ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!



IPS Teodosie, Arhiepiscopul Tomisului, are în proiect un adevărat tezaur. Se știe că acum câțiva ani a editat cele mai vechi papirusuri în care s-au păstrat fragmente din Biblie. Este vorba despre papirusurile până spre secolele V-VI din care au fost editate cele mai vechi, papirusuri până spre anul 350.
 
Acum Arhiepiscopul Tomisului a adunat din colecțiile străine și cele câteva papirusuri care privesc Sinodul de la Niceea (325) și Sinodul Ecumenic de la Constantinopol din anul 381. Sunt papirusuri cu Crezul de la Niceea și cu Crezul Niceeano-constantinopolitan. Aceste documente, însemnând papirusuri, scrieri originare și rescripturi sunt absolut fundamentale pentru istoria și destinul Bisericii Ortodoxe Române.
 
A fi prezent la Niceea în anul 325 înseamnă a fi prezent la întemeierea simbolică a Europei. Acolo a fost prezent Mitropolitul Marcus al Tomisului. Este demn de memorat că la Sinodul de la Constantinopol din anul 381 a participat Gerontius, episcop al Scythiei și sunt mărturii în scrierile lui Sozomenos și Hieronymus.
 
La Sinodul de la Ephes din anul 431 a participat Theotim, episcopul Tomisului și al Scythiei. La Sinodul de la Chalcedon din anul 451 a participat Theotim al II-lea care era episcopus metropolitanus.
 
Nici episcopul tomitan al provinciei Scythia, Alexander, n-a fost absent.
 
Demn de rememorat ar fi și mileniul de la anul 298 până spre secolul XI, ajungând la Iachint de Vicina în anul 1359 (când se mutase capitala religioasă de la Tomis la Vicina). 
 
Evangelicus era pontifex la anii 298-304. Un episcop anonim exista la anii 308 și următorii.
 
În 325, în anul  Sinodului de la Niceea, Marcus era metropolitanus Tomensis.
 
La 368, Bretanion este episcop de Tomis. Gerontius este episcop al Scythiei, însemnat în anul 381.
 
Theotim I este episcop tomitan la anii 390-407.
 
În Palladios, Theotim I este episkopos metropolites.
 
În secolele IV-V există episcopi anonimi pentru ca la 431 Timothei să fie episcop al provinciei Scythia.
 
Despre el sunt multe mărturii, manuscrise, într-unul dintre ele este episkopos eparchias Sckythias. Ioan Tomitanul lucrează spiritual în anii 445-448 și s-a păstrat despre el un manuscris valoros aflat acum la Londra.
 
Alexander este, la anii 448-452, reverendissimus episcopus Tomitanorum civitatis, provinciae Scythiae.
 
În 458 Theotim al II-lea este episcopus metropolitanus.
 
Petrus episcopus este episcop în anul 496. Paternus, în anii 498-520, este reverendissimus episcopus și într-un document apare că este episcopus provinciae Scythiae metropolitus.
 
În secolul VI este un episcop pe nume Stefanus.
 
La anul 553 Valentinianus este episcopus de Tomis provinciae Scythiae.
 
În secolele VII-VIII sunt arhiepiscopi autocefali, ca și în prima parte a secolului IX, ca în secolul IX să avem arhiepiscopi autocefali.
 
În secolul IX apare un Tome metropolis, anonim, iar pentru secolul X-XI Anicetus este metropolite Tomeos, iar în secolul XI Vasile este metropolite Tomeos, de asemenea (a se vedea cercetările lui N. Zugravu și I. Barnea).
 
Iachint de Vicina trece ca mitropolit, din Vicina în Curtea de Argeș, la anul 1359 (cele trei documente se află la Viena).
 
Aici ar fi de meditat și de gândit fără patimă de ce este frumos și bine pentru Biserica Ortodoxă Română să recunoască un mileniu de mitropolie la Tomis, urmașul tomitan din Vicina, Iachint, devenind mitropolit al Țării Românești.
 
Astfel, Mitropolia Țării Românești ar fi mai străveche cu 1000 de ani, ar fi coparticipantă simbolică la întemeierea Europei la Sinodul de la Niceea din anul 325. Mai ales că în acest an lumea creștină sărbătorește 1700 de ani de la Sinodul ecumenic de la Niceea din anul 325. 
 
De la Sinodul ecumenic de la Niceea din anul 325 s-au păstrat 80 de Fontes Nicaenae Synodi
 
Iată lista întocmită de Samuel Fernandez în Fontes Nicaenae Synodi. The contemporary Source for the Study of the Council of Nicaea (304-337). Brill Schöningh, 2024:
 
„FNS 1: Four Egyptian Bishops, Letter to Melitius  
FNS 2: Peter of Alexandria, Letter to the People of Alexandria 
FNS 3: Peter of Alexandria, Canonical Letter 
FNS 4: Synod of Ancyra, Canons 
FNS 5: Synod of Neocaesarea, Canons 
FNS 6: Arius, Letter to Eusebius of Nicomedia 
FNS 7: Eusebius of Nicomedia, Letter to Arius  
FNS 8: Alexander of Alexandria, Letter to Alexander   
FNS 9: Alexander of Alexandria, Letter to Philogonius  
FNS 10: Alexander of Alexandria, Festal Homily 
FNS 11: Arius and Companions, Letter to Alexander 
FNS 12: Eusebius of Caesarea, Letter to Alexander 
FNS 13: Eusebius of Caesarea, Letter to Euphration 
FNS 14: Eusebius of Caesarea, Letter 
FNS 15: Eusebius of Nicomedia, Letter to Paulinus 
FNS 16: Paulinus of Tyre, Letter 
FNS 17: Asterius of Cappadocia, Theological Fragments 
FNS 18: Arius, Hymn [Thalia]
FNS 19: George of Laodicea, Letter to Alexander 
FNS 20: George of Laodicea, Letter to Those of Arius 
FNS 21: Athanasius of Anazarbus, Letter to Alexander 
FNS 22: Athanasius of Anazarbus, Letter 
FNS 23: Theognis of Nicaea, Letters 
FNS 24: Constantine, Letter to Alexander and Arius 
FNS 25: Alexander of Alexandria, Deposition of Arius 
FNS 26: Alexander of Alexandria, Encyclical Letter 
FNS 27: Alexander of Alexandria, Letter to Sylvester 
FNS 28: Synod of Antioch, Synodical Letter 
FNS 29: Narcissus of Neronias, Testimony of a Letter 
FNS 30: Constantine, Letter to the Bishops 
FNS 31: Constantine, Speech to the Nicene Synod 
FNS 32: Synod of Nicaea, Creed 
FNS 33: Synod of Nicaea, Canons 
FNS 34: Synod of Nicaea, Letter to the Church of Egypt 
FNS 35: Constantine, Letter to All the Churches 
FNS 36: Constantine, Letter to the Alexandrian Church 
FNS 37: Eusebius of Caesarea, Letter to his Church 
FNS 38: Eusebius Fragment 
FNS 39: Eustathius of Antioch, On Prov 8:22 
FNS 40: Eustathius of Antioch, Against the Ariomaniacs 
FNS 41: Eustathius of Antioch, Contra Arianos 
FNS 42: Constantine, Letter to the Church of the Nicomedians 
FNS 43: Constantine, Letter to Theodotus of Laodicea 
FNS 44: Constantine, Letter to the Bishops and the People 
FNS 45: Constantine, Against the Heretics 
FNS 46: Constantine, Mandate on Clerical Privileges 
FNS 47: Constantine, Mandate on Novatianists 
FNS 48: Melitius, Report to Alexander 
FNS 49: Constantine, Letter to Athanasius 
FNS 50: Constantine, Letter to Athanasius 
FNS 51: Synod of Antioch, Letter and Canons 
FNS 52: Constantine, Letter to the People of Antioch 
FNS 53: Constantine, Letter to the Synod of Antioch 
FNS 54: Constantine, Letter to Eusebius of Caesarea 
FNS 55: Constantine, Letter to the Church of Alexandria 
FNS 56: Ischyras, Letter to Athanasius 
FNS 57: Pageus Presbyter, Letter to the Priors of Hathor 
FNS 58: Alexander of Thessalonica, Letter to Athanasius 
FNS 59: Pinnes, Letter to John of Memphis [Archaph] 
FNS 60: Arsenius, Letter to Athanasius 
FNS 61: Constantine, Letter to Athanasius 
FNS 62: Constantine, Letter to John of Memphis [Archaph] 
FNS 63: Constantine, Letter to Arius and His Companions 
FNS 64: Constantine, Letter to Arius 
FNS 65: Arius and Euzoius, Letter to Constantine 
FNS 66: [Secundus and Theonas], Pamphlet of Apology 
FNS 67: Callistus, Letter to Paiêou and Patabeit 
FNS 68: Constantine, Letter to the Synod of Tyre 
FNS 69: The Clergy of Alexandria, Letter to the Commission of Mareotis 
FNS 70: The Clergy of Mareotis, Letter to the Synod of Tyre 
FNS 71: The Clergy of Mareotis, Letter to Prefect Philagrius 
FNS 72: The Egyptian Bishops in Tyre, Letter to the Synod of Tyre 
FNS 73: The Egyptian Bishops in Tyre, Letter to Count Dionysius I 
FNS 74: The Egyptian Bishops in Tyre, Letter to Count Dionysius II 
FNS 75: Alexander of Thessalonica, Letter to Dionysius 
FNS 76: Count Dionysius, Letter to the Commission of Mareotis 
FNS 77: Synod of Jerusalem, Synodical Letter 
FNS 78: Flavius Hemerius, Letter to the Tax-collector of Mareotis 
FNS 79: Constantine, Letter to the Bishops Gathered in Tyre 
FNS 80: Constantine, Letter to Alexander [ of Constantinople "
 
În afară de aceste 80 de documente vom adăuga câteva papirusuri care vor alcătui volumele 81-85. Sunt papirusuri în greacă și în coptă. Și încă trei manuscrise inedite (volumele 86-88). 
 
În lucrarea sa monumentală în 100 de volume 1700 de ani de la Sinodul de la Niceea din anul 325, IPS Teodosie, Arhiepiscopul Tomisului, a publicat volumele 51-60 (FOTO coperțile 51 și 60 în deschidere - PDF AICI)

Aceste noi volume vor fi prezentate într-o sesiune solemnă în ziua de 30 martie, prilej cu care Înaltpreasfinția Sa va primi și o nouă recunoaștere internațională pentru lucrarea sa duhovnicească devotată, pentru cinstea și modestia sa puse în slujba Bisericii Ortodoxe Române, a credincioșilor săi și a poporului nostru.