Apropierea Împărăției și Marea Resetare a Creștinilor

Și auzind Iisus că Ioan a fost întemnițat, a plecat în Galileea. Și părăsind Nazaretul, a venit de a locuit în Capernaum, lângă mare, în hotarele lui Zabulon și Neftali, ca să se împlinească ce s-a spus prin Isaia proorocul care zice: „Pământul lui Zabulon și pământul lui Neftali spre mare, dincolo de Iordan, Galileea neamurilor; Poporul care stătea în întuneric a văzut lumină mare și celor ce ședeau în latura și în umbra morții lumină le-a răsărit”. De atunci a început Iisus să propovăduiască și să spună: „Pocăiți-vă, căci s-a apropiat împărăția cerurilor.” (Matei 4, 12-17)
„Un creștin trebuie să fie un aliluia din cap până în picioare” (Fericitul Augustin)
Pocăința (metanoia) și Împărăția (basileia) sunt cele două teme centrale și indisociabile ale pericopei evanghelice destinate lecturii liturgice din această duminică. Ele reprezintă nucleul propovăduirii publice a Mântuitorului, care, potrivit sinopticilor (Matei, Marcu și Luca ) începe imediat după arestarea lui Ioan Botezătorul.
Spre deosebire de Marcu și Luca în evangheliile cărora expresia consacrată este„Împărăția lui Dumnezeu”, Matei folosește sintagma „Împărăția cerurilor” în conformitate cu practica reverențioasă iudaică prin care se evită pronunțarea numelui divin. Dar semnificația este aceeași, și anume suveranitatea lui Dumnezeu, spațiul consacrat în care Dumnezeu (nu Cezarul), este atotputernic, care funcționează după legile dumnezeiești (nu omenești), în care stăpânește voia Domnului (nu cea a omului).
„Împărăția lui Dumnezeu” nu se referă nicidecum, așa cum adesea se crede, în mod eronat, naiv, doar la Realitatea ultimă, de dincolo de mormânt, la Raiul ca loc de odihnă al celor drepți. Împărăția lui Dumnezeu este un „concept” holistic care angajează Evanghelia, o face activă deopotrivă pentru această lume și pentru veșnicie.
„Împărăția”anunțată de Iisus este o realitate eshatologică prezentă deja, în mod potențial, în această lume, iar noi suntem invitați să participăm la ea aici și acum, adică în timpul vieții noastre pământești.
E ceea ce ne amintește în mod constant Sfânta Liturghie în care binecuvântarea inițială ne duce până la porțile acestei Împărății chemându-ne să intrăm în acest spațiu al sacralității – locul (orice loc) în care se face exclusiv voia lui Dumnezeu. Condiția sine qua non a accesului este însă pocăința.
În sens evanghelic, pocăința este în primul rând o reorientare, o schimbare radicală a direcției. Literal, grecescul „metanoia” înseamnă „dincolo de minte”,semnifică așadar o modificare radicală, o trans-formare a minții, o „resetare” a cugetului.
Omul este, de altfel, singura ființă capabilă de autodepășire, de transcendență de sine (Viktor Fankl). Pocăința ne oferă tuturor șansa de a face din cioburile unei vieți rănite, zdrobite de păcat, un mozaic al speranței.
Pe de altă parte pocăința ne confruntă cu întrebarea fundamentală a religiei care nu este, așa cum s-ar părea „Unde e Dumnezeu?”, ci „Unde suntem noi?” Deoarece, mai ales într-o epocă bântuită de spectrul nihilismului, cu adevărat problematică nu este existența lui Dumnezeu, ci a omului.
La această întrebare implicită răspunde Evanghelia lui Hristos care, așa cum se vede, ne vrea nu doar oameni informați, ci oameni transformați.
Iar omul transformat se remarcă întâi de toate prin modul în care trăiește și acționează în această lume, prin strădania de a preface pustiurile ei în grădini înflorite.
Mesajul lui Hristos este marcat de un indeniabil optimism eshatologic, ale cărui rădăcini se regăsesc în tradiția biblică și profetică a poporului Său. Căci lumea aceasta, creația în ansamblul ei, este „simfonia neterminată” a lui Dumnezeu; și El ne-a însărcinat pe noi cu responsabilitatea acordului final.
Hristos, același „ieri, azi și în veci” (Evrei 13,8) ne cheamă. Glasul lui ne încredințează că Împărăția lui Dumnezeu este aici, aproape de fiecare dintre noi.
Suntem oare gata să primim noua cetățenie?
ActiveNews nu a primit niciodată altă publicitate decât cea automată, de tip Google, din care o îndepărtăm pe cea imorală. Aceasta însă nu ne asigură toate costurile.
Ziarele incomode sunt sabotate de Sistem. Presa din România primeste publicitate (adică BANI) doar în măsura în care este parte a Sistemului sau/și a Rețelei Soros. Sau dacă se supune, TACE sau MINTE.
ActiveNews NU vrea să se supună. ActiveNews NU vrea să tacă. ActiveNews NU vrea să mintă. ActiveNews VREA să rămână exclusiv în slujba Adevărului și a cititorilor.
De aceea, are nevoie de cititorii săi pentru a supraviețui așa cum este acum. Dacă și tu crezi în ceea ce credem noi, te rugăm să ne sprijini să luptăm în continuare pentru Adevăr, pentru România!

RO02BTRLRONCRT0563030301 (lei) | RO49BTRLEURCRT0563030301 (euro)
Pe același subiect

Moaștele Sfinților Cuvioși Paisie Olaru și Cleopa Ilie de la Sihăstria au fost deshumate - FOTO/VIDEO

Un Chip al Luminii : Nil Dorobanțu - De unde vii Sfinte Desculț? De la Hristos. Și unde te duci? La Hristos

Moartea Papei Francisc reprezintă apusul Catolicismului Progresist?

ÎNGROPAREA PAPEI LIVE

”Aveam 30 ani când viața s-a oprit. Când s-a lăsat cortina și ziduri au început să fie înălțate” - Părintele Gheorghe Calciu Dumitreasa, martir anticomunist și mărturisitor ortodox al secolulul XX

O, țara mea, mâncată de jivine,/ Pe drumurile-ți albe-n triste sate,/ Cu traistă de cerșetor în spate,/ Azi iar colindă Dumnezeu prin tine - Vasile Voiculescu, poetul coborât din icoană (13 octombrie / 27 noiembrie 1884 - 26 aprilie 1963)
Recomandările noastre

22 aprilie 1990, startul Pieței Universității. În urmă cu 35 de ani începea cea mai amplă manifestație anticomunistă din Europa Centrală și de Est. VIDEO și GALERIE FOTO

Alex Jones și Tucker Carlson despre Lupta pentru Adevăr: Globalism, Trump, Israel, Planuri Secrete pentru Al Treilea Război Mondial, WEF, CIA, 9/11 - O EMISIUNE-BOMBĂ tradusă în română - VIDEO
Secțiuni: Biserica Opinii Prima pagină Știri
Persoane: Iisus Hristos Sfântul Ioan Botezătorul
Locații: România
Subiecte: Marea Resetare
Organizații: Biserica Ortodoxă Română
Tip conținut: Opinii
Autentifică-te sau înregistrează-te pentru a trimite comentarii.
Comentarii (6)