Urșii de apă, sau tardigradele, sunt creaturi foarte mici, care par să fie indestructibile, rezistând chiar și în spațiul cosmic.

Tardigradele, numite popular „urși de apă”, sunt animale minuscule, de aproximativ 0.5 mm în lungime, cu opt picioare și trupul format din mai multe segmente. Există mai multe specii diferite, care pot fi întâlnite pretutindeni: din vârful munților până în adâncul mărilor și din pădurile tropicale până în Antarctica. Toate au un lucru în comun: sunt cele mai rezistente creaturi de pe Pământ. Ele suportă temperaturi extreme (de la -272 grade Celsius la +150 de grade), supraviețuiesc la deshidratare aproape completă și chiar în vidul din spațiu.

Micile creaturi i-au uimit dintotdeauna pe oamenii de știință, care nu puteau înțelege cum de sunt atât de rezistente. Ca să le afle secretul, o echipă de cercetători de la Universitatea din Tokyo a analizat genomul lor. Astfel, ei au aflat că animăluțele aparent imposibil de ucis s-au adaptat foarte bine în timp și au dezvoltat o serie de mecanisme prin care se apără eficient și practic evită moartea, atunci când sunt puse într-o situație extremă.
Ele produc o proteină care le protejează ADN-ul de radiațiile periculoase, care ar ucide pe oricine. De asemenea, această proteină le protejează organismul de deshidratare, astfel încât tardigradele pot rezista fără hrană și apă chiar și 30 de ani. Practic, ele se usucă, se transformă în sticlă, dar revin la viață imediat ce găsesc condiții propice.

Cercetătorii au aflat că proteina ar funcționa la fel de bine și pentru oameni, dacă ar fi injectată în celulele lor. La oameni, proteina ar reduce efectele negative ale radiațiilor cu aproximativ 40%. Desigur, testele nu s-au făcut pe subiecți umani, ci doar pe celule umane. Dacă proteina miraculoasă ar putea fi tranferată la oameni, rezultatele ar fi extraordinare.

Experimentele făcute de japonezi au fost realizate pe o anumită specie de tardigrade, numită Ramazzottius varieornatus. Această specie are, pe lângă proteina care le protejează, 16 copii de enzime anti-oxidante, în timp ce alte specii de animale au numai 10 copii.

Studiul realizat de japonezi a fost publicat în revista Nature Communications.