Că românii care muncesc pentru multinaționale sunt sclavi cu acte-n regulă în țara lor nu mai este nicio surpriză.
 
Presa autohonă și cea străină au scos la lumină, în ultimii ani, cazuri revoltătoare despre condiițile inumane de muncă și salariile de mizerie primite de muncitorii români. Jurnaliștii de la The Guardian vin cu o nouă dezvăluire. Britanicii au publicat un material despre fabrica de la Cisnădie în care grupul francez Louis Vuitton Moet Hennessy (LVMH), unul dintre cei mai mari jucători mondiali din industria luxului, ar fabrica încălțăminte de lux pe care o vinde apoi ca fiind  Made in Italy”.

Publicația susține că muncitorii fabricii ar fi plătiți cu 133 euro pe lună, deși salariul mediu net din România depășește 200 euro.

Sub titlul „Revealed: the Romanian site where Louis Vuitton makes its italian shoes” (Descoperire: locul din România unde Louis Vuitton își fabrică pantofii italieni), publicația britanică de stânga relatează că LVMH a demarat producția la Cisnădie în 2002, pentru a profita de forța de muncă ieftină din România.

În prezent, fabrica de la Cisnădie, județul Sibiu, are 734 de angajați, plătiți cu 133 euro pe lună, susține The Guardian, care își bazează relatarea pe datele unui ONG - Clean Clothes Campaign.

În prezent, salariul minim brut din România este de 1.450 lei (317 euro, calculat la ultimul curs publicat de BNR), ceea ce corespunde unui salariu minim net de 1.065 lei (232 euro), cu circa 100 euro peste nivelul indicat de publicația britanică.

Potrivit The Guardian, LVMH vinde pantofii și cizmele produse la fabrica de la Cisnădie cu prețuri cuprinse între 570 euro și 2.060 euro pe piața mondială cu indicația "Made in Italy", deși „sunt fabricați în mare parte în Transilvania, o regiune cunoscută mai degrabă pentru vampiri decât pentru orice tradiție în producția de bunuri de lux”.

Publicația admite, totuși, că LVMH acordă muncitorilor din România weekend-uri libere, plătește orele suplimentare și nu folosește produse chimice toxice pentru angajați. Aceste condiții sunt obligatorii pentru orice companie în România, fiind prevăzute în legislația națională.

Louis Vuitton a fost în 2014 cel mai valoros brand din lume pentru al nouălea an consecutiv, înregistrând o creștere de 14%, la 25,9 miliarde de dolari, față de 2013, potrivit unui top al brandurilor la nivel global realizat anual de compania de cercetare Millward Brown.