ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


ACTUALIZARE 10.02: În ședința de guvern de joi a fost discutat un memorandum, promovat de Ministerul Economiei, pentru demararea demersurilor privind crearea Fondului Suveran de Dezvoltare și Investiții (FSDI).

Conform documentului, Fondul va avea drept scop dezvoltarea și finanțarea proiectelor de investiții rentabile și sustenabile, fiind un mecanism de finanțare care va identifica și materializa oportunități investiționale cu impact în dezvoltarea economică durabilă și crearea de noi locuri de muncă pe termen lung.

"În același timp, Fondul Suveran de Dezvoltare și Investiții va contribui atât la eforturile României de obținere a statutului de piață emergentă pentru piața autohtonă de capital prin creșterea lichidității pe Bursa de Valori București, cât și la creșterea gradului de absorbție a fondurilor europene nerambursabile prin asigurarea surselor financiare de cofinanțare a proiectelor de investiții. Statul român, prin Ministerul Economiei, va avea calitatea de acționar unic pe toată perioada de funcționare a Fondului Suveran de Dezvoltare și Investiții", se arată într-o informare a Executivului.

Programul de guvernare PSD-ALDE 2017-2020 stipulează că noul cabinet "va renunța la acel complex pe care multe guvernări în România l-au avut, și anume că sunt unele lucruri care nu se pot face în tara noastră, deși foarte multe state le-au făcut cu mult înainte și cu rezultate foarte bune". Pornind de la experiența unor state precum Norvegia, Franța, Italia sau Polonia, noua guvernare va înființa un Fond Suveran de Dezvoltare și Investiții (FSDI). Acesta va fi alcătuit, în principal, din companiile de stat profitabile, a cărui valoare va depăși 10 miliarde de euro. Fondul se va putea folosi de veniturile din dividende ale acestor companii, precum și din veniturile provenite din emisiuni de obligațiuni sau din vânzarea de active neperformante (case de odihnă, hoteluri - aparținând unor companii al căror obiect de activitate este cu totul altul). Scopul fondului va fi de a dezvolta sau construi de la zero afaceri în domenii prioritare pentru statul român, care să se susțină economic (deci cu un anumit grad de profitabilitate), singur sau împreună cu alte fonduri de investiții sau investitori privați.

Reprezentanții PSD estimează că 10 miliarde de euro vor intra în economia României în următorii patru ani prin FSDI. Fondul va duce, printre altele, la apariția a numeroase fabrici în agricultură și industrie, dar și la capitalizarea unor firme precum Tarom, CFR, Șantierul Naval Constanța, C.E.C., Nuclearelectrica, astfel încât acestea să-și poată extinde activitatea sau, după caz, să achiziționeze noi capacități: flotă de avioane, de nave, de garnituri de tren, susțin oficialii PSD. Cele mai mari investiții ale FSDI în următorii patru ani se vor realiza în sănătate, prin construcția unui spital republican și a 8 spitale regionale. Valoarea totală finanțată din FSDI este estimata la 3,5 miliarde de euro. Alte 3 miliarde de euro vor viza construcția de autostrăzi și căi ferate rapide, având prioritate autostrăzile care nu pot fi finalizate sau demarate din fonduri europene până în 2020. FSDI împreună cu alte bănci internaționale, BEI, BERD și Banca Mondială, care și-au exprimat deja interesul, va construi în parteneriat public- privat autostrăzi pe care le va deține pentru o perioadă de 30 ani și care vor fi cedate înapoi statului român, pe măsură ce bugetul de stat va avea disponibilități pentru a le răscumpăra.

Proiectele principale asupra cărora finanțatorii și-au arătat interesul sunt acelea care se susțin economic. Spre exemplu, cele care au un trafic care să susțină necesitatea unei autostrăzi, pentru a concura cu proiecte propuse de state vecine. Sunt cinci autostrăzi care respectă aceste criterii, dintre care una, Pitești-Craiova, este prevăzută a se finaliza pe fonduri europene până în anul 2021. Celelalte patru, dacă nu vor fi finanțate de la buget, vor fi lansate prin aceste fonduri: o autostradă care să străbată munții între Transilvania și Moldova (Târgu Mureș - Iași), o a 2-a autostradă prin Sudul României, care să unească Transilvania cu Oltenia și Țara Românească (Timișoara - București), a 3-a, care să străbată munții de pe Valea Prahovei (Comarnic - Brașov) și o a 4-a care să unească Moldova cu Țara Românească (Iași - București). În ceea ce privește calea ferată rapidă, finanțarea prioritară se va face pentru refacerea căii ferate și modernizarea acesteia, astfel încât în România să existe trenuri care circulă cu viteze de peste 100 km/h, din direcția Vest - București, Chișinău - Iași - București, București - Constanța, București - Brașov. O altă industrie dezvoltată prin FSDI va fi cea de armament, prin extinderea capacităților fabricilor existente.

Deși bugetul de stat se va diminua inițial cu 2,6 miliarde de lei, bani care nu se vor mai încasa din dividendele companiilor de stat, datorită activității economice puternice a FSDI, se vor încasa la buget sume din taxe și impozite de aproximativ 9 miliarde de lei. În acest fel, în 2020, surplusul anual adus la bugetul de stat de către FSDI va fi de cel puțin 6 miliarde de lei, estimează oficialii PSD.

Știrea inițială

 

Guvernul condus de Sorin Grindeanu se reunește azi pentru a discuta un memorandum pe tema înființării Fondului Suveran de Dezvoltare și Investiții.

Crearea Fondului Suveran de Dezvoltare și Investiții (FSDI) este o măsură care se regăsește în programul de guvernare al PSD, necesară în vederea administrării și valorificării eficiente a participațiilor minoritare ale statului.

Conform deputatului PSD, Mihai Tudose, FSDI este cheia reindustrializării României.

Astfel, susține deputatul,  noul fond va finanța construcția de fabrici noi în zonele mai slab dezvoltate, urmând a fi activate domenii precum agricultura, metalurgia, producția farmaceutică și industria de apărare.

„FSDI va construi fabrici noi (proiecte greenfield) în zonele mai slab dezvoltate unde nu sunt mulți investitori.

În funcție de resursele naturale existente și de specificul zonei, se vor realiza unități de producție în principal în următoarele domenii: procesare legume-fructe, procesare legume, metalurgie, îmbuteliere apă minerală, produse farmaceutice, producția de componente pentru industria de apărare etc.

Aceste fabrici pot fi construite și prin asocierea dintre FSDI cu investitori privați, administrații publice locale, fonduri de investiții etc”, afirmă fostul ministru al Economiei. Conform acestuia, astfel de fonduri există și în SUA, Norvegia sau Italia.

De asemenea, FSDI va contribui la recapitalizarea CEC Bank și Eximbank, dar și la construcția de spitale, irigații și autostrăzi.

Mai mult, FSDI va ajuta companiile de stat românești să devină competitoare pe piețele regionale.

„Spre deosebire de Fondul Proprietatea sau de alte fonduri de investiții, FSDI este constituit cu scopul de a susține și de a dezvolta capitalul autohton reprezentat în principal de companiile deținute de stat, care vor avea astfel resurse pentru retehnologizare și capitalizare, urmând apoi să fie susținute pe piețele externe pentru a deveni campioni regionali în domeniile în care activează. Astfel, din veniturile obținute FSDI va capitaliza companiile deținute în portofoliu, și le va sprijini pentru a putea accesa fondurile europene disponibile”, declară fostul ministru al Economiei.

Conform unei analize publicate pe blogul VisegradPost.com și preluată de ActiveNews, înființarea acestui Fond ar leza interesele financiare ale Germaniei în România, motiv pentru care regimul Merkel a stimulat protestele împotriva Guvernului Grindeanu din ultimul timp.
 
Conform unei analize a Ziarului Financiar, firmele cu capital străin domină "absolut toate cele 20 de industrii clasificate conform CAEN Rev.2, mai puțin industria alimentară: de la fabricarea de mașini, produse chimice sau metalurgie și până la medicamente”.