Arhim. Hariton Negrea: Exegeza istorică a celor adormiți în viziunea Părintelui Ierodiacon Visarion

Legătura
dintre suflet și trup își găsește o lacună temporală prin
impedimentul morții umane, care „se înscrie ca un moment necesar
și plin de sens pe traiectoria vieții începute la naștere, ea
făcând să treacă viața noastră pământească în faza
eshatologică, acolo unde se revelează sensul deplin al existenței
pământești”1.
Despărțirea între ele este până la a doua venire a
Mântuitorului, deoarece „odată cu moartea trupului începe
veșnicia pentru suflet: ori este fericit, ori se chinuiește în
vecii vecilor”2.
Creat din pământ, omul se întoarce în acesta, după cum a fost
rânduit de la facerea lumii, căci
pământ ești și în pământ te vei întoarce(Fac 3, 19), mormântul ajungând o mângâiere pentru rudele celor
răposați, știind că „în pământ, trupul celui răposat rămâne
tot sub puterea și ocrotirea lui Dumnezeu”3.
Ancestral, mormântul este locașul morții, „e simbolul odihnei de
veci”4,
la care este supusă firea umană (Sufletul
meu e dărăpănat, zilele mele se sting, mormântul mă așteaptă.Iov 5, 2) și totodată al odihnei trupești (Sosi-vei
la mormânt, la adânci bătrânețe, ca o șiră de grâu strânsă
la vremea ei. Iov 5, 26).
Continuare a ierurgiilor bisericești și adăpostire a mormintelor, cimitirul este glasul veșniciei, „simbolizând că aici este locul de odihnă al tuturora”5, dar în același timp etalează și faptul că este „un loc sacru, al odihnei de veci, al tristeții, dar și al reculegerii, al legăturii dintre cei morți și cei vii”6. Tăcerea întâlnită într-un cimitir este prevestitoare de cele ce vor fi întâlnite în veșnicie în funcție de felul în care este trăită această viață, de sorgintea ei: „Pulberea morților vorbește fără sunetele de care are nevoie cuvântul pământesc: prin putrezirea sa ea trâmbițează o propovăduire răsunătoare, care e cel mai puternic îndemn către cei ce caută cele putrezitoare.”7. Glasul veșniciei se aude prin cele ce slujesc mormântului, pentru că „la cimitir, fiecare ridicătură de pământ slujește de amvon pentru moarte și acolo vorbește ea cu multă îndrăzneală”8, iar prin cele ce se văd „în cimitir mormintele pline de întuneric, oseminte de oameni în țărână și cu miros greu9 ” se trezește conștiința umană pentru a înțelege căci cu adevărat există moarte.
Căderea protopărinților noștri a adus cu sine moartea; Dumnezeu „a rânduit de la început pe cel mai puternic predicator ca să-i vorbească, să-l urmărească și să-l amenințe. Acest predicator este Moartea.”10. Aceasta a avut efect primordial asupra întregii umanități, incluzând faptul că „toți oamenii, ajungând la finele călătoriei prin această viață, mureau cu trupul iar cu sufletele coborau în temnițele cele mai de jos ale iadului care se află în adâncurile pământului”11. Importanța punerii trupului în mormânt este întâlnită atât la Iosif, cât și la tatăl său, deoarece amândoi cer să li se ducă oasele în pământul din care au făcut parte (Fac 49, 29; 50, 25), cerința fiind făcută sub semnul fricii, stimulați fiind de faptul că „cei vechi făceau asta, pentru că se temeau de moarte”12, de puterea ei asupra neputinței umane, deoarece „înainte de venirea Mântuitorului, moartea își manifesta în totalitate puterea sa asupra omului, adică asupra trupului”13. Trupul, suferind transformare, se descompunea și putrezea, „se îngropa în adâncurile pământului iar sufletul fiecăruia – fie drept, fie mai puțin drept – se pogora în iad”14
Venirea Mântuitorului a restaurat ființa umană, „luând din cele ale noastre un trup asemenea celui al nostru, l-a predat morții pentru toți, pentru că toți erau supuși stricăciunii morții”15, moartea transformându-se într-un somn „pentru că suntem încredințați pe deplin de înviere, pentru că ne mutăm de la moarte la viață”16, după cum mărturisește Apostolul Pavel: Iar pe voi v-a făcut vii, cei ce erați morți prin greșeli și prin păcatele voastre. (Ef 2, 1). Puterea Mântuitorului asupra morții poate fi întâlnită în cadrul Evangheliilor prin învierile pe care Le face (Luca 7, 11-17; Luca 8, 49-56, Ioan 11, 1-45). Apogeul întâlnit prin învierea lui Lazăr, pe care o săvârșește pentru „a face cunoscut că voința Tatălui și a Sa nu sunt decât una singură și aceeași voință”17, este faptul că acesta era pus în mormânt de patru zile, trupul era supus descompunerii. Întruparea Lui desființiază stricăciunea oamenilor, dorind „să-i ducă din nou din moarte la viață mistuind, prin trupul pe care și L-a însușit prin harul învierii moartea lor”18, aducând libertate umanității prin însăși moartea Sa. Punerea în mormânt a Mântuitorului reînnoiește moartea omului și slujba funebră spre nădejdea Învierii pentru că „Hristos a biruit moartea și iadul. A distrus porțile iadului.”19. Cunoscut fiind faptul că „în ceasul în care Trupul Domnului S-a pus în mormânt, în același ceas Hristos S-a coborât cu sufletul, ca un Mântuitor, în cămările cele mai dedesubt ale iadului”20, omul tinde către o speranță de mântuire. Nădejdea în fața morții constă în faptul că „în clipa învierii Sale, Iisus Hristos iese cu Trupul din mormânt și cu sufletul din iad, odată cu toți cei ce au crezut în El”21, motiv pentru care trebuie „să ne plecăm capetele ostenite pe brațele Lui părintești așteptând odihna cea veșnică și El ne va odihni, căci El este Învierea și Viața”22
Contemporanitatea ne pune într-o situație precară față de ceasul despărțirii sufletului de trup, păcatele fiind apăsătoare omul creștin trăiește cu smerenie cuvintele: „Chipul slavei Tale celei negrăite sunt, măcar deși port rănile păcatelor; miluiește zidirea Ta, Stăpâne, și o curățește cu îndurarea Ta și moștenirea cea dorită dăruiește-mi, făcându-mă pe mine iarăși cetățean al raiului”23. Această perspectivă situează atât mormântul, cât și cimitirul în poziția de locaș de așteptare a celei de a doua Învieri a Mântuitorului: Pentru că plata păcatului este moartea, iar harul lui Dumnezeu, viața veșnică în Hristos Iisus, Domnul nostru(Rom 6, 23), dar totodată și faptul că „e timpul cel mai potrivit să ne trezim, căci pe toți ne pândește moartea; ea planează asupra omenirii și plecarea noastră ar putea să fie într-o clipă”24
Valoarea liturgică a înmormântării constă în biruința Mântuitorului asupra morții, căci „aducându-Și templul Său și organul trupesc ca preț, a plătit prin moarte în mod cuvenit datoria pentru toți”.25. Grija față de trupul defunctului se conturează prin faptul că „fiind prin trupul asemănător unit cu toți, Fiul nestricăcios al lui Dumnezeu i-a îmbrăcat în mod cuvenit pe toți cu nestricăciune prin făgăduința învierii”26, având centru de întărire credința că „prin jertfa trupului Său a pus sfârșit legii privitoare la noi și a înnoit începutul vieții noastre”27, deoarece Hristos „ a venit să ne scape de moartea cea sufletească, de păcatele cele grele care ne omoară sufletul și-l aruncă în pieirea veșnică”28
Aceste cuvinte s-au scris cu ocazia anului comemorativ al celor adormiți în Domnul, stabilit de către Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române, și pentru ziua de pomenire a Sfântului Ierarh Visarion, Arhiepiscopul Larisei, modelul pastoral a Părintelui Ierodiacon Visarion Iugulescu.
Arhimandrit Hariton Negrea, Starețul Mănăstirii Sfinții Arhangheli Petru-Vodă
1 Pr Prof Dr Dumitru Stăniloae - Teologie dogmatică ortodoxă, vol 3, Ediția a doua, Editura Institutului Biblic și de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, București, 1997, pg 144;
2 Ierodiacon Visarion Iugulescu – Ecouri din catacombă, Editura Business Print, 2012, pg 107;
3 Învățătură de credință creștină ortodoxă, Ediție electronică, Apologeticum, 2006, pg 190;
4 Pr. Victor Aga – Simbolica biblică și creștină. Dicționar enciclopedic
5 Ibidem, pg 84;
6 Ivan Evseev – Enciclopedia simbolurilor religioase și arhetipurilor culturale, Editura Învierea, Arhiepiscopia Timișoarei, 2007, pg 122;
7 Sfântul Igantie Briancianinov – Experiențe ascetice, Traducere din limba rusă de Adrian și Xenia Tănăsescu-Vlas, Editura Sofia, București, 2008, pg 155;
8 Ierodiacon Visarion Iugulescu – Lumină pentru candela din suflet
9 Ibidem, pg 186;
10 Ibidem, pg 183;
11 Sfântul Igantie Briancianinov – Cuvânt despre om, Editura Egumenița, Galați, 2007, pg 98;
12 Sfântul Ioan Gură de Aur –Scrieri partea a doua. Omilii la Facere (II)
13 Sfântul Igantie Briancianinov – Cuvânt despre om, Editura Egumenița, Galați, 2007, pg 98;
14 Ibidem, pg 98;
15 Sfântul Atanasie cel Mare –Scrieri. Partea I, Editura Institutul Biblic și de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, București, 1987, pg 99-100;
16 Sfântul Ioan Gură de Aur –Scrieri partea a doua. Omilii la Facere (II), Editura Institutului Biblic și de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, București, 1989, pg 339;
17 Sfântul Ioan Gură de Aur –Comentar de la Evanghelia de la Ioan, Editura Pelerinul român, Oradea, 2005, pg 348;
18 Sfântul Atanasie cel Mare –Scrieri. Partea I, Editura Institutul Biblic și de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, București, 1987, pg 100;
19 Arhimandrit Athanasie Mitilinaios – Omilii la Cartea Apocalipsei. Volumul I, Traducere din limba engleză Sora Magdalena, Editura Egumenița, Galați, 2019, pg 91;
20 Arhimandrit Ioanichie Bălan –Predici la Postul Mare, Editura Mănăstirea Sihăstria, Vânători: Mănăstirea Sihăstria, 2007, pg 226-227;
21 Ibidem, pg 228;
22 Ierodiacon Visarion Iugulescu – Lumină pentru candela din suflet, Editura Business Print, Iași, 2011, pg 190;
23 Ceaslov, Ediția a doua, Editura Institutul Biblic și de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, București, 1990; pg 179-180;
24 Ierodiacon Visarion Iugulescu – Lumină pentru candela din suflet, Editura Business Print, Iași, 2011, pg 187;
25 Sfântul Atanasie cel Mare –Scrieri. Partea I, Editura Institutul Biblic și de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, București, 1987, pg 101;
26 Ibidem, pg 101;
27 Ibidem, pg 102;
28 Ierodiacon Visarion Iugulescu – Lumină pentru candela din suflet, Editura Business Print, Iași, 2011, pg 185;
ActiveNews nu a primit niciodată altă publicitate decât cea automată, de tip Google, din care o îndepărtăm pe cea imorală. Aceasta însă nu ne asigură toate costurile.
Ziarele incomode sunt sabotate de Sistem. Presa din România primeste publicitate (adică BANI) doar în măsura în care este parte a Sistemului sau/și a Rețelei Soros. Sau dacă se supune, TACE sau MINTE.
ActiveNews NU vrea să se supună. ActiveNews NU vrea să tacă. ActiveNews NU vrea să mintă. ActiveNews VREA să rămână exclusiv în slujba Adevărului și a cititorilor.
De aceea, are nevoie de cititorii săi pentru a supraviețui așa cum este acum. Dacă și tu crezi în ceea ce credem noi, te rugăm să ne sprijini să luptăm în continuare pentru Adevăr, pentru România!

RO02BTRLRONCRT0563030301 (lei) | RO49BTRLEURCRT0563030301 (euro)
Pe același subiect

Moaștele Sfinților Cuvioși Paisie Olaru și Cleopa Ilie de la Sihăstria au fost deshumate - FOTO/VIDEO

Un Chip al Luminii : Nil Dorobanțu - De unde vii Sfinte Desculț? De la Hristos. Și unde te duci? La Hristos

Moartea Papei Francisc reprezintă apusul Catolicismului Progresist?

ÎNGROPAREA PAPEI LIVE

”Aveam 30 ani când viața s-a oprit. Când s-a lăsat cortina și ziduri au început să fie înălțate” - Părintele Gheorghe Calciu Dumitreasa, martir anticomunist și mărturisitor ortodox al secolulul XX

O, țara mea, mâncată de jivine,/ Pe drumurile-ți albe-n triste sate,/ Cu traistă de cerșetor în spate,/ Azi iar colindă Dumnezeu prin tine - Vasile Voiculescu, poetul coborât din icoană (13 octombrie / 27 noiembrie 1884 - 26 aprilie 1963)
Recomandările noastre

22 aprilie 1990, startul Pieței Universității. În urmă cu 35 de ani începea cea mai amplă manifestație anticomunistă din Europa Centrală și de Est. VIDEO și GALERIE FOTO

Alex Jones și Tucker Carlson despre Lupta pentru Adevăr: Globalism, Trump, Israel, Planuri Secrete pentru Al Treilea Război Mondial, WEF, CIA, 9/11 - O EMISIUNE-BOMBĂ tradusă în română - VIDEO
Secțiuni: Biserica Cultură Opinii Prima pagină Știri
Locații: Mănăstirea Petru-Vodă România
Organizații: Biserica Ortodoxă Română
Tip conținut: Opinii
Autentifică-te sau înregistrează-te pentru a trimite comentarii.
Comentarii (0)