ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Jurnaliștii de la The Guardian redau într-un articol povestea bicicletelor Pegas, marcă readusă la viață în 2012, dar care păstrează elemente ale anilor 1960. 

În România comunistă, aproape toți copiii aveau o bicicletă Pegas. ”Într-o țară ruptă de lumea înconjurătoare, bicicletele fabricate de compania deținută de stat reprezentau tot ceea ce știau oamenii. După sfârșitul violent al lui Nicolae Ceaușescu, în 1989, lucrurile s-au schimbat”, scriu jurnaliștii britanici.

Mărci străine au invadat țara, iar românii au uitat de Pegas, împreună cu alte ”vestigii” ale erei comuniste. Compania și-a închis linia de producție în 2001.

Unsprezece ani mai târziu, patru tineri au luat decizia de a recrea bicicletele copilăriei lor și au adaptat designul la secolul 21. Ideea le-a venit după ce unul dintre ei căuta înlocuitor pentru bicicleta de import care îi fusese furată. Prin aceste biciclete, spune unul dintre cofondatorii companiei, Andrei Botescu, sunt înviate amintiri din copilărie. 

„După revoluție, nimeni nu a apreciat produsele românești, dar acum situația se schimbă. Aceste biciclete seamănă acum cu amintirile din copilărie. Parțial este vorba despre întoarcerea la rădăcini", spune Andrei Botescu, unul dintre co-fondatori și directorul general al companiei Pegas.

Echipa a păstrat anumite elemente de design ale bicicletelor din anii '60 și '70, inclusiv șaua de tip ”banană” și coarnele în stil chopper. Publicul țintă: persoane cu vârste cuprinse între 30 și 40 de ani.

În primul an de la relansare, au fost vândute 500 de biciclete Pegas. Numărul s-a dublat în fiecare an. În 2016, compania a vândut 10.000 de unități, lucru favorizat și de cumpărarea de către eMag a majorității acțiunilor. Anul acesta, Pegas speră să vândă 20.000 de biciclete.

Sunt și mulți care își aduc în atelierul companiei bicicletele vechi pentru a fi restaurate. Au valoare sentimentală, mai spune Botescu, și nu le pasă prea mult de prețul pe care îl plătesc.

Compania are acum 23 de angajați, dintre care patru sunt designeri. ”Ca să lucrezi aici trebuie să fi avut un Pegas când erai copil”, spune directorul de marketing.

Bicicletele Pegas erau realizate într-o fabrică aflată în centrul țării care producea, de asemenea, arme. Jurnaliștii The Guardian fac referire și la o glumă care apăruse la vremea respectivă: un muncitor fura componente pentru a-i construi fiului său o bicicletă și oricât le-ar fi asamblat făcea o pușcă.

Noua echipă Pegas s-a bazat, inițial, pentru componente pe fabricanți străini, însă acum compania vrea să instaleze utilaje de producție la Zărnești, orașul în care bicicletele originale erau produse. 

Multe dintre bicicletele noi Pegas au fost cumpărate de românii care trăiesc în străinătate, însă acum compania vizează clienți de alte naționalități, în special britanici.