ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Ordinul comun al MAI și MS privind obligativitatea purtării măștii în spațiile publice deschise, în localitățile cu incidența mai mare de 6 la mie, a fost publicat în Monitorul Oficial miercuri seară. Sunt exceptate persoanele care desfășoară activități fizice, inclusiv sportive, în mod individual sau împreună cu persoanele cu care locuiesc, potrivit Mediafax.

Tot miercuri a fost decisă prelungirea stării de alertă de către guvernul interimar condus de Florin Cîțu, deși în mod normal acesta nu mai are autoritate pentru a emite astfel de hotărâri ce depășesc sfera administrării unor treburi publice mărunte, după cum a explicat avocatul Gheorghe Piperea. 

„În ședința de Guvern de astăzi mai multe hotărâri au fost aprobate, printre care prelungirea stării de alertă (...) și câteva de la Ministerul Educației”, a anunțat ex-premierul Florin Cîțu, citat de Agerpres

Anterior, CNSU - prezidat de același Florin Cîțu, dar condus de facto de Raed Arafat - a propus prin Hotărârea nr. 80 prelungirea stării de alertă pe întreg teritoriul național, pentru o perioadă de încă 30 de zile, începând cu data de 10 octombrie 2021. Ar fi cea de-a 17-a prelungire a stării de alertă „cu maximum 30 de zile”.

Potrivit unei comunicări a Guvernului, HCNSU nr. 80 prevede măsurile necesar a fi aplicate pe durata stării de alertă pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, cu menținerea măsurilor adoptate în HG nr. 932 din 9 septembrie 2021, cu modificările și completările ulterioare. 

Dat fiind însă că guvernul Cîțu a fost demis marți prin moțiune de cenzură, iar președintele Klaus Iohannis nu a numit încă un premier interimar, guvernul demisionar nu mai are autoritate să dea hotărâri și ordonanțe care să depășească sfera administrării publice curente, darmite să îngrădească drepturile și libertățile garantate de Contituție. Avocatul Gheorghe Piperea explică de ce hotărârile CNSU și decizia guvernului demisionar de a prelungi starea de alertă sunt lovite de nulitate: 
 
„Realitatea juridică și de la firul ierbii (nu aia pe care o fumează penalul Cîțu) este că, în conformitate cu Constituția, recte, art. 110 alin.2 și art. 113 alin.1, guvernul Cîțu este demis. Potrivit aceleiași Constituții, recte, art. 110 alin.4, guvernul demis nu mai poate îndeplini niciun act juridic care depășește sfera „administrării treburilor publice”. Nu se pot emite ordonanțe, simple sau de urgență, nu se pot adopta și dezbate în Parlament proiecte de legi emise de guvern, nu se pot face rectificări sau re-alocări bugetare, nu se poate face nimic neobișnuit sau excepțional. Nimic fantastic. 
 
O să risc afirmația că nici măcar hotărâri ale CNSU sau ale guvernului referitoare la criza sanitară nu pot fi emise, pentru că toate acestea sunt excepționale, ieșind din cadrul obișnuit al „administrării treburilor publice”, care administrare presupune un exercițiu normal al drepturilor și libertăților omului și o gestiune pașnică, non-agresivă și non-discriminatorie, a atribuțiilor statului. 

Reamintesc că, totuși, ultimele hotărâri ale lui Cîțu, referitoare la prelungirea stării de alertă și la strângerea șurubului restricțiilor anti-constituționale de drepturi și libertăți ale persoanelor ne-vaccinate, au fost anulate de Curtea de Apel Cluj, ceea ce înseamnă că starea de alertă este, în acest moment, ilegală. Tot ceea ce se dispune în baza acestor hotărâri este ilegal și abuziv, o continuare a efluviului de diktate arahatiene emise de un guvern demis fiind o amplificare a ilegalității și abuzului”, a scris av. Gheorghe Piperea în articolul Guvernul demis nu mai poate îndeplini niciun act juridic care depășește sfera administrării treburilor publice. Nu se pot emite ordonanțe, simple sau de urgență, nici măcar hotărâri referitoare la criza sanitară.
 
Și fostul președinte al Curții Constituționale, Agustin Zegrean, a subliniat că guvernul interimar nu poate să adopte ordonanțe de urgență, să dea hotărâri de guvern și nici să prelungească starea de alertă.

„Guvernul interimar nu poate semna nici măcar hotărîri de guvern, ceea ce înseamnă că, spre exemplu, starea de alertă nu ar mai putea-o prelungi, deși această procedură e, oricum, un abuz, așa cum m-am pronunțat deja, pentru că restrîngerea unor drepturi se poate face doar prin lege”, a afirmat Augustin Zegrean. Citește mai mult AICI