ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Părintele prof. dr. Vasile Mihoc, specialist în Studiul Noului Testament, a explicat miercuri, în cadrul emisiunii „Atlas Biblic” de la Radio Trinitas, cum se realizează botezul creștin încă din cele mai vechi timpuri: prin întreită afundare, în apă de izvor, în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh.

„Întreita afundare este legată de faptul că botezul creștin este un botez în numele Sfintei Treimi. Și avem mărturia foarte clară la Matei, capitolul 28: la întâlnirea ucenicilor cu Iisus cel Înviat, Mântuitorul le spune: Mergând, învățați toate neamurile, botezându-i în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh! Or, întreita afundare exprimă credința treimică și că botezul este un botez în numele Sfintei Treimi, iar această învățătură și practică creștină este mărturisită și într-o foarte importantă scriere post-apostolică din veacul întâi (al erei creștine - n.red.). Este vorba de Didahia celor 12 Apostoli, unde se spune net:

Cât despre botez, să botezați în apă vie - ὕδωρ ζῶν (hydōr zōn), adică apă de izvor - în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh! Deci, cuvântul de la Matei e reluat acolo și arată că creștinii de la început s-au botezat în numele Sfintei Treimi, de unde și întreita afundare. 

De ce afundare și nu doar stropire? Pentru că cuvântul βαφτίζω (vaftizo gr.) înseamnă „afund”, și substantivul βάφτισμα (vaftizma gr.) înseamnă „afundare”. Este foarte clar, toate textele din Noul Testament care vorbesc despre botez presupun botezul prin afundare. Aceasta o recunosc și comentatorii catolici. 

La catolici se practică botezul prin stropire, dar ei recunosc că practica pe care o mărturisește Noul Testament și terminologia pe care o folosește Noul Testament implică afundarea.

Or, ca să revin la textul din Didahie, acolo se vorbește despre botezarea în apă vie, în apă curgătoare, în apă de izvor - asta e important, ὕδωρ ζῶν (hydōr zōn) asta înseamnă: apă de izvor, spre deosebire de apa de cisternă - și se precizează: 

Dacă nu este apă vie (apă de izvor), să se boteze și în altă apă. Dacă nu este apă rece, se poate boteza și cu apă caldă. Și dacă nu există de ajuns nici una nici alta, atunci să se toarne apă pe capul celui care se botează, de trei ori, în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh.

Deci, în caz de necesitate, când nu ai apă de izvor sau nu ai apă rece - cum în mod normal trebuie să se folosească la botez -, dacă nu ai nici un fel de apă, atunci botezi cu apa mai puțină pe care o ai, turnând de trei ori - deci foarte clar de trei ori, ceea ce înseamnă că și afundarea e tot de trei ori - în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh.

Deci, avem un text extrem de important, foarte vechi, care vorbește despre botezul ÎN apă, nu CU apă, și în care apare această mențiune, că de trei ori (se face afundarea - n.red.)”, a explicat pr. prof. dr. Vasile Mihoc.

În cadrul ediției Atlasului Biblic din 10 februarie 2021, părintele Vasile Mihoc a deslușit înțelesurile primului capitol din Sfânta Evanghelie de la Ioan, unde se vorbește despre activitatea Sfântului Ioan Botezătorul, care L-a botezat și arătat lumii pe Mântuitorul Iisus Hristos. Specialistul în Studiul Noului Testament arată că botezul lui Ioan era un simplu botez cu apă, pentru iertarea păcatelor, spre deosebire de Taina Botezului creștin, realizat în numele Sfintei Treimi, care se face cu apă în chip văzut, dar „cu Duh Sfânt și cu Foc”, în chip tainic.
 
„Ioan spune: eu nu-L cunoșteam înainte, dar Cel Care m-a trimis să botez cu apă - adică Dumnezeu -, Acela mi-a zis: Peste Care vei vedea Duhul coborându-Se și rămânând peste Dânsul, Acela este Cel Ce botează cu Duh Sfânt. Iată, Hristos e prezentat aici ca Cel Care botează cu Duhul Sfânt!
 
Or, în Biserică acest lucru se întâmplă: Hristos cel preamărit prin Jertfă și Înviere și Înălțare la Ceruri este Cel Care ne dăruiește tuturor Botezul cu Duhul Sfânt.
 
Suntem creștini pentru că suntem botezați cu Duhul Sfânt”, a concluzionat părintele prof. dr. Vasile Mihoc.
 
Emisiunea Atlas Biblic se difuzează la Radio Trinitas de luni până vineri, la ora 11:05 și, în reluare, la 20:35, miercuri fiind rândul ediției realizate în studioul teritorial din Arhiepiscopia Sibiului.
 
Postul de radio al Patriarhiei Române poate fi ascultat pe frecvențele FM naționale, precum și online pe pagina web sau prin intermediul unor aplicații pentru smartphone cu Android ori iPhone