La data de 18 martie 1906, Traian Vuia devine primul om din lume care a zburat cu un aparat mai greu decât aerul.

La 16 februarie 1903, în Copmtes rendus hebdomadaire des seances de l’Academie des sciences din Franța apare o notă despre un memoriu primit, relativ la un „aeroplan – automobil”.

În urmă cu 111 ani, pe 18 martie, Vuia, al cărui drum către succes a fost pavat cu numeroase piedici, a realizat primul zbor autopropulsat din lume cu un aparat mai greu decât aerul, la Montesson, lângă Paris. Înainte să plece în capitala Franței, i-a spus mamei sale: „Mă duc departe, la Paris, dar lasă, mamă, să nu-ți pară rău; că am să viu de acolo în zbor sau n-am să mai vin niciodată acasă."

Poreclit „Liliacul”, avionul care semăna cu un liliac și care a scris istorie, era gata din decembrie 1905. Pe 18 martie 1906, la Montesson, lângă Paris, aparatul Vuia I a zburat pentru prima dată. După o accelerație pe o distanță de 50 de metri, aparatul s-a ridicat la o înălțime de aproape un metru, pe o distanță de 12 m, după care palele elicei s-au oprit și avionul a aterizat, conform enciclopediaromâniei.ro.

Vuia a continuat să își perfecționeze avioanele, primul motor utilizat fiind înlocuit cu altul, de 24 cai-putere, astfel că aparatul Vuia nr. 1 a devenit Vuia nr. 1 bis, apoi Vuia nr. 2. În colaborare cu Marcel Yvonneau, a realizat două elicoptere care aveau mai multe rotoare de sustentație, cu axe separate. Pe lângă acestea, Vuia a construit torpila aeriană, în 1917, în colaborare cu Victor Tatin, și generatoarele de aburi de joasă și înaltă presiune.

În 1946, a fost ales membru de onoare al Academiei Române. Patru ani mai târziu, s-a stins din viață, fiind înmormântat la cimitirul Bellu din București.