ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!



Asociația Pentru Libertatea Românilor își manifestă îngrijorarea față de faptul că noul act de identitate simplu, pe care doresc să îl implementeze autoritățile române,, este doar o aparență, și nu o intenție reală. Într-un comunicat transmis ActiveNews, A.P.L.R solicită ca persoanele care invocă motive de conștiință, religioase, securitate sau opinie să poată folosi actualele documente de identitate până la expirarea valabilității lor, iar după expirare să poată obțină cărți de identitate neelectronice simple care să nu conțină informații ascunse sau codificate și nici dispozitive de stocare a datelor.

Conform comunicatului, A.P.L.R, „analizând  conferința de presă a M.A.I. din data de 20.03.2017( https://www.youtube.com/watch?v=ixJari9JL1U ) și proiectul de lege supus dezbaterii publice pentru modificarea și completarea unor acte normative privind evidența persoanelor, actele de identitate ale cetățenilor români, precum și actele de rezidență ale cetățenilor statelor membre ale uniunii europene și spațiului economic european rezidenți în România postat la adresa http://www.mai.gov.ro/index05_1.html   pe 19.03.2017, am constatat următoarele:
 
A. Se prevede posibilitatea persoanei de a opta pentru o carte de identitate simplă.
 
B. Se dorește înlocuirea actualului tip de carte de identitate simplă cu un nou tip de carte de identitate simplă.
 
C. Noul tip de carte de identitate simplă prezintă următoarele similitudini cu cartea de identitate electronică:

1. formatul este identic;
2. producerea ambelor este încredințată Imprimeriei Naționale;
3. echipamentele și software-urile necesare pentru producerea acestora vor fi importate prin intermediul Imprimeriei Naționale, ca și suporturile - blank-urile care urmează a fi inscripționate. Atât componentele fizice cât și metoda de inscripționare vor fi preluate de Imprimeria Naționala prin contract.
 D. Producerea cărții de identitate simple în noul format conține în mod necesar elemente de noutate care constituie motivul pentru care inițiatorul dorește preschimbarea tuturor actelor de identitate deja emise și aflate în termenul de valabilitate.
 
 Acest element de noutate, prin comparare cu actualul format, este următorul: "date inscripționate prin tehnici speciale". Se deduce că aceste date vor putea fi descifrate numai prin intermediul unor echipamente speciale, fără a fi aparente, cea mai uzitată fiind codul de bare.
 
E.  Noutățile introduse prin noul format al cărții de identitate simple sunt propuse într-un mod lipsit de precizie: "date în format tipărit sau date inscripționate prin tehnici speciale".
 
Rezultă că autoritățile române, după ce persoana optează pentru o carte de identitate simplă, au la rândul lor opțiunea să tipărească actul de identitate sau să îl inscripționeze prin tehnici speciale, fără a se preciza cum vor alege una din aceste modalități.
Ne exprimăm îngrijorarea că autoritățile române vor alege să inscripționeze datele pe cartea de identitate simplă prin tehnici speciale și că varianta tradițională a tipăririi este menționată fără intenția reală de a fi pusă în aplicare ( vezi art. 19 al. 1 lit K - "pentru preschimbarea actelor de identitate care nu se mai emit, dar sunt valabile").
 
Totodată, am sesizat importante inadvertențe între afirmațiile oficiale ale reprezentanților Ministerului Afacerilor Interne din cadrul conferinței de presă din 20.03.2017 și textul propus spre aprobare.
 
           
Propunerile noastre de modificare a actelor normative privind evidența persoanelor, actele de identitate ale cetățenilor români, precum și actele de rezidență ale cetățenilor statelor membre ale Uniunii Europene și Spațiului Economic European rezidenți în România sunt, în fapt, următoarele:
 
În primul rând, este necesară eliminarea erorii de tehnică legislativă care instituie posibilitatea autorităților române de a nu emite cărți de identitate tipărite.
 
Solicitarea noastră este ca persoanele care invocă motive de conștiință, religioase, securitate sau opinie să poată folosi actualele documente de identitate până la expirarea valabilității lor, iar după expirare să poată obțină cărți de identitate neelectronice simple care să nu conțină informații ascunse sau codificate și nici dispozitive de stocare a datelor.
  Această solicitare constituie o reiterare a demersurilor anterioare legate de aprobarea OUG nr. 82/2012 inițiate de asociația noastră și un număr de 46 de ONG-uri. Reamintim cererea de organizare a unui referendum pentru respingerea introducerii oricărui act electronic și biometric susținută de peste 1 milion de persoane cu drept de vot.

 În al doilea rând, întrucât logistica și know-how-ul necesare și suficiente pentru producerea cărții de identitate simple există deja la nivelul local, fără a implica niciun efort financiar și de resurse umane suplimentar, însărcinarea Imprimeriei Naționale cu tipărirea cărții de identitate simple nu se justifică. De aceea, am eliminat din textele proiectului de modificare a OUG nr. 69/2002 sintagma "carte de identitate simplă" în toate cazurile în care producerea acesteia este legată de Imprimeria Națională.
 Apreciem în mod deosebit faptul că actualul guvern își face publică disponibilitatea de a dialoga în mod democratic cu beneficiarii actului de guvernare, așa cum de altfel a afirmat și doamna ministru a  Ministerului Afacerilor Interne, Carmen Daniela Dan, în conferința de presă din 20.03.2017”, precizează comunicatul APLR, semnat de profesorul Nicolae Livadă, președinte al Asociației.