ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Planul Borsevschi

La 13 noiembrie 2023 a apărut în spațiul on-line și în mass-media scrisoarea protoiereului Pavel Borșevschi (din 11.11.2023) adresată Mitropolitului Vladimir, prin care îi cere „aplecarea urechii la adresarea sa de a-I fi Îndrumător și Părinte și de acum înainte în sânul Bisericii Ortodoxe Române”.

Deși apariția, deloc întâmplătoare, a acestei în scrisori în mass-media, a fost interpretată ca un gest de aderare a preotului Pavel Borșevschi la Mitropolia Basarabiei (Patriarhia Română), consider că realitatea este cu totul alta iar opinia publică a fost dusă în eroare.

1. În primul rând, adresarea din 11 noiembrie 2023 este semnată doar de preotul Pavel Borșeveschi (pagina 2 cu alte potențiale semnături nu a fost publicată), în pofida faptului că se intitulează „adreasarea clerului și a credincioșilor din sectorul II Chișinău”, iar în alineatul doi se indică expres syntagma …„preoții semnatari ai acestei adresări”. Cu alte cuvinte, scrisoarea nu este una colectivă și nu reprezintă nici pe departe voința comunității religioase pe care o păstorește, cu atât mai mult a „credincioșilor” din sectorul II Chișinău, fiindcă nici un laic credincios din sectorul Botanica al capitalei  nu a contrasemnat scrisoarea.

2. NU contest faptul că unii preoți și credincioși din sectorul Botanica ar dori să revină în componența Mitropoliei Basarabiei, însă consider că preotul Pavel Borșevschi acționează pe cont propriu, dintr-un alt motiv decât din dorința reală de aderare la Mitropolia Basarabiei.

3. În primul rând, dacă preotul Pavel Borșevschi și-ar fi dorit să adere la Mitropolia Basarabiei (singura formă de revenire în componența Patriarhiei Române), acesta ar fi adresat o cerere corespunzătoare Mitropoliei Basarabiei înainte, sau cel puțin odată cu depunerea cererii către Mitropolitul Vladimir Cantarean. Totuși, în adresa Mitropoliei Basarabiei nu a parvenit nici un demers din partea preotului Pavel Borșevschi și nici din partea „credincioșilor” din sectorul Botanica.

4. De fapt, scrisoarea preotului Pavel Borșevschi adresată Mitropolitului Vladimir, păstrează același tipar al scrisorii din 5 septembrie 2023 adresată Patriarhului Kiril al Moscovei de către Mitropolitul Vladimir. Este o scrisoare care, pe de o parte condamnă războiul din Ucraina (deși cam târziu), iar pe de altă parte declară credință ierarhului Vladimir, care la ultimul sinod arhieresc nici nu a pus în discuție chestiunea desprinderii de Biserica Ortodoxă Rusă sau începerea negocierilor de aderare la Patriarhia Română (… „nu ne-am dorit și nu ne dorim alt Arhipăstor în afară de ÎPS Voastră…”).

5. Fiasca supunere, care încheie adresarea din 11 noiembrie 2023, reprezintă un mesaj de solidaritate și complezență cu un Mitropolit care, la ultimul sinod arhieresc de la Chișinău a caterisit în mod abuziv preoții ce-au revenit în componența Patriarhiei Române! Preotul Pavel Borșevschi nu și-a manifestat indignarea față de aceste abuzuri, ba dimpotrivă în ultimii ani a fost protagonistul smulgerii unor Biserici din componența Mitropoliei Basarabiei pentru a fi „târâte” în componența Mitropoliei Moldovei (Patriarhiei Ruse), cum ar fi spre exemplu Biserica „Sfântul Nicolae” din Chișinău. De asemenea, acest Pavel Borșevschi a susținut și justificat acțiunile Patriarhului Kiril demonstrând în repetate rânduri fidelitatea sa față de „ruskii mir”.

6. Este interesant și faptul că scrisoarea preotului Pavel Borșevschi, dar și prezența sa la Mitropolia Moldovei a avut loc în ziua în care alți preoți din Mitropolia Moldovei alături de membrii organizației creștine „Fericita Matrona” au venit să-i ceară Mitropolitului Vladimir să nu adere la Patriarhia Română. Aceste coincidențe par mai mult să servească intereselor Mitropolitului Vladimir, la fel ca și scrisoarea din 5 septembrie 2023 adresată Patriarhului Kiril.

7. Să nu uităm nici faptul că la 25 octombrie 2023 a avut loc Sinodul arhieresc de la Chișinău, unde Mitropolitul Vladimir, alături de episcopii Marchel de Bălți și Sava de la Tiraspol au caterisit mai mulți preoți care au revenit în sânul Patriarhiei Române, printr-un act nul și fără respetarea procedurii canonice și regulamentare. Cu alte cuvinte, Mitropolia Moldovei nu s-a detașat de „ruskii mir”, iar prezența episcopul Sava de la Tiraspol la sinodul din 25.10.2023 confirmă acest lucru.

8. Pe lângă serviciile de imagine pe care preotul Pavel Borșevschi le-a făcut Mitropolitului Vladimir prin scrisoarea din 11.11.2023, acesta își creează justificări prin care să poată motiva imposibilitatea revenirii sale în sânul Patriarhiei Române printr-un eventual refuz din partea Arhiereului său – Vladimir Cantarean – care oricum nu intenționează să adere la Mitropolia Basarabiei (instituție necanonică în viziunea sa, în pofida faptului că Mitropolia Basarabiei este parte componentă a Patriarhiei Române).

9. Trebuie avută în vederea și știrea distorsionată care a apărut pe portalul www.publika.md cu titlul: „Mitropolia Basarabiei respinge inițiativa preoților din Chișinău de a se alătura Bisericii Române...” – titlu fals, fiindcă nici un preot din protopopitaul condus de Pavel Borșevschi nu a depus cerere de aderare la Mitropolia Basarabiei. Astfel, devine evident faptul că acțiunile preotului Pavel Borșevschi fac parte dintr-un plan prestabilit de Mitropolitul Vladimir. Amintim faptul că portalul de știri www.publika.md este afiliat fostului oligarh Vladimir Plahotniuc, coleg de partid cu Vladimir Andronache, anume acel politician pentru care episcopul Filaret Cuzmin „de Căpriana” – uns în treapta de episcop la Moscova în octombrie 2023 - a depus garanție în instanța de judecată.
 
10. Pentru cei care nu cunosc, trebuie să fie foarte clar următoarea chestiune: Conform canonului 8 al Sinodului III ecumenic s-a stabilit: „nici unul dintre preaiubitorii de Dumnezeu episcopi să nu cuprindă (să nu apuce) altă eparhie, care nu a fost mai demult și dintru început sub mâna lui sau a celor dinaintea lui. Iar dacă cineva a cuprins (ocupat) eparhie străină și în chip silnic a pus-o sub el (sub stăpânirea lui), pe aceasta să o dea înapoi (restituie), ca să nu se calce canoanele părinților și nici sub cuvânt (sub chipul sau pretextul) de lucrare simțită să se furișeze trufia stăpânirii lumești… Iar dacă cineva ar înfățișa o hotărâre potrivnică celor orânduite acum, i s-a părut întregului sfânt și ecumenic sinod ca aceasta sa fie fără tărie.”
 
11. Conform canonului 8 al Sinodului I Ecumenic: „nu pot exista doi episcopi într-o cetate”. Cu alte cuvinte, Patriarhia Română nu poate avea doi episcopi sau mai mulți episcopi în Republica Moldova, a căror jurisdicție să se suprapună teritorial, iar Mitropolitul Vladimir nu va putea intra sub jurisdicția Patriarhiei Române ca Mitropolit, fiindcă Patriarhia Română are în Basarabia o singură jurisdicție canonică și un singur Mitropolit. Al doilea nu poate exista. Acest fapt nu înseamnă că Mitropolitul Vladimir nu poate fi primit în Patriarhia Română, însă nu ca Mitropolit al Basarabiei sau al „Întregii Moldove”...
 
12. Concomitent, autorul scrisorii din 11 noiembrie mimează sentimentele naționale pentru a deconspira pe cei care sunt sinceri în demersul de aderare la Biserica Română, pentru ca mai apoi să-și trimită acoliții pentru a provoca dezordine și dezbinare. Este evident că în spatele acestor acțiuni stă Mitropolitul Vladimir care încearcă să își consolideze poziția, fiind secondat de emisarii Moscovei, cum afirma în scrisoarea din 5 septembrie 2023, unde afirma rolul așa-zisei Biserici din Moldova.

În consecință, scrisoarea preotului Pavel Borșevschi nu reprezintă năzuințele sincere ale acestui slujitor cu privire la o eventuală revenire în componența Mitropoliei Basarabiei, ci o declarație de solidaritate cu Mitropolitul Vladimir, un plan iscusit de deturnare a unor preoți din procesul de părăsire a Mitropoliei Moldovei din cadrul Patriarhiei Ruse și de justificare a propriilor acțiuni în fața Moscovei, dar și de dezinformare a publicului larg, profitând de naivitatea și ignoranța mulțimii.