ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Prin proiectele tehnologice ale Mastercard pare să se urmărească o agendă de consolidare a dominației digitale. Așa-numitul proiect „Community Pass”, condus de Tara Nathan, vicepreședintele executiv al Mastercard, pretinde că integrează în lumea digitală comunitățile marginalizate. 

La apariția sa recentă la un podcast sponsorizat de companie, „What’s Next In”, Nathan a prezentat presupusele merite ale Community Pass. Lansată în 2019, această platformă oferă aparent persoanelor din Africa Subsahariană și din regiunea Asia-Pacific un ID digital și un portofel digital, permițându-le acces la servicii precum beneficii guvernamentale și asistență umanitară.

Nathan a vorbit despre presupusele beneficii ale digitalizării pentru economiile în curs de dezvoltare. Însă ideea ei că utilizarea canalelor digitale offline îi „împuternicește” pe oamenii marginalizați este discutabilă. Este probabil un alt caz de companie multinațională care încearcă să-și vândă soluțiile tehnologice unor comunități naive sub masca altruismului, scrie Reclaim the Net.  

Nathan a detaliat diferitele componente ale Community Pass – Farm Pass, Wellness Pass și Commerce Pass. Fiecare pare personalizat pentru a răspunde unor provocări specifice. De exemplu, Farm Pass se presupune că îi ajută pe fermieri să câștige vizibilitate și un record de credit. Cu toate acestea, această interferență digitală poate fi doar o strategie pentru a se infiltra pe piețele locale și a dicta termenii.

Inițiativa Wellness Pass pare foarte ciudată. Fiind prezentat ca un sistem de monitorizare a lansării vaccinurilor, există un risc clar de urmărire a datelor personale de sănătate. Chiar dacă instituții precum Ministerele Sănătății din Etiopia și Mauritania îl susțin, implicațiile mai largi nu pot fi ignorate.

Scopul lor de a extinde acoperirea Community Pass la peste 30 de milioane de oameni până în 2027 sună mai mult ca o cucerire corporativă decât ca un efort real de asistență. Îngrijorările legate de confidențialitate sunt evidente. Identitățile digitale, sub pretextul progresului, se pot transforma foarte repede în instrumente de supraveghere invazivă, punând în pericol drepturile oamenilor pe care pretind că îi ajută.