Rețelele de socializare, dar și câteva site-uri de știri, au preluat și promovat cu insistență o așa-zisă ”știre-șoc” despre o presupusă ”poveste de dragoste” în care ar fi implicată ASR Principesa Maria – sora ASR Principesa Moștenitoare Margareta – și Dan Duda, fratele ASR Principele Radu.

Articolul în discuție – postat cu un titlu de tabloid: „EXCLUSIV/ Love story ȘOC la Casa Regală: Fratele lui Radu Duda și sora Principesei Margareta/Căsătoria celor doi este CONTRARĂ CANOANELOR Bisericii Ortodoxe” – prezintă date biografice trunchiate despre persoanele așa-zis „implicate în scandal”, câteva fotografii de familie sau oficial cu aceste persoane, două declarații care ar fi fost făcute de doi clerici ortodocși cu privire la Canoanele Bisericii care reglementează Taina Cununiei și supoziția că între ASR Principesa Maria și Dan Duda ar exita o „love story”, așa cum ar fi „dezvăluit în exclusivitate pentru FLUX 24 surse apropiate Casei Regale.”

Orice cititor cu mintea întreagă și cu bunul simț nealterat, la citirea unui astfel de articol în care se fac afirmații grave despre Familia Regală a României,s-ar fi întrebat imediat: unde sunt dovezile? În articol nu sunt prezentate nici fotografii cu cei doi presupuși amanți, nici fragmente din declarațiile martorilor, făcute măcar sub protecția anonimatului, nici înregistrări audio/video etc., nimic!

Din nefericire pentru agora românească, există mulți români care se „hrănesc” cu astfel de „can-can”-uri și prin urmare, „știrea” celor de la FLUX24 a fost preluată imediat, fără discernământ și fără verificarea valorii de adevăr a conținutului, de alte entități mass-media, precum RomâniaTV, Curentul, NasulTV, Comisarul, KanalD, WoWbiz etc.

Până când colegii de la FLUX24 vor aduce dovezile directe și de necontestat că această „știre” ne spune un adevăr, se poate spune că suntem de fapt, martorii și eventual, victimele unei manipulări de presă. Lipsită fiind de dovezi, „știrea”are caracteristicile unei astfel de manipulări: utilizarea nejustificată și de neacceptat a confidențialității surselor, încercarea de a implica Biserica în acest scandal confecționat, prezentarea unor aspecte din viața publică sau personală a persoanelor vizate de scandal pentru a induce cititorilor o anumită stare de spirit etc.

Tot ca un argument în susținerea tezei manipulării, poate fi adus și articolul ulterior, publicat de FLUX24, cu titlul „1921 și povestea de amor între sora Principesei Margareta și fratele lui Radu Duda”, în al cărui conținut sunt folosite două postări pe rețele de socializare sub semnătura dnei Marilena Rotaru și dnei Roxana Iordache.

Prima postare este o referire a dnei Marilena Rotaru la evenimente din istoria Familiei Regale a României, aflate oarecum în legătură indirectă cu subiectul „știrii” de la FLUX24: „La 27 februarie 1921, prințesa Elisabeta, sora principelui moștenitor al României, Carol al II-lea, se căsătorește cu George, principele moștenitor al Greciei. La 10 martie 1921, Carol al II-lea, principele moștenitor al României, se căsătorește cu prințesa Elena, sora principelui moștenitor George al Greciei. Din această căsătorie s-a născut Regele Mihai. Se spune că s-ar fi obținut o dispensă din partea bisericii care, în mod obișnuit nu aprobă astfel de căsătorii. Credincioșii, atât în Grecia cât și în România, au comentat cele două căsătorii ca semne rău prevestitoare, atât pentru miri cât și pentru urmașii lor. Prințesa Elisabeta, după ce a ajuns Regină a Greciei, a divorțat în 1935, Carol al II-lea a divorțat în 1928, a renunțat la tron pentru Elena Lupescu și a fost dezmoștenit.”

A doua postare este a dnei Roxana Iordache:Dacă se mai întâmplă și asta e urinare cu jet pe Biserica Ortodoxă Română, pe Casa Regală, pe monarhie, pe tragicul nostru Rege.”

Evident, aceste două postări, folosite oarecum prin scoatere din context – de ex., postarea dnei Marilena Rotaru nu se referă, direct și explicit, la „știrea” în discuție – constituie, pentru colegii de la FLUX24, în subtext, noi „argumente” că „știrea” ar fi probabil... reală, chiar dacă și în acest al doilea articol, ni se spune că ar fi vorba, totuși, de un zvon: „Despre cei doi s-a zvonits-ar putea căsători numai că potrivit canoanelor BOR (iarăși, încercarea de a atrage Biserica în scandal! n.n.) acest lucru nu este posibil: doi frați nu pot fi căsătoriți cu două surori.”

Acest atac la adresa Casei Regale a României, căci aceasta este entitatea vizată, nu doar Familia Regală, este făcut în contextul unei neinspirate și controversate inițiative a partidelor politice parlamentare, în colaborare cu Casa Regală, de elaborare și adoptare a unei legi de instituționalizare a Casei Regale. Personal am scris despre acest subiect,de pe poziții critice – Mișcarea pentru restaurația Monarhiei Constituționale caută răspuns la întrebarea: Monarhist sau Regalist? / Instituționalizarea republicană a Casei Regale - un răspuns pentru domnul profesor Alexandru Muraru – considerând că o asemnea instituționalizare nu reprezintă un progres pe drumul Restaurației Monarhiei Constituționale în România, ci dimpotrivă, este un regres, un armistițiu inutil făcut cu Republica și cu efecte negative, nocive asupra eficienței și unității Mișcării Monarhiste din România.

Deși rămân consecvent în poziția mea critică la adresa instituționalizării Casei Regale a României, loialitatea mea față de MS Regele Mihai I și de Familia Regală mă determină să reacționez public, ca monarhist și jurnalist, la articolul publicat de cei de la Flux24.

Prin urmare, îmi exprim speranța că redacția FLUX24 va acționa în conformitate cu deontologia jurnalistică și va alege una dintre următoarele două atitudini: va prezenta urgent, în mod public, probele directe și de necontestat care să confirme adevărul afirmațiilor făcute sau va prezenta scuze publice Familiei Regale, recunoscând că au promovat informații neverificate și false.

Nous somme obligé par l'honneur!
Vive le Roi!