ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Chirurgul Lucian Duță a publicat duminică o scrisoare deschisă în care aduce în atenția premierului, președinților camerelor parlamentului și Comisiei pentru exercitarea controlului parlamentar asupra activității SRI „că se impune instituirea unei Comisii Parlamentare de anchetă  asupra activității SRI într-un caz punctual care are un impact grav asupra ordinii legislative și instituționale a țării și asupra credibilității României față de forurile europene”. Este vorba despre Sistemul Informatic Unic Integrat (SIUI), despre care medicul suspectează că este folosit de SRI „în mod discreționar, fără niciun control și mai ales pentru satisfacerea unor interese politice și antidemocratice”.

Potrivit EVZ.ro, dr. Lucian Duță a fost președinte al Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (CNAS) în perioada decembrie 2009 - mai 2012, perioadă în care CNAS a avut în plan lansarea cardului  de sănătate, devenit operațional câțiva ani mai târziu, din cauza întârzierilor și a ineficienței sistemului informatic.

La acea vreme, CNAS a derulat mai multe proiecte informatice reunite sub titulatura unică PIAS (Platforma Integrată a Asigurărilor de Sănătate ). Platforma respectivă cuprinde, la rândul ei, proiectele Cardului de Sănătate, Prescripției Electronice și, mai ales, SIUI - Sistem Informatic Unic Integrat. După ce n-a mai fost președinte al CNAS, dr. Duță a dezvăluit despre cardul de sănătate că este instrumentul perfect de supraveghere, pus la cale de SRI și că adevăratul lui scop nu ține de sănătatea românilor. Toate acestea, în contextul accelerării de către MAI a implementării cărții digitale de identitate, care va îngloba și cardul de sănătate și o cheie de acces a cetățeanului în interacțiunea online cu instituțiile statului. 

Despre SIUI, dr. Duță a subliniat că „reprezintă cea mai complexă bază de date din România, care circumscrie alte baze de date importate de alte instituții ale statului (MI, ANAF, MEC etc), mai ales, datele medicale complexe ale tuturor cetățenilor din România”. De altfel, SIUI este motivul pentru care dr. Duță a fost abordat de reprezentanți SRI de rang înalt în perioada în care era președintele CNAS. Ce s-a întâmplat între timp cu acest sistem dezvăluie chiar el într-o scrisoare deschisă către cei mai înalți decidenți politici ai momentului:

„Cu fața înspre adevăr

Viața de medic nu-ți dă timp să devii captiv diverselor forme de patetism.Cu atât mai mult atunci când lucrezi în specialități chirurgicale unde suferința capătă uneori forme fizice.

Știu sigur că toți care aleg să practice medicina au în ei cel puțin două convingeri principale și care îi definesc: sunt oameni care iubesc libertatea și, mai ales, empatizează profund cu suferința celor loviți de boală.

Sunt patru ani de când se aruncă cu noroi în mine, fiind acuzat de fapte inventate de personaje extrem de corupte și care încă sunt slugile de casă ale unor persoane din instituții fundamentale din România. Nimeni din statul român nu a dorit să vadă adevăruri evidente și nici nu mai sper că se dorește acest lucru. De aceea, m-am hotărât să fac publică o scrisoare deschisă care pune în evidență ilegalități comise de instituții fundamentale din România și care pun în pericol idealurile noastre despre ce ar trebui să însemne în realitate democrația și viața personală a fiecăruia dintre noi.

Știu că nu se va întâmpla nimic. Pentru că așa am fost obișnuiți. Pare că am uitat și că nu ne mai dorim să fim liberi. Și totuși... rămâne speranța că poate nu toți iubim sclavia impusă chiar de trădătorii care mimează că ne conduc!

Scrisoare deschisă

Către: 
Președintele Senatului, doamna senator Anca Dragu
Președintele Camerei Deputaților, domnul deputat Ludovic Orban
Președintele PSD, domnul deputat Marcel Ciolacu
Președinților AUR, domnul deputat George Simion și domnul senator Claudiu Tîrziu
Președintele UDMR, domnul deputat Kelemen Hunor
Prim-Ministrul României, domnul Florin Cîțu
Comisia comună permanentă a Camerei Deputaților și Senatului pentru exercitarea controlului parlamentar asupra activității SRI

Mă numesc Lucian Duță, sunt angajat ca medic specialist chirurg la Spitalul Universitar de Urgență București, iar în perioada decembrie 2009 - mai 2012 am deținut funcția de Președinte al CNAS.

Se presupune că trăim într-o țară care, acum treizeci de ani, a aderat la valorile democratice occidentale și care se bazează în primul rând pe libertățile individuale. Încrederea în partenerii externi (UE, NATO) ne-am câștigat-o extrem de greu și se poate pierde foarte ușor, mai ales când există suspiciuni că instituții fundamentale ale țării (în speță Guvernul României) induc în eroare, voit sau nu, organisme externe extrem de sensibile (UE sau Guvernul Marii Britanii). De aceea, fac apel la domniile voastre, care reprezentați voința alegătorilor români de pe tot eșichierul politic, pentru a face lumină în acest caz care riscă să submineze pe termen lung însăși esența democrației și a libertății noastre cucerite cu multă suferință!

În perioada în care am fost președintele CNAS am derulat o serie de proiecte informatice reunite sub titulatura unică PIAS (Platforma Integrată a Asigurărilor de Sănătate). Această platformă cuprinde, la rândul ei, proiectele Cardului de Sănătate, Prescripției Electronice și, mai ales, SIUI - Sistem Informatic Unic Integrat.

Despre acest ultim proiect vă pot spune că reprezintă cea mai complexă bază de date din România, care circumscrie alte baze de date importate de alte instituții ale statului (MI, ANAF, MEC etc), mai ales, datele medicale complexe ale tuturor cetățenilor din România. 

Încă de la începutul mandatului meu, am fost abordat de oficiali de rang înalt din cadrul SRI, care mi-au comunicat că există un interes deosebit, instituțional, din partea SRI pentru proiectul SIUI. Deși scopul meu a fost ca prin aceste proiecte să se elimine frauda din sistemul de asigurări de sănătate, mi s-a dat de înțeles că fără acordul și implicarea celor de la SRI aceste lucruri nu s-ar fi întâmplat niciodată. Motivul ar fi fost acela că bazele de date aferente proiectului CNAS sunt vitale pentru un alt proiect care urma să se desfășoare în viitor la SRI, așa-numitul Big Brother. Cert este că, în final, proiectul SIUI a fost finalizat, forțând, practic, instituțiile afiliate la C.A.S.A.O.P.S.N.A.J. (vorbim aici de toate instituțiile militarizate, dar și de cele ale autorităților judecătorești) să predea bazele proprii de date. Practic, prin implicarea directă a SRI (care a lucrat cu personalul CNAS, dar și cu integratorii de proiect) s-a reușit constituirea celei mai complete și complexe baze de date (SIUI) care, teoretic, ar fi trebuit să deservească exclusiv interesul public civil, respectiv Cardul de Sănătate. Mai mult, caietul de sarcini aferent proiectului Cardul de Sănătate a fost scris la sediul CNAS de personalul propriu, în colaborare cu ofițeri special trimiși de la SRI, STS și MI.

În anul 2017, în cadrul proiectului e-guvernare, finanțat din fonduri europene, Guvernul României ia decizia implementării a două proiecte: SII (Sistem Informatic Integrat) INFRASTRUCTURĂ și SII ANALYTICS (cunoscut ca sistem Big Brother). Aceste două sisteme au fost construite de SRI și au fost finalizate în 2019. Cele două proiecte interconectează toate bazele de date din România și pot obține date complexe, extrem de intruzive, despre viața oricărui cetățean din România, ajungând inclusiv la starea de sănătate, tratamente prescrise etc.

Licitația a fost coordonată de șeful structurii IT din SRI (generalul Stătescu) și care a contribuit decisiv și la arhitectura proiectului SIUI (cea mai importantă componentă a proiectelor sus-menționate ). De remarcat că ambele proiecte (și de la SRI, dar și de la CNAS) au fost câștigate de firma SIVECO, cunoscută pentru relațiile pe care le-a avut tot timpul la vârful SRI!

Așa cum am arătat mai sus, proiectele SII INFRASTRUCTURĂ și SII ANALYTICS au fost integrate de SRI, prin accesare de fonduri europene și constituie un proiect CIVIL. NU este proiectul SRI, ci este proiectul Guvernului României și la finalizarea lui (lucru care s-a întâmplat în 2019) trebuia predat beneficiarului legal (respectiv o structură civilă guvernamentală). El urmărește deservirea unei palete largi instituționale (ANAF, MI, Parchete etc) prin partajarea și accesarea selectivă a informației aferente specificului fiecărei instituții. Acesta a fost angajamentul luat de guvernul României la Bruxelles când a accesat banii europeni pentru aceste proiecte. Acest angajament a fost reiterat și în fața Guvernului Marii Britanii atunci când firma BAE SYSTEMS (partenerul SIVECO în acest proiect) a livrat o componentă esențială în aceste proiecte.

În realitate, proiectul Big Brother nu a fost predat niciodată Guvernului României, beneficiarul LEGAL. Și nici nu există vreun semn că ar dori să o facă! Există suspiciunea că SRI-ul folosește acest sistem în mod discreționar, fără nici un control și, mai ales, pentru satisfacerea unor interese politice și antidemocratice. Interconectarea bazelor de date nu s-a făcut niciodată în mod online cu celelalte instituții și există suspiciunea că azi SRI-ul folosește aceste date în mod fraudulos (prin replicare ilegală) și strict în interesul propriu.

Consider că este necesară instituirea unei Comisii Parlamentare de anchetă asupra activității SRI într-un caz punctual care are  un impact grav asupra ordinii legislative și instituționale a țării și asupra credibilității României față de forurile europene.

Ceea ce vă solicit, în sinteză, este să analizați și să dispuneți în consecință, având în vedere următoarele aspecte:

1. Implicarea SRI-ului în mod direct în elaborarea documentației tehnice aferente proiectului PIAS de la CNAS.
2. Folosirea bazelor de date medicale de către SRI în proiectul Big Brother (SII INFRASTRUCTURA și SII ANALYTICS)
3. Motivul pentru care SRI-ul nu predă proiectul Big Brother beneficiarului legal, respectiv Guvernul României, deși este finalizat de doi ani.
4. Verificarea legalității replicării de către SRI a aproximativ 250 de baze de date de la instituțiile din România și, mai ales, cum s-a făcut efectiv această replicare. (Există suspiciunea că acest proces a fost făcut ilegal, pe suporturi fixe, de către persoane din aceste instituții )
5. Solicitarea garanțiilor că acest sistem nu este folosit discreționar de către persoane din SRI  și în alte scopuri decât cele legale, inclusiv aspecte care țin de subminarea democrației și a ordinii constituționale”, este scrisoarea deschisă publicată de fostul șef al CNAS, dr. Lucian Duță, pe Facebook.