are ca obiect completarea Legii privind organizarea și desfășurarea referendumului, în sensul de a permite organizarea și desfășurarea referendumului local la aceeași dată cu alegerile locale, cu utilizarea acelorași secții de votare, birouri electorale de circumscripție și ștampile electorale.
Avocatul Poporului aprecia că această OUG este de natură să aducă atingere prevederilor articolului 115, alineatul 4 din Constituție, potrivit cărora Guvernul poate adopta ordonanțe de urgență numai în situații extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată, având obligația de a motiva urgența în cuprinsul acestora.
În legătură cu motivele invocate de Guvern în nota de fundamentare și expunerea de motive, Avocatul Poporului a susținut că a remarcat că, în realitate, două autorități publice locale au stabilit prin hotărâri emise de consilii locale (acte administrative) ca desfășurarea unor referendumuri locale să aibă loc în aceeași zi cu data stabilită pentru desfășurarea alegerilor locale, 5 iunie, în condițiile în care Legea 3/2000 nu conținea prevederi care să permită organizarea concomitentă a două tipuri distincte de scrutine.
"În fapt, Avocatul Poporului a apreciat că justificarea adoptării Ordonanței de Urgență a Guvernului 15/2016 ține de oportunitate, or oportunitatea nu satisface exigențele art. 115 alin. (4) din Constituție, întrucât aceasta este prin definiție de natură subiectivă și nu are, în mod necesar și univoc, caracter obiectiv, ci poate da expresie și unor factori subiectivi", a invocat AP.
Autorul sesizării a menționat că OUG încalcă prevederile articolului 147, alineatul 4 din Constituție, în condițiile în care legiuitorul delegat a nesocotit considerentele Deciziei 334/2013 a Curții Constituționale, aspect de natură să pună în discuție respectarea principiului loialității constituționale care impune ca adoptarea actelor normative să aibă loc cu respectarea rolului CCR și a deciziilor pronunțate de aceasta.
"Prin decizia menționată, instanța de contencios constituțional a constatat că dispozițiile Legii pentru modificarea și completarea Legii nr. 3/2000 privind organizarea și desfășurarea referendumului sunt constituționale în măsura în care nu se aplică referendumurilor organizate în decurs de un an de la data intrării în vigoare a legii. Or, în situația de față, Guvernul a adoptat un act normativ în materie referendară fără a ține cont de cele statuate de instanța de contencios constituțional în considerentele Deciziei nr. 334/2013, Ordonanța de urgență nr. 15/2016 fiind adoptată chiar în timpul campaniei electorale pentru alegerile locale", a mai arătat Avocatul Poporului.
Donează pentru ActiveNews!
ActiveNews nu a primit niciodată altă publicitate decât cea automată, de tip Google, din care o îndepărtăm pe cea imorală. Aceasta însă nu ne asigură toate costurile.
Ziarele incomode sunt sabotate de Sistem. Presa din România primeste publicitate (adică BANI) doar în măsura în care este parte a Sistemului sau/și a Rețelei Soros. Sau dacă se supune, TACE sau MINTE.
ActiveNews NU vrea să se supună. ActiveNews NU vrea să tacă. ActiveNews NU vrea să mintă. ActiveNews VREA să rămână exclusiv în slujba Adevărului și a cititorilor.
De aceea, are nevoie de cititorii săi pentru a supraviețui așa cum este acum. Dacă și tu crezi în ceea ce credem noi, te rugăm să ne sprijini să luptăm în continuare pentru Adevăr, pentru România!
ActiveNews nu a primit niciodată altă publicitate decât cea automată, de tip Google, din care o îndepărtăm pe cea imorală. Aceasta însă nu ne asigură toate costurile.
Ziarele incomode sunt sabotate de Sistem. Presa din România primeste publicitate (adică BANI) doar în măsura în care este parte a Sistemului sau/și a Rețelei Soros. Sau dacă se supune, TACE sau MINTE.
ActiveNews NU vrea să se supună. ActiveNews NU vrea să tacă. ActiveNews NU vrea să mintă. ActiveNews VREA să rămână exclusiv în slujba Adevărului și a cititorilor.
De aceea, are nevoie de cititorii săi pentru a supraviețui așa cum este acum. Dacă și tu crezi în ceea ce credem noi, te rugăm să ne sprijini să luptăm în continuare pentru Adevăr, pentru România!
Sau direct în conturile Media Root de la Banca Transilvania:
RO02BTRLRONCRT0563030301 (lei) | RO49BTRLEURCRT0563030301 (euro)
RO02BTRLRONCRT0563030301 (lei) | RO49BTRLEURCRT0563030301 (euro)
Pe același subiect
"Minunata Lume Nouă" cu față umană. Luminița Arhire: ACEȘTI TINERI MINUNAȚI ȘI UTOPIILE LOR ZBURĂTOARE
A murit un fost ministru de Interne - doar ce își serbase ziua de naștere. Doru Viorel Ursu a fost implicat în Mineriada FSN din iunie 1990
E oficial! Israelul a luat decizia de a acționa împotriva Iranului
Valerian Stan: Judecătoarea criminală - „Ăștia pun mâna pe țară și voi nu sunteți în stare să desfigurați un om!"
Fost senator PSD: Boc și Ioan Rus au lătrat în patru labe, la ordinul lui Nicu Ceaușescu. La propriu!
În PE s-a votat Regulamentul care obligă România să primească imigranți: trebuie să le asigurăm locuințe și alte facilități
Recomandările noastre
Noua Utopie climatică: Se pregătește scoaterea la mezat a Planetei – munți, păduri, câmpii, ape...
Orwell a prezis Războiul Permanent de astăzi
CNSAS a declanșat procedura de verificare a lui VASILE BĂNESCU. Purtătorul de cuvânt al Patriarhiei refuză să-și ofere datele instituției care cercetează trecutul său în raport cu Securitatea. DOCUMENT EXCLUSIV
17 milioane de morți ai vaccinului și o tută. ”Amanta lui Cîțu” contrazice un studiu de 180 de pagini efectuat în 17 țări de oameni de știință cu reputație internațională cât și pe Tucker Carlson. Factual, ONG-ul cu un capital de 2.500.000 lei
Secțiuni: Politic
Locații: România
Subiecte: Alegeri locale Romania 2016 Referendum
Organizații: Curtea Constituțională a României (CCR)
Tip conținut: Știri
Autentifică-te sau înregistrează-te pentru a trimite comentarii.
Comentarii (0)