ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Domnule Nicolae Robu, primar al Timișoarei,

Domnule Călin Dobra, președinte al Consiliului Județean Timiș,

Vă adresez următoarele în virtutea dreptului la petiție, consfințit de Constituția României, sub obligația morală pe care o resimt ca pasionat de istorie și în încercarea de a păstra demnitatea timișorenilor și bănățenilor nebatjocorită.

Aflu cu surprindere că în Piața Unirii se va desfășura pe 12 mai  2018 un „Festival de lansare a schimbului de gardă”, ce va cuprinde o defilare cadențată prin centrul orașului, o trecere în revistă a gărzii cetății Timișoara și un ceremonial de schimb de gardă, figuranții implicați urmând  să poarte uniforme imperiale habsburgice. Organizatorii susțin că se bucură de sprijinul Primăriei Timișoara și al Consiliului Județean Timiș.

Domnilor, vă reamintesc că nu ne mai aflăm sub ocupația imperiului habsburgo-austro-ungar de aproape un secol. Și vă informez că uniforme potrivite pentru un astfel de ceremonial are și Armata Română, așteptată în Piața Unirii cu flori și uriașă bucurie, ca simbol al izbăvirii de acel imperiu, rămas în istorie drept închisoare a națiunilor. Și vă invit la o altă trecere în revistă, dacă tot e folosit termenul.

Aceleași uniforme, a căror etalare simbolică se vrea astăzi prin Piața Unirii, erau purtate de soldații generalului Lentulus, care după înfrângerea răscoalei anti-habsburgice a românilor bănățeni de la 1737-1739,  recurg la atrocități intolerabile asupra populației locale. Purtătorii acestor uniforme rad din răzbunare zeci de așezări ale bănățenilor de pe suprafața pământului, ucigând orbește nu numai participanți la răscoală, ci și copii, femei și batrâni. Astfel de uniforme purtau  și soldații care aveau să îi evacueze din vetrele lor pe românii bănățeni, conform Ordinului Curții de la Viena din 14 iulie 1765, semnat de Maria Tereza, care prevedea că toate satele românești aflate în calea coloniștilor imperiali trebuiau mutate în alte părți. Cu dreptul de proprietate asupra propriilor moșii anulat de îndată după "eliberarea” Banatului de către habsburgi și cu un astfel de ordin, românilor bănățeni nu le-o fi rămas decât să admire frumusețea uniformelor, în timp ce erau împinși de la spate de purtătorii acestora, către pustiu... Un grăitor exemplu: alungați și puși pe drumuri, românii din Săcălaz și din Serdin, de peste Mures, și-au părăsit așezările,apucând pe malul Timișelului, Bega de azi. Ei  reprezintă "o priveliște stranie, un adevărat exod biblic” pentru un istoric al epocii, cu cele 500-600 de care trase de boi, în care se inghesuiau alături de lucrușoarele lor, spre zona pustiită de război în care aveau să ridice, fără sprijin, Toracul din Serbia de astăzi. Căci sprijin aveau, și încă unul substanțial, doar coloniștii, prin patente imperiale! Înmânate de purtătorii uniformelor ce se vor etalate în inima Timișoarei de astăzi. Aceleași uniforme le purtau și soldații care aveau să îl aresteze, întemnițeze și păzească ani întregi pe marele pașoptist bănățean Eftimie Murgu, fiindcă îndrăznise să ceară drepturi firești pentru românii bănățeni și să viseze la un stat al tuturor românilor!

Din nefericire, exemplele de acest gen ar putea continua mult prea mult. Las în sarcina specialiștilor pe care îi aveți în subordine completarea listei. Subliniez doar că astfel de acte ar fi considerate, potrivit standardelor curente, genocid, deportare, discriminare și epurare etnică. Și că ele îmbracă simbolic uniformele ce urmează să ne defileze sub priviri, prin miezul orașului.

Consider că acest lucru se situează undeva între crunt cinism și deplina batjocură la adresa românilor bănățeni. Cu greu cred că veți găsi un echivalent al acestei situații. Britanicii nu schimbă garda în uniforme franțuzești de dragul cuceririi normande. Francezii nu schimbă garda în uniforme germane fiindcă i-a stăpânit temporar armata nazistă. Germanii nu schimbă vreo gardă în uniforme americane fiindcă aceștia i-au scăpat de naziști, rușii nu folosesc uniforme scandinave, franțuzești sau germane fiindcă toți aceștia le-au călcat meleagul, grecii nu schimbă garda în uniforme otomane. Asistăm la o anomalie! Chiar noi, românii bănățeni, niciodată obișnuiți cu mentalitatea de slugă și întotdeauna apărători ai onoarei și demnității noastre!

A fost vorba de o pană de idei în privința uniformelor ce ar trebui purtate la un ceremonial de schimbare a gărzii? Ar fi trebuit să vă documentați ce uniformă purta bănățeanul Moise Groza, atunci când lupta în Războiul de Independență, fiind recunoscut pentru cucerirea Griviței. Militar de carieră, absolvent al Școlii de Război din Viena și profesor al Școlii de Ofițeri din Lemberg, Moise Groza alege fără ezitări în 1873, atunci când i se propune trecerea în Armata Română, uniforma în care să lupte. La fel face Ioan Dragalina, bănățeanul de fier care părăsește armata imperială și se înrolează în cea română, căreia îi și aduce o primă victorie ca general, în Războiul de Reîntregire. În război, pentru România, avea să și moară. Tatăl său,  Alexandru Drăgălina, îi scrisese pe certificatul de naștere: "Să fii cinstit, fiul meu, căci cinstea este apanajul omului demn. Muncește ca și când ai avea de trăit un veac”! Din faptele sale și din alegerea uniformei în care avea să lupte, se deduce lesne că a urmat cu sfințenie aceste vorbe. Oare azi se mai pot urma astfel de îndemnuri?

Sau, poate, a fost vorba de o scăpare, de niște clipe de neatenție? Sincer, încă mai sper că un astfel de ceremonial se bucură de sprijinul instituțiilor dumneavoastră doar din greșeală. Mai ales în Anul Centenarului. Sperând că așa stau  lucrurile, vă rog să recurgeți cel puțin la retragerea sprijinului pentru „Festivalul de lansare a schimbului de gardă”din 12 mai 2018. Etalarea unor astfel de uniforme în spațiul public al Timișoarei, cu sprijinul instituțiilor pe care le reprezentați, nu este altceva decât un act de batjocorire profundă a memoriei înaintașilor noștri și ademnității noastre!

Ca simplu cetățean, aștept luarea măsurilor solicitate și răspunsul dumneavoastră pe adresa de mail de pe care v-am timis această scrisoare. Ca jurnalist, vă promit că voi și publica răspunsul așteptat.