Pr. Dan Bădulescu: ELEMENTUL CENTRAL (PIVOTUL) CALENDARULUI BISERICESC: SFINTELE PAȘTI. Cine nu face așa pățește ceva... RĂU
VIDEO: Despre calendarul bisericesc: Elemente de calendar bisericesc. Echinocțiul, precesia, hotărârile de la Niceea. Soarele răsare la Constanța nu la Arad. Explicația științifică scrisă, sub cele două lecții video. Prezintă Pr. Dan Bădulescu:
Pr. Dan Bădulescu Elemente de calendar bisericesc:
Cercetarea noastră în domeniul calendarului se limitează la domeniul bisericesc: Scriptura și Părinții. În Vechiul Testament, despre calendar avem învățătura cuprinsă mai întâi în Cartea Facerii, apoi în legiuirile insuflate de Dumnezeu lui Moise, adică poporului ales. Pentru apariția calendarului, adică a măsurătorii timpului, să reținem că ea aparține mai întâi lui Dumnezeu Însuși, și mai târziu omului (Facere I, Cronograf)
În ziua întâi avem deja elementele calendaristice de bază: zi, noapte, seară dimineață.
Calendarul insuflat de Dumnezeu: o „icoană” a timpului
Lăsând la o parte înțelesurile profane ale cuvântului „calendar”, ca
fiind un sistem omenesc de măsurare a timpului: astronomic, matematic,
meteorologic, politic, economic, etc., să ne oprim asupra calendarului
lui Dumnezeu. Căci, noi vom mărturisi că înaintea acestor sisteme
omenești, primul calendar este creat nemijlocit de Dumnezeu pentru om și
înainte de apariția acestuia. Iar dacă primim această afirmație,
trebuie să dăm acestui calendar cinstea cuvenită, să-l numim „sfânt”
fără nici o primejdie de exagerare sau fanatism. „Sfânt” vine din
ebraicul kadoș ce a dat grecescul aghios, și înseamnă
„deosebit”, „ales” „distins”. Sfânt este Dumnezeu și tot ce se leagă de
El și chiar de lucrările Lui este sfânt și sfințit. Ca să fim ferm
convinși că acestea nu sunt simple afirmații pătimașe „stiliste”, vom
vedea că cele vorbite despre calendarul primelor zile ale Facerii au o
însemnătate dogmatică fiind riguros legate de Paști și de iconomia
mântuirii.
Întrebând pe credincioși (și cler deopotrivă), adică
pe cei ce cred și mărturisesc că cele din ziua I-a s-au întâmplat
întocmai cum sunt relatate de către Moise, ce părere au despre durata
zilei (lumină) și nopții din acea zi, ei răspund în marea lor
majoritate: „Erau egale!” Bineînțeles că așa și erau, și atunci iată un
element calendaristic fundamental: în ziua I ne aflam în moment de
echinocțiu.
Dar putem ști care era această zi? Iarăși, întrebând credincioșii care este ziua a 7-a, ei de obicei se împart în două tabere care răspund: 1. duminică (majoritatea); 2. sâmbătă (minoritatea). Confuzia de mai sus vine din faptul că în calendarul civil săptămâna începe cu luni, plus faptul că ziua sfântă a creștinilor este duminica. Așa și este desigur, numai că în săptămâna Facerii ordinea a fost pusă în felul următor: ziua întâi duminica, iar cea de-a 7-a este sâmbăta. Așa au stat lucrurile în tot Vechiul Testament la poporul ales, și chiar și la creștinii ce numeau duminica: „ziua întâi a săptămânii”.
Deci, răspunsul corect: ziua I: duminica, ziua VII: sâmbăta.
Revenind, iată un alt răspuns absolut sigur: Dumnezeu a făcut lumea
într-o zi de duminică, în momentul astronomic echinocțiu. Creștinul
adevărat trebuie să cunoască foarte bine acest lucru, să-l creadă și
să-l mărturisească cu tărie oricui. Nu este nicidecum un amănunt
neesențial mântuirii!
După o tradiție mai puțin cunoscută, consemnată printre alții de către Matei Vlastare în Sintagma: Litera P Despre Sfintele Paști,
data acestei duminici echinocțiale, exprimată în termenii calendarului
iulian folosit și astăzi este de: 18 martie (evident anul 1). Aici nu
s-a întrunit un consens absolut sigur în Biserică și atunci nici noi nu
vom insista, ci mărturisim doar luna: martie.
Întrebând mai
departe pe credincioși: „Care echinocțiu era: de primăvară sau de
toamnă?”, toți răspund fără șovăială: „De primăvară” Că așa stau
lucrurile o mărturisește ziua a III-a (Facere I, 12). De atunci și până
la sfârșitul lumii plantele răsar primăvara. Aici nu are importanță că
primăvara este în emisfera nordică. Să reținem, iarăși, că perspectiva
scripturistică și patristică este cea din această emisferă. După ce am
pus aceste întrebări credincioșilor și am primit răspunsurile drepte,
primim întărire pentru aceste intuiții sănătoase și în învățătura
Părinților (Sfântul Ioan Damaschin Dogmatica).
Dar nu
numai soarele are un rol însemnat în calendar, ci, imediat după el vine
luna. Cunoaștem desigur cele patru faze ale ei, și am văzut cauza
producerii lor. Dar, întrebând iarăși pe credincioși: „În ce fază era
oare luna în momentul apariției ei pentru prima dată (ziua a IV-a)?”
căpătăm iarăși în marea majoritate răspunsul corect: „lună plină”
Desigur, se știe și că momentul inițial al lunii astronomice este cel
numit „lună nouă”, în care luna nu se vede. Dar, nu ne încurcă acest
lucru, deoarece Dumnezeu pe toate le face depline și luna nu putea face
excepție de la aceasta (Sfântul Ioan Damaschin Dogmatica).
Deci: lumea este făcută într-o zi de duminică, echinocțiu de primăvară cu lună plină. Sunt deja clare și prezente elementele pascale cunoscute astăzi, care,
se vede limpede acum de către oricine, se leagă strâns de acestea la
Facerea lumii. Mai lipsesc de aici cele legate de crearea omului și
căderea în păcat. Putem ști oare cu precizie ceva în acest sens?
Răspunsul este: Da! Sfânta Tradiție ne spune că omul a fost făcut în
ziua a șasea (vineri) la ceasul șase (12 amiază, meridian). Iarăși,
credincioșii intuiesc de obicei acest moment, deoarece atunci erau toate
elementele cosmice depline și egale: echinocțiu, lună plină și amiază.
Acum legătura cu Paștele este deplină: Mântuitorul S-a răstignit într-o
vineri la ceasul șase. Vom reveni asupra acestor lucruri când vom vorbi
de calendarul bisericesc creștin.
Odată fixate clar aceste
elemente calendaristice „fundamentale” (și nicidecum „fundamentaliste”
penticostale sau altceva de acest gen), să trecem mai departe în Vechiul
Testament, în credința poporului ales. Vom vedea că, chiar și din
punctul de vedere al revelației, credinței și cultului, calendarul joacă
un rol esențial.
Am văzut în secțiunile anterioare că
întemeietorul calendarului ceresc este Însuși Dumnezeu. El a revelat
acest calendar lui Set, și de aici aceste învățături au fost predate și
transmise aleșilor Domnului. Un exemplu de datare calendaristică avem în
legătură cu Noe (Facere VII, 11-13; VIII, 3-4).
Ajungând la urmașii
lui Avraam, poporul ales, vom întâlni elemente calendaristice în Cartea
Ieșirea. Odată ieșiți din robia egipteană, evreii primesc tablele Legii
de la Dumnezeu prin Moise, dar nu numai acestea, ci și indicații
cultice calendaristice privitoare la rânduiala praznicelor importante,
între care la loc de frunte este Paștele. Elementul astronomic specific,
luna cu ciclurile ei, se află în strânsă legătură cu cele relatate în
secțiunea cosmologică privitoare la ziua a patra și apariția
luminătorilor (Ieșirea XIX, 1).
Urmează ceea ce am putea pe drept cuvânt numi un „tipic” liturgic,
predat de Însuși Dumnezeu (Ieșirea XII, 3-20; Numeri XXVII, 16-25;
Levitic XXXIII, 2-8) Nu vom insista mai mult cu amănunte legate de rânduiala
Paștelui Legii. Vom reține importanța majoră avută în acest calendar de
fazele lunii, luna nouă fiind considerată totdeauna un început (Numeri
I, 18; X, 10; XXIX, 6) Socotim citatele de mai sus ca suficiente, în
Vechiul Testament există cu mult mai multe, dar vom reține elementele
acestui calendar religios insuflat de Dumnezeu.
Și dacă așa
stau lucrurile, precum și stau, se mai poate îndoi cineva că acest
calendar, spre deosebire de alte calendare care existau în același timp
la alte popoare, chiar dacă și ele tot religioase, era un calendar sfânt?
Asta nu însemna desigur că cineva s-ar fi închinat la el ca la un idol,
ci sfințenia sa îl deosebea de celelalte sisteme de măsurare a
timpului, calendarele. În studiul nostru am lăsat dinadins la o parte
expunerea celorlalte calendare cum ar fi fost cel roman, grecesc, aztec,
persan, etc. Ele pot constitui un subiect de cercetare doar dintr-un
punct de vedere cultural-științific, care nu este cel al prezentei
lucrări. Desigur că admitem diferența dintre un calendar civil și unul
religios, diferență ce pleacă nu atât de la metoda de calculare, cât de
la scopul alcătuirii. Dar nu vom primi ideea după care calendarul
Vechiului Testament poate fi tratat în aceeași categorie cu celelalte
calendare religioase contemporane lui. Cine ar putea susține, de
exemplu, caracterul revelat al calendarului maiaș? Calendarul religios
este un fel de „schelet” al cultului religiei respective, de care este
strâns legat. Oricine își poate da seama cu ușurință de faptul că
aspectul cultic depinde drastic de acest calendar, până într-acolo încât
se poate afirma că un cult liturgic fără calendar este un non-sens. Vom
vedea mai departe consecințele foarte importante ale acestui fapt când
vom vorbi despre calendarul bisericesc creștin.
În acest moment
al discuției, odată lămurit caracterul de sfințenie al calendarului
revelat de Dumnezeu, să vedem dacă se cuvine a numi acest calendar o
„icoană a timpului.” Cuvântul „icoană” poate avea mai multe înțelesuri:
chip, tip, prototip, imagine, închipuire, simbol, etc. Cel mai cunoscut
înțeles este desigur cel al „chipului”, sfintele icoane fiind
reprezentări „după asemănarea” prototipurilor sfinte: Domnul Iisus
Hristos, Maica Domnului, Sfinții Îngeri, Sfinții, Drepții, Proorocii,
Sfânta Cruce. Sinodul VII Ecumenic a stabilit odată pentru totdeauna
importanța dogmatică a cinstirii sfintelor icoane de către creștinii
ortodocși. Cei care le defaimă, le desființează, le deformează sau le
disprețuiesc sunt dați anatemei și își pierd mântuirea. Atitudinile de
mai sus se pot numi cu un cuvânt „iconoclasm”. Dacă în privința aceasta,
și a rolului imaginilor sfinte în cult (dimensiunea spațială) lucrurile
sunt suficient și limpede lămurite de peste 1000 de ani, nu tot așa
stau lucrurile în ceea ce privește dimensiunea „timp”. În ciuda faptului
că întregul cult religios, în cazul nostru bisericesc, este organizat
riguros în timp, că există timp sfânt (sacru) și profan, praznice, posturi, etc., că această organizare care este calendarul liturgic bisericesc este pur și simplu șira spinării a acestui cult, fără de care el s-ar dizolva într-o pâclă de practici
mai mult sau mai puțin magice, din conștiința creștinilor moderni și
contemporani a dispărut aproape cu desăvârșire faptul că acest calendar
bisericesc este o „icoană” a timpului. La aceasta deja se ridică
obiecții din partea unora ce refuză să accepte această mărturisire, ba
chiar întreaga problemă a cronologiei și calendarului, socotind-o ca
nefiind în nici un caz „dogmatică” ci întrucâtva secundară, opțională,
interpretabilă, negociabilă și supusă reformelor și adaptărilor de
felul, în funcție de nevoile – ca să nu spunem interesele – de moment.
Ne propunem să atragem atenția asupra unor aspecte de maximă
importanță, a căror neglijare prelungită va avea consecințe catastrofale
în viața Bisericii Ortodoxe. Din tot felul de pricini, Ortodoxia a
părăsit studiul și cercetarea acestor probleme de cosmologie, cronologie
și calendar, considerând, cumva cu dreptate, că Sfinții, de la Sfântul
Vasile cel Mare (sec. IV) până la Sfântul Atanasie de Paros (sec. XVIII)
au spus și lămurit tot ce era de trebuință, fără să mai fie nevoie de
cercetări în plus. Așa și este desigur, numai că între timp în ogor au
apărut „zizaniile” adică neghina învățăturilor savanților eretici și
atei, și se impune o nouă plivire a ogorului. Aceasta nu înseamnă câtuși
de puțin noi cercetări astronomice pe baza metodologiei și
instrumentelor avansate, sau a teoriilor de ultimă oră, așa cum vedem că
propun unii moderniști.
Suntem cu totul pentru
recuperarea duhului patristic tradițional și al studiilor legate de
aceasta, și încercăm și noi, cu slabele noastre puteri și cu destule
balasturi umaniste să facem acest lucru. Avem și în Sfânta Scriptură un
avertisment înfricoșat al Domnului (Matei V, 13-15).
DESPRE CALENDARUL BISERICESC
Scurt istoric
Am văzut până
acum importanța covârșitoare ce o are calendarul în viața oamenilor.
Această orânduire a timpului are mai multe planuri: religios
(duhovnicesc, teologic), politic (social și economic), științific
(astronomic, matematic, geografic, meteorologic). Fiind o lucrare de
obște el este predat și impus de către conducerile respective ale
statului și religiei dominante din cadrul acestuia. Deci putem vorbi de
două calendare: cel religios și cel politic (civil). În trecut însă,
statul și religia formau o unitate atât de strânsă, încât calendarul
religios și cel civil pur și simplu se confundau. Diferența era
minimală, cel civil adăugând sărbători ale conducătorilor, etc.
Nu vom face în cadrul acestei lucrări un istoric amplu al diferitelor
calendare, ci ne vom concentra asupra calendarelor la care a contribuit
și Duhul Sfânt. Am văzut această conlucrare în Vechiul Testament, și vom
continua cu ceea ce ne interesează în modul cel mai înalt: calendarul
bisericesc. Desigur că și acest calendar cuprinde aspectele menționate
mai sus. Duhovnicește, el este insuflat celor ce-l alcătuiesc –
Sfinților Părinți – de către Duhul Sfânt.
În ceea ce privește
aspectul politic, aici lucrurile se complică, deoarece puterea temporală
se implică intensiv, calendarul fiind un instrument de normare a
societății, de omogenizare religioasă, culturală, economică, deosebit de
important, ceea ce face ca statul – în orice formă de organizare și
conducere, să stabilească și să impună calendarul respectiv cu hotărâri
de lege. Primii creștini proveneau dintre iudei și trăiau în cadrul
Imperiului roman. Au urmat apoi convertiri ce depășeau granițele etnice
iudaice și cele politice ale Imperiului. Din punctul de vedere care ne
interesează aici, cel al calendarului, desigur că iudeii, având religia
lor proprie, cultul, sinagoga, păstrau și calendarul lor religios.
În această privință trebuie menționat faptul că, în perioada Vechiului
Testament, începând cu Proorocul Moise – cel ce a revelat calendarul
liturgic evreiesc -, continuând cu judecătorii și apoi cu regii,
calendarul religios era același cu cel politic (civil). Preluând aceste
învățături, Biserica creștină a luat în calcul modalitate de calculare a
paștelui legii, pentru care s-au elaborat mai multe metode și tabele.
Vom vedea mai târziu ce importanță prezintă pentru cei aflați în legea
harului această determinare și ce legătură au paștile legii cu cele
creștine. Același lucru se poate spune în aceeași perioadă și despre
celelalte calendare, dintre care ne interesează aici calendarele
grecilor și mai ales al romanilor.
Calendarul iulian
Cel din urmă este important în special în momentul în care apare Imperiul și reforma foarte importantă efectuată de către Iuliu Cezar și astronomul Sosigene, în urma căreia a apărut așa numitul „calendar iulian”. Acest calendar este, la rândul lui, un calendar unic politico-religios, și era cel oficial în Imperiul roman, din Britania și până Siria, fiind cel oficial și totodată ecumenic. Trebuie totuși menționat că acest calendar regla și unifica doar viața civilă (politică) și economică a imperiului. Pe teritoriul întins al acestuia se găseau o mulțime de popoare cu credințele lor respective, cultul și calendarele lor. Deci din punct de vedere religios, calendarul iulian nu conta desigur decât pentru religia romană.
Calendarul bisericesc propriu-zis
Așa
cum am menționat mai sus, marea majoritate a creștinilor primelor trei
secole după Hristos viețuia în cadrul imperiului roman. Cu timpul,
începând din sec. al II-lea, numărul creștinilor proveniți din „neamuri”
a covârșit numărul creștinilor iudei, ce vor rămâne o minoritate în
cadrul Bisericii. Cultul primelor veacuri a preluat desigur mult din
cultul sinagogii, dar, treptat, s-au cristalizat forme tipice al
Bisericii creștine ce s-au distins și depărtat tot mai mult de cele
iudaice. Pe lângă acest element, s-au mai preluat ici-acolo influențe
din spațiul păgân. Desigur, nu trebuie să dăm acestora o importanță prea
mare, așa cum fac analizele culturale umaniste, ci să nu uităm că în
Biserica creștină nu numai dogmele, dar și canoanele și cultul au tot un caracter revelat, fiind lucrarea lui Dumnezeu prin mijlocirea Sfinților Apostoli și apoi a Sfinților Părinți.
În ceea ce privește cultul, am arătat limpede că „scheletul” lui, dacă
putem spune așa, în sensul unui cadru, dar viu și nu mort cum este
acela, este calendarul liturgic ce ritmează și normează timpul slujbelor
dumnezeiești: sfânta liturghie, laudele, praznicele, posturile.
Datorită unor circumstanțe istorice și politice obiective, primii
creștini nu au putut avea un calendar liturgic închegat și unitar
ecumenic de tipul celui iulian. Ei s-au orientat ca datare după acesta,
sau după calendarele grecești, egiptene, siriene, macedonene, cu datele
și denumirile respective.
ELEMENTUL CENTRAL (PIVOTUL) CALENDARULUI
BISERICESC: SFINTELE PAȘTI
Pentru
a înțelege problema esențială, dar și complicată a calendarului
bisericesc, trebuie să începem prin a ne opri asupra a ceea ce
constituie axa de referință a acestuia: Sfintele Paști, evenimentul
calendaristic cel mai înalt în iconomia mântuirii lumii. Înțelegerea
duhovnicească ortodoxă a acestui moment este cea mai importantă, dar nu
este cu putință dacă el nu este așezat pe temeliile de nezdruncinat ale
adevăratei așezări spațiale și temporale, așa cum a fost ea descoperită
și predată în Biserică. Lucrul acesta este pe deplin adeverit de modul
în care, așa cum vom vedea, au tratat Sfinții Apostoli și Sfinții
Părinți problemele respective.
Vom arăta pe scurt ce greu a
fost ca să se ajungă la o unitate cultică și dogmatică în privința
stabilirii momentului Sfintelor Paști, adică a pascaliei. Și aceasta,
rețineți, în cadrul unei comunități ce avea cel puțin reprezentarea
cosmologică și cronologică dreaptă în esență. Dar, se știe că nu este
suficientă esența, ci trebuie mers și în detalii și manifestări, și
tocmai aici au avut loc în Biserica primelor trei veacuri creștine o
serie întreagă de tulburări și neînțelegeri, care în anumite momente au
ajuns pe marginea anatemelor și schismei.
Înainte de a intra
în detaliile acestor controverse să reamintim elementele cosmologice și
cronologice de bază: Dumnezeu a creat lumea în șase zile de 24 de ore cu
toate elementele lor: seara, noaptea, miazănoaptea, dimineața, ziua,
miazăziua, după-amiaza, ceasurile. Anul avea patru anotimpuri și începea
cu primăvara, și anume în momentul echinocțiului. Soarele, luna și
stelele (zodiile) au fost făcute în ziua a patra, când era deja
echinocțiul de primăvară, și se învârteau cu toatele în jurul pământului
fix aflat în centrul universului. Vitezele de rotație ale cerurilor
respective fiind diferite, s-au introdus niște elemente de calcul,
numite cicluri, epacte, temelii. Ciclurile mărturisesc și ele despre o
mișcare circulară și regulată în jurul pământului.
Iconomia
mântuirii noastre a fost, este și rămâne Taina tainelor. Dar, să ne
amintim că în teologia noastră, taină nu înseamnă și secret, ci doar
ceva mai presus de firea și înțelegerea creaturilor, fie ei și îngeri.
Cu toate acestea, Dumnezeu a binevoit să descopere aceste taine
creaturilor Sale, desigur atât cât este acestora cu putință a primi, iar
iconomia mântuirii face parte din aceste descoperiri. Dumnezeu a făcut
aceste descoperiri încă de la început, mai întâi protopărinților noștri
Adam și Eva, apoi bineplăcuților Săi, drepții și Proorocii Vechiului
Testament, continuând cu însăși cea mai presus de fire și înțelegere
întruparea Sa. De atunci înfricoșătoarele taine au fost iconomisite și
descoperite de către Însuși Dumnezeu Fiul și Cuvântul, acum Iisus din
Nazaret. Cei care se făceau părtași acestor taine erau în primul rând
cei mai apropiați: Maica Sa, și Ucenicii.
Întrucât
Dumnezeu este unul și același și în Vechiul și în Noul Testament, era
absolut necesar ca să descopere oamenilor legătura dintre cele două.
Hristos spune: „Eu sunt Alfa și Omega, Începutul și Sfârșitul”, iar
între aceste momente trebuie să existe o legătură și coerență. Nu vom
vorbi în studiul nostru de momentul Omega, Sfârșitul, Înfricoșata
Judecată, ci ne concentrăm în continuare pe Alfa – Început și legat de
acesta pe evenimentele Răstigniri și Învierii, adică Sfintele Paști
creștine. Legătura a fost făcută în planul văzut prin corelarea
evenimentelor astrale și cronologice legate, așa cum am arătat în
secțiunile anterioare, de prima săptămână a creației.Deci, reluând
(iarăși și iarăși…): echinocțiu de primăvară zilele 1-6, luna plină
zilele 4-6, crearea omului în ziua a 6-a (vineri) la ceasul 6 (12,
amiaza). Căderea în păcatul originar are loc tot într-o vineri la ceasul
6.
Echinocțiul de primăvară
Importanța echinocțiului este de acum evidentă. Odată cu implicațiile ei
duhovnicești și morale nu trebuie uitat faptul că el are și un aspect
cosmic, real, văzut (simțit).
Redăm în continuare
mecanismul celest al producerii echinocțiului de primăvară. În mișcarea
sa zilnică de rotație în jurul pământului, soarele răsare dintr-un punct
R (răsărit) și apune în punctul A (apus). În afară de această mișcare
de rotație de 24 de ore, cerul solar are și o mișcare ondulatorie de sus
în jos ce se produce pe parcursul unui an solar. În timpul acestei
mișcări, soarele traversează toate cele 12 zodii aflate în sectorul
zodiacal, 6 în emisfera nordică, 6 în emisfera sudică.
Începutul anului solar este momentul echinocțiului de primăvară, ziua
egală cu noaptea, iar locația este în dreptul ecuatorului – pământesc,
dar și ceresc, întrucât pământul nu are nici o înclinație! – și în
dreptul zodiei Berbec. Vom vedea că problema echinocțiului a fost
deosebit de importantă și dificilă, atât în vechime cât și în perioada
modernă și contemporană. Diferitele concepții și calcule astronomice au
cauzat rupturi calendaristice bisericești iremediabile.
În ce
constă de fapt această problemă? Vom da o lămurire mai simplă, pentru a
înlesni cititorilor noștri înțelegerea acestei probleme. Căci, trebuie
să recunoaștem că, în materie de astronomie cunoștințele zdrobitoarei
majorități a oamenilor de azi sunt cu totul insuficiente și nesigure.
Vom explica acum procesul fenomenului de precesie a echinocțiului.
Echinocțiul are loc în acel moment și loc în care ecliptica se
intersectează cu ecuatorul (evident și cu un anume meridian). Prin
iconomia lui Dumnezeu acest loc/moment se schimbă în fiecare an și anume
spre răsărit. Acest fenomen face ca în decursul timpului soarele să
parcurgă întreg cercul ecuatorial, care și el poate fi împărțit în cele
12 zodii.
Cerul înstelat (al 8-lea), cu zodiile respective, se învârtește și el în jurul pământului, dar numai cu o rotație
circulară zilnică, fără să aibă o mișcare ondulatorie, și astfel
stelele și zodiile își păstrează locul lor fix pe verticală. Dar
întrucât acest cer are o viteză mai mare decât cerul solar, ziua și
anul sideral sunt mai scurte decât cele solare. Prin urmare nu se
poate face abstracție de cele douăceruri cu mișcările lor. Diferența
de viteză și durată dintre anul solar și cel sideral este de 1/300 zi
adică de 4 m 48 s. Deci vom avea de scăzut această sumă din 6 h și
obținem 5 h 55 m 12 s. În continuare vom adăuga această sumă în
fiecare an, deoarece echinocțiul se va petrece cu această întârziere
anuală. Să luăm o aplicație concretă:
Echinocțiul de primăvară 21 martie ora 6 dimineața, gradul întâi Berbec.
Situația, datorită mișcărilor respective va arăta în felul următor:
Anul 1 21 martie ora 6 00 00 (ore, min. sec.)
Anul 2 21 martie ora 11 55 12
Anul 3 21 martie ora 17 50 24
Anul 4 21 martie ora 23 45 36
Anul 5 20 martie ora 5 40 48, etc
Observăm acum mai limpede fenomenul precesiei echinocțiului: în al cincilea an el se produce deja cu o zi mai târziu.
Exact acest lucru este corectat de către anul bisect în care se adaugă o
zi, deci în anul 5 echinocțiul va cădea tot în 21 martie la ora 5 40m
48s.
Precesia continuă în acest fel timp de 300 de ani după care, cu tot adaosul anilor bisecți, echinocțiul va cădea pe data de 20 martie, ș.a.m.d. În acest timp are loc și o deplasare în cadrul zodiei Berbec înspre apus, deci în sens retrograd, în zodia Peștilor.
În ceea ce privește legătura echinocțiului trebuie făcută următoarea
observație importantă, la care ne trimite și tâlcuirea Canonului 7
Apostolic aflată în Pidalion. Vom reveni asupra ei. Iată și
aici un moment important: se întâlnește uneori afirmația potrivit
căreia: „Sfinții Părinți de la Niceea au fixat echinocțiul pe 21 martie”.
Sensul în care este lansată această sintagmă (dar nu cea a lui Matei
Vlastare!), este acela că în anul 325 s-a operat o reformare/schimbare a
calendarului iulian de către Sfinții Părinți, prin modificarea și
fixarea datei calendaristice a echinocțiului astronomic de primăvară! Și
prin urmare, de atunci încoace se pot opera, la nevoie fel de fel de
ajustări prin modificarea datei, suprimându-se zilele necesare, exact
așa cum au făcut gregorienii în sec. al XVI-lea și unii ortodocși în
sec. al XX-lea. Dar aici este vorba de o eroare: Sfinții de la Niceea nu
au modificat și nu au fixat data calendaristică (21 martie) a
echinocțiului de primăvară, ci aceasta ar rezulta doar din intervalul de
prăznuire a Paștelui: 22 martie – 25 aprilie. Echinocțiul „fixat” de
Părinți în pascalie este așadar – ca și luna plină pascală de după el –
diferit de cel astronomic „simțit” și schimbător conform fenomenului de
precesie descris, deci este unul „gândit” și neschimbător!
Potrivit învățăturii creștine ortodoxe, Dumnezeu este întâi Atotțiitor (Pantocrator), proniator permanent ce susține existența și mecanismele mișcărilor cerești și terestre fără
nici un moment de întrerupere. Universul și ființele create nu au nici
un moment autonomie existențială și de mișcare, de energie. Ei toți sunt
purtați și mișcați de către energiile necreate ale lui Dumnezeu. Dacă
universul este un „ceasornic” – de ce nu? se poate accepta până la un
punct ca imagine – atunci el merge perfect deoarece Ceasornicarul, spre
deosebire de cel uman, nu intervine din când în când pentru a-l regla,
ci îl susține și menține necontenit și regulat. Acum, se știe că acest
calendar, cel iulian, a intrat în funcție după anul 44 î.Hr., și în el nu au operat datele de mai sus de la începutul lumii. În funcție de acest calendar,
în vremea Părinților de la Niceea echinocțiul cădea după cât se pare, la
21 martie și tabelele pascale au ținut cont de acest reper cronologic,
și de datarea echinocțială respectivă.
În legătură cu aceste
diagrame, ca și cu celelalte de acest fel, trebuie să amintim că
perspectiva din care sunt alcătuite acestea este una de sus în jos, o
perspectivă pur gândită, deoarece nimeni nu va putea să observe aceste
traiectorii și mișcări din acel punct de observație, nici-o platformă
spațială cât de avansată. Singurul care a avut o perspectivă spațială
întrucâtva de acest calibru a fost așa cum am văzut Set, dar și el a
fost asistat de către Înger (Arhanghelul Gavriil), care îi descria ceea
ce vedea, nelăsându-l pradă simțurilor și minții sale omenești
neputincioase (Cronograf).
În alte diagrame, perspectiva este una laterală, la fel de imposibil de obținut în realitate ca și cea de dinainte.
MOMENTUL PRONIATOR AL STABILIRII PRĂZNUIRII SOBORNICEȘTI ȘI VEȘNICE BISERICEȘTI A SFINTELOR PAȘTI
Controverse pascale
La început, în primele trei secole creștine controversele s-au legat de modul diferit de prăznuire a Sfintelor Paști, data acestora, postul, etc. Situația s-a agravat cu timpul și Biserica a ajuns în pragul schismei și excomunicării celor ce nu acceptau rânduiala prăznuirii Paștelor într-o zi de duminică după echinocțiul de primăvară, și în special după paștele iudaic. Încercările de unificare a pascaliei, și de aici a calendarului liturgic în esența lui – Paști comun, și tot ce se leagă de aceasta: post, Rusalii, Înălțare, etc. au dat greș, din mai multe cauze dintre care cele mai importante credem că au fost imposibilitatea obiectivă de a întrunire a unui Sinod Ecumenic, unica instanță ce ar fi putut emite o hotărâre normativă și obligatorie pentru întreaga Biserică, întrucât hotărârile și canoanele Sinoadele locale sau unor Sfinți Părinți au nevoie de validarea lor în cadru ecumenic pentru a dobândi aplicare sobornicească și ecumenică.În al doilea rând, hotărârea legată de un calendar de obște, fie el și bisericesc trebuie sancționată cumva și pusă în aplicare și la nivelul autorității statale, care poate emite hotărâri obligatorii în acest sens fie de aprobare, fie de interzicere a respectivului calendar. Ori, se știe bine ce calendar avea în vedere autoritatea acelor timpuri: cel iulian, care era atunci desigur păgân și nu avea nici cea mai mică legătură cu criteriul pascal al celui bisericesc.
Sfântul Sinod I Ecumenic de la Niceea și contribuția Sfântului Constantin cel Mare
Momentul proniator de rezolvare a acestor conflicte a fost hotărât de
Dumnezeu să vină după aproape 300 de ani, în vremea Sfântului Împărat
cel întocmai cu Apostolii Constantin cel Mare. Împrejurările exterioare
(văzute) au fost legate de către unificarea și omogenizarea situației
polico-administrative a imperiului roman, și ajungerea în fruntea lui a
unui Împărat păgân, ce mai întâi s-a arătat favorabil creștinilor, lucru
la care au contribuit rugăciunile Sfintei maicii sale Elena, și
arătarea semnului Sfintei Cruci cu ajutorul căreia a biruit minunat în
lupta cu rivalul său Maxențiu. A urmat creșterea în credință și
apropierea de Hristos și Biserică a însuși Împăratului, convertirea sa
deplină și implicarea totală în viața Bisericii, mai întâi prin edictul
de toleranță de la Milan (311), și apoi prin convocarea primului Sinod
Ecumenic de la Niceea (325), în care s-au dezbătut două probleme grave
și importante: erezia lui Arie și data Sfintelor Paști.
Așa
cum am mai spus, insuflat de către Dumnezeu în lucrarea sa apostolică
(misionară) Sfântul Împărat a sesizat profund importanța ajungerii la o
practică unitară a prăznuirii Sfintelor Paști, ceea ce va constitui de
acum înainte pivotul calendarului liturgic propriu-zis ce începe a se
alcătui acum în sec. al IV-lea de către Sfinții și de Dumnezeu
purtătorii Părinți, în forma și structura pe care o cunoaștem cu
perioadele ce se vor numi Octoih, Triod și Penticostar, cu ciclul
praznicelor fixe (sinaxarul, Sfinții) și cele mobile derivate din
momentul prăznuirii Sfintelor Paști.
Acest moment prezintă o
importanță covârșitoare pentru problema de care ne ocupăm. Aici, atât în
privința Sfântului Constantin cel Mare, cât și al Sfinților Părinți de
la Niceea, socotim și credem că cel care a insuflat rezolvarea pascaliei
odată pentru totdeauna și pentru toți, a fost însuși Duhul Sfânt. Și
dacă așa stau lucrurile, precum și stau, vedem cât de grav ar fi păcatul
încălcării acestei hotărâri, adică a nu respecta cele 4 hotărâri de
care vom vorbi mai departe, precum și a sparge unitatea prin folosirea
unor diferite pascalii și calendare liturgice. Oare astăzi s-ar putea
accepta o nouă diversitate calendaristică, diferite pascalii, etc. în
cadrul acestei Una Sfântă Sobornicească și Apostolească, Ortodoxă și
Ecumenică Biserică? Și ce motive puternice și întemeiate ar putea
determina această diversitate? Ni se pare că răspunsul la aceste
întrebări pare a fi: nici unul, nu diversității calendaristice, un singur Paște pentru toți ortodocșii!
Cele 4 hotărâri pascale
Aceste
hotărâri au fost luate la Niceea, dar ele nu trebuie în nici un caz ca
fiind o premieră nemaiîntâlnită, ca o inovație a Sfinților Părinți de
atunci. Rădăcinile acestor hotărâri se regăsesc în tradiția și practica
Apostolică din primele veacuri creștine. Ca și în cazul dogmelor – aici
de-o-ființimea Sfintei Treimi, egalitatea Fiului cu Tatăl, și nașterea
Acestuia din vecie – care nici ele nu constituie câtuși de puțin o
noutate revelată în sec. al IV-lea, ci doar o formulare închegată a ceea
ce s-a crezut tot timpul în Biserică de la bun început, așa și
temeiurile pascale sunt vechi și tradiționale. Aceste hotărâri insuflate
de Duhul Sfânt, au fost socotite uneori de către unii ca fiind relative
și supuse retușărilor. Dar, pentru dreptslăvitorii creștini ele au o
tărie de nezdruncinat, și nu există temeiuri de a le modifica în esența
lor.
Conform acestor hotărâri, Paștele se vor serba:
1. Într-o zi de duminică;
2. După echinocțiul de primăvară (desigur din emisfera nordică!);
3. În perioada de lună plină pascală;
4. După paștele evreiesc
APLICAȚII CANONICE ALE ACESTOR HOTĂRÂRI
Odată stabilite criteriile și hotărârile pascale cu valabilitate veșnică și universală, a urmat rândul palierului canonic al legislației bisericești să traseze liniile unei discipline liturgice și tipiconale ce nu putea fi încălcată fără primejdia unor sancțiuni severe, menite să păstreze această unitate cultică și dogmatică dobândită cu atâta osteneală și jertfe. Următoarele canoane tratează problema pascală:
Canoane legate de prăznuirea Sfintelor Paști:
- Canon 7 Apostolic;
- Canon 66 VI Ec.;
- Canon 89 VI. Ec.;
- Canon 1 Sfântul Dionisie al Alexandriei;
- Canon 81, 77 Cartagina;
- Canon 14 Laodiceea
ActiveNews nu a primit niciodată altă publicitate decât cea automată, de tip Google, din care o îndepărtăm pe cea imorală. Aceasta însă nu ne asigură toate costurile.
Ziarele incomode sunt sabotate de Sistem. Presa din România primeste publicitate (adică BANI) doar în măsura în care este parte a Sistemului sau/și a Rețelei Soros. Sau dacă se supune, TACE sau MINTE.
ActiveNews NU vrea să se supună. ActiveNews NU vrea să tacă. ActiveNews NU vrea să mintă. ActiveNews VREA să rămână exclusiv în slujba Adevărului și a cititorilor.
De aceea, are nevoie de cititorii săi pentru a supraviețui așa cum este acum. Dacă și tu crezi în ceea ce credem noi, te rugăm să ne sprijini să luptăm în continuare pentru Adevăr, pentru România!
RO02BTRLRONCRT0563030301 (lei) | RO49BTRLEURCRT0563030301 (euro)
Pe același subiect
Tragedie în Biserica Ortodoxă: A murit îndragitul Părinte Ioan Alupoaiei din Botoșani, la 62 de ani. IPS Teofan va oficia înmormântarea
Tudor Avrigeanu: SFÂRȘITUL EUROPEI ȘI "CELĂLALT ÎNCEPUT"
PROPAGANDA FRICII se folosește din nou de BOR. Iubitul preot din Botoșani Ioan Alupoaiei a murit din cauza unei infecții dobândite în Spitalul din Iași unde era internat și nu din cauza ”virusului West Nile” sau a ”sechelelor de Covid”
Iulian Capsali: SINGURA SOLUȚIE
Dan Radovici: Se poate evada din vacarmul cotidian într-o oază liniștită
Confirmare că dosarul în care este anchetat ÎPS Teodosie este o făcătură: De la dosar lipsește originalul înregistrărilor care au stat la baza anchetei. “Este halucinant. Pentru asta s-a format acest dosar”
Recomandările noastre
Persoane: Părintele Dan Bădulescu
Subiecte: Sfintele Paști
Organizații: Biserica Ortodoxă Română Sfântul Sinod
Tip conținut: Opinii
Autentifică-te sau înregistrează-te pentru a trimite comentarii.
Comentarii (1)