ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Se spune că orice creație artistică are un mesaj ascuns și chiar așa și este. Dar, nu întotdeauna ideea de a descoperi un secret a adus peliculei succesul de casă, ci o reclamă bine cumpănită. Nu despre aceste genuri de realizări vă voi vorbi, ci despre cele care nu poartă amprenta comercialului.

Să fim bine înțeleși. Eu nu condamn ideea de business, dar de multe ori genul acesta de filme falsifică realitatea, prezintă un trecut inexistent și promovează un viitor cel puțin dubios. Ați ghicit, este vorba despre Hollywood, dar, chiar și așa nu voi ocoli excepțiile. Oricum, va fi vorba despre filme nu neapărat noi, nici măcar obligatoriu anglofone, dar trebuie ca respectiva creație cinematografică să fi rămas în conștiința publicului pentru ceva. Un CEVA de care nu toată lumea a fost conștientă, deoarece mesajul subliminal este cel mai greu de identificat ca atare, cu toate că vei acționa în viață după aceea exact după schema filmului american "Inception".

A doua categorie de filme despre care vă voi vorbi va fi reprezentată de cele care au în centrul lor omul. Omul simplu, cu problemele sale existențiale, cu ceea ce face bine în viață sau cu ceea ce lasă moștenire spirituală. Dar, o introducere prea lungă este în dezavantajul mesajului articolului, așa că să purcedem la prezentarea filmelor. Repet, într-o ordine total aleatorie, fie ele alb-negru, color, mute sau 3 D, americane, daneze sau japoneze.

Astăzi, câteva pelicule celebre care au avut ca subiect Paștele sau faptele Mântuitorului, așa cum reies ele din Biblie sau din spusele apostolilor săi. Având în vedere subiectul, mă voi abține să critic în vreun fel creațiile respective, vă atenționez numai că, din păcate, inclusiv acest moment a ajuns să fie prezentat controversat sau, și mai rău, să fie comercializat fără nicio rușine.

41. The Passion of the Christ (2004) Statele Unite

Probabil, cel mai dur pe această temă. Filmul tratează, exact după cum este anunțat și în titlu, suferințele fiului lui Dumnezeu, după condamnarea sa la moarte și până la momentul crucificării. Din acest punct de vedere, se poate spune că regizorul Mel Gibson își atinge scopul urmărit, dar nu a fost niciodată clar de ce a ales acest an 2004 pentru a face filmul. După cum a declarat chiar el, într-o bună zi va admite public dacă a fost vorba de o revelație sau despre o mărturie de credință. Ca unică observație personală, aș menționa că este pelicula care reușește să împace cel mai bine sursele istorice cu Biblia și cu tendințele numeroase de a da noi intepretări Drumului Golgotei. Deși Mel Gibson a promis inclusiv un remake al acestui film, nu s-a ținut de cuvânt nici din acest punct de vedere.

42. The Gospel of John (Evanghelia dupa Ioan) (2003) Statele Unite

Tot o producție americană, dar unanim apreciată de istorici și de specialiști pentru puterea de a reproduce și a de a scoate în evidență concordanța dintre strălucirea ochilor, încrețirea obrajilor și comunicarea cu Sinele atunci când este vorba de credință și de Dumnezeu. Este singura producție cinematografică, după știința mea, la care părerile protestanților și ale catolicilor converg către faptul că Iisus a fost reprezentat într-o lumină curată și dreaptă. Fără a se da niciun fel de detalii suplimentare. De altfel, acestea sunt mai mult decât niște simple filme, sunt percepții care trebuie analizate senzorial de către fiecare privitor în parte. Nu știu dacă este mai bine ca un document de acest fel să fie prezentat în limba aramaică, pentru refacerea momentului istoric, sau în engleză, pentru a fi perceput de cei mulți. Personal, consider că era mai bine dacă s-ar fi mers pe calea a două versiuni, una complet vorbită în engleză, și o a doua în aramaică.

43. Iisus din Nazaret (1977) Anglia-Italia

Cu siguranță, cea mai cunoscută versiune a drumului parcurs de Iisus și are, în plus, avantajul de prezenta un mixaj între Evangheliile diferite, chiar dacă de atunci au trecut 40 ani, iar anumite mesaje sunt astăzi tratate sau interpretate în mod diferite. Se spune că actorul Robert Powell ar fi înnebunit după ce l-a interpretat pe Fiul Domnului, dar nimeni nu a adus dovezi concrete în acest sens. Oricum, Zefirelli este un mare regizor, iar muzica lui Maurice Jarre aruncă o mantie melodioasă și bine dozată peste o scenă unde se întâmplă lucruri care au marcat definitiv Umanitatea și rostul Omului pe planetă. Simptomatică privirea către mormântul gol al lui Iisus, urmată de cuvintele profetice ale unuia dintre discipoli: "De acum începe. TOTUL începe ACUM".


44. The Greatest Story Ever Told (1965) Marea Britanie

Din punct de vedere al istoriei cinematografului, este cea mai puțin cunoscută dintre cele mai cunoscute versiuni, dacă îmi permiteți o mică greșeală de exprimare. Dar, una dintre cele mai serioase și care a avut avantajul de a-l fi avut pe acest mare actor Max von Sydow ca principal protagonist. Se spune despre el că, poate cu excepția lui Laurence Olivier, era cam singurul care trecea peste regizor și peste scenarist și modifica textelke cu propria sa mână. Poate din egoism, poate pentru că ura minciuna și comercialul? Această producție, gândită ca un amestec de documentar și artistic, urmărește povestea spusă, sugerează povestea văzută și analizează povestea trăită. Un amalgam bine pus la punct, dar care are un singur defect. Din motive necunoscute, probabil comerciale, nu a fost niciodată reluat. S-a preferat, de cele ma multe ori, să se realizeze producții cinematografice noi, să se introducă unul sau mai multe detalii suplimentare și să se impresioneze publicul cu efecte cinematografice noi. Eventual, asistate de calculator. Din punctul meu de vedere, Iisus din Nazaret rămâne totuși, cel mai bun film despre viața și faptele lui Iisus. În ceea ce privește obiectivitatea și puterea sa analitică, consider că nu sunt în măsură să-mi spun părerea.