Încă o dată se dovedește că produsele care ajung în Europa de Est, fabricate de acceași companie care le distribuie și în Occident, sunt de o calitate mult inferioară celor vândute în Vestul continentului. Primii care au sesizat că multinaționalele aduc produse în care numai ambalajul este la fel în Est și în Vest, nu și calitatea, au fost cehii și slovacii. Acum o fac și ungurii. 


Autoritățile de la Budapesta susțin că marile companii obișnuiesc să comercializeze produse de o calitate inferioară pe piața din estul Europei, chiar dacă este utilizat același brand și preț ca în țările din vestul Europei.

Oficiul Național pentru Siguranța Alimentelor (NEBIH) din Ungaria a analizat un număr de 24 de produse alimentare comercializate prin supermarketurile Lidl și Aldi. În urma analizei, s-a constatat că versiunea locală a napolitanelor Manner este mai puțin crocantă decât cea vândută în supermarketurile din Austria. De asemenea, analiza a identificat o altă diferență de calitate în ceea ce privește crema tartinabilă Nutella, care este mai puțin dulce în Ungaria decât în Austria.

„Personal, am fost consternat când am citit acest raport. Cred că vorbim de cel mai mare scandal din ultimele zile”, a declarat șeful cabinetului lui Viktor Orban, Janos Lazar. Oficialul maghiar a susținut că se va lansa o evaluare pe scară largă a produselor comercializate în Ungaria, însă nu a precizat ce acțiune specifică va lua în acest caz Budapesta.

Ungaria nu este singura țară îngrijorată de calitatea inferioară a produselor comercializate în estul Europei.

Autoritățiile slovace au anunțat săptămâna trecută că au descoperit diferențe de gust, compoziție și aspect în aproape zece produse alimentare vândute local, prin comparație cu aceleași produse din Germania și Austria.

Administrația Sanitară Veterinară și pentru Alimente (SVPS) a dezvăluit că aproape jumîtate din produsele alimentare testate au o compoziție cu mult diferită față de produsele vândute de același brand în țările din vestul Europei.


Asociația Consumatorilor din Slovacia a întreprins teste similare în 2011, atunci când au fost analizate o serie de produse ambalate din Germania, Austria, Cehias, Polonia, Slovacia, Ungaria, România și Bulgaria. Acele teste au confirmat că mai multe companii multinaționale comercializează produse de o calitate diferită, dar sub același brand, în anumite țări din UE. De asemenea, inspectorii au descoperit că era păstrată calitatea doar în cazul ciocolatei Milka.

Comisia Europeană a susținut anterior că aceste acuzații sunt lipsite de orice fundament, iar companiile multinaționale sunt libere să adapteze calitatea produselor în funcție de piața de comercializare.