ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Pentru că Ucraina ne-a luat-o înainte, cerând UE includerea în rețeaua transeuropeană de transport a rutei navigabile prin canalul Bîstroe, României nu i-a mai rămas decât să reacționeze. Astfel, Senatul României a cerut, oficial, Comisiei Europene să introducă portul Sulina în cadrul rețelei TEN-T globale de căi navigabile interioare și să-și ia angajamentul ferm că implementarea Regulamentului European propus nu va dăuna Deltei Dunării, în contextul în care Ucraina a solicitat adăugarea canalelor Chilia și Bîstroe la rețeaua TEN-T.

Senatul României a solicitat angajamentul ferm al Comisiei Europene că implementarea Regulamentului European propus nu va dăuna Deltei Dunării, în contextul în care Ucraina a solicitat recent adăugarea canalelor Chilia și Bîstroe la rețeaua TEN-T. Dat fiind criza economică și geopolitică pe care o traversăm cu toții, identificarea de rute alternative pentru transportul produselor ucrainene, în special al cerealelor, este necesară, însă orice plan de construcție a canalului Bîstroe ar putea afecta iremediabil mediul înconjurător, distrugând Delta Dunării și prejudiciind, implicit, interesele României, au arătat senatorii în Hotărârea referitoare la propunerea modificată de Regulament al Parlamentului European și al Consiliului privind orientările Uniunii pentru dezvoltarea rețelei transeuropene de transport, publicată în Monitorul Oficial. În același document, Senatul a propus Comisiei Europene ca în noul regulament European să fie introdus portul Sulina în cadrul rețelei TEN-T globale de căi navigabile interioare, luând în considerare localizarea portului Sulina, ce servește ca singurul port de acces al județului Tulcea.

Se cere comasarea porturilor românești

Totodată, senatorii au cerut Comisiei Europene asocierea porturilor Midia și Mangalia cu portul Constanța în cadrul rețelei TEN-T globale (Comprehensive), arătând că zona Midia a Portului Constanța este situată la o distanță de 18 km în linie dreaptă de Portul Constanța și se întinde pe o suprafață de 834 ha, din care 234 ha teren și 600 ha apă. Pe de altă parte, a fost solicitată și introducerea municipiului Suceava în lista nodurilor urbane în cadrul rețelei TEN-T, deoarece a înregistrat în anul 2022 peste 100.000 de locuitori (121.786 populație după domiciliu, conform INSSE), chiar dacă nu îndeplinește al doilea criteriu de a fi cea mai importantă localitate la nivelul NUTS2 Regiunea Nord-Est (aici fiind încadrat municipiul Iași). Potrivit Hotărârii adoptate de Senat, Comisiei Europene i s-a mai cerut să menționeze explicit utilizarea ecartamentului de 1.435 mm pe noile căi ferate TEN-T ce vor traversa Republica Moldova. ”Apreciem că un astfel de demers va sprijini considerabil evoluția Republicii Moldova și va constitui și un pas concret în dezvoltarea strategiei de cooperare a Uniunii cu statele terțe, precum și în consolidarea Politicii europene de vecinătate”, au precizat senatorii.

Bătăi la uși închise

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a anunțat că discuțiile cu ambasadorul Ucrainei la București, Ihor Prokopchuk, referitoare la canalul Bîstroe, nu au avut niciun rezultat. ”Am avut vineri o întâlnire cu ambasadorul Extraordinar și Plenipotențiar al Ucrainei în România, Ihor Prokopchuk. În cadrul discuțiilor am abordat și tema măsurătorilor pe Brațul Chilia și canalul Bîstroe. I-am solicitat ambasadorului ucrainean amănunte despre aprobarea pe care experții români încă o așteaptă pentru a se putea îmbarca pe navele ucrainene care vor efectua măsurători pe sectoarele Dunării. Ambasadorul ucrainean a precizat că va pune la dispoziția părții române aceste amănunte în cel mai scurt timp”, a transmis Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor.

NAȚIONAL