20 aprilie: Sfântul Ierarh Teotim, Episcopul Tomisului

Sfântul Teotim s-a născut pe la jumătatea veacului al IV-lea în Dobrogea și a viețuit de tânăr în nevoință, rugăciune și cercetarea Sfintelor Scripturi, dobândind și o aleasă cultură clasică grecească în școlile vremii. A urmat de tânăr calea vieții monahale, probabil într-una dintre sihăstriile Casimcei dobrogene. Pentru sfințenia și înțelepciunea sa a fost ales episcop al Tomisului, după trecerea la cele veșnice a Fericitului episcop Gherontie, care luase parte la Sinodul al II-lea Ecumenic (Constantinopol, 381).
Virtuțile și înțelepciunea ierarhului Teotim l-au făcut cunoscut și apreciat chiar și de către barbarii huni, care îl numeau „zeul romanilor”. Cu toate că aceștia erau sălbatici din fire, el i-a atras cu blândețea și cu milostenia. Văzând acestea, unul dintre barbari, crezând că Sfântul Teotim este bogat, a vrut să-l răpească. Astfel, el și-a pregătit o funie cu laț, s-a sprijinit în scut și a ridicat mâna dreaptă vrând să arunce lațul asupra Sfântului; dar, în aceeași clipă, brațul i-a rămas înțepenit. A fost nevoie de rugămintea celorlalți păgâni pe lângă Sfântul ca să-l elibereze din lanțurile nevăzute.
Altă dată, mergând Sfântul, împreună cu ucenicii lui, au întâlnit pe drum o ceată de huni, care înaintau spre Tomis. Atunci, ucenicii au început să se vaite că vor pieri de mâinile barbarilor, dar Sfântul s-a dat jos de pe cal și a început să se roage, iar barbarii nu l-au zărit nici pe el, nici pe însoțitorii săi, nici caii de pe care descălecaseră, ci au trecut mai departe, pe alături.
Ierarhul Teotim a legat o strânsă prietenie cu Sfântul Ioan Gură de Aur, pe care, împreună cu Sfinții dobrogeni Ioan Casian și Gherman, l-a apărat în împrejurări grele. De asemenea, Sfântul Teotim era cunoscut pentru adânca sa cunoaștere teologică, fiind un bun apărător al credinței ortodoxe. Un scriitor creștin, Socrate Scolasticul, spunea despre Sfântul Teotim că „era cunoscut de toți – împărați, episcopi, călugări, credincioși și barbari – pentru evlavia și cinstea vieții sale”. Istoricii timpului spun că el a publicat scrieri în formă de dialog și că a scris unele omilii la textele evanghelice. În fragmentele care s-au păstrat el vorbește despre liniștea minții și a inimii. Astfel, prin scrierile sale, Sfântul Teotim este „întemeietorul Filocaliei românești”.
Sub păstoria Sfântului Teotim, mănăstirile și sihăstriile din Dobrogea, renumite prin viața lor duhovnicească, au format pe vestiții „călugări sciți”, teologi care aveau să participe la discuțiile hristologice ale vremii. Bisericile înălțate de Sfântul Teotim, ale căror ruine și astăzi se văd, erau mari și frumos împodobite cu mozaicuri, ceea ce dovedește numărul mare de credincioși, precum și frumusețea cultului ortodox.
În anul 399, Sfântul Ioan Gură de Aur i-a trimis ierarhului Teotim călugări misionari pentru creștinarea hunilor, aflați atunci și în Dobrogea. În anul 400, Sfântul Teotim a luat parte la un sinod local în Constantinopol, convocat de Sfântul Ioan Gură de Aur, împotriva învățăturii eretice a episcopului Antonin al Efesului. În anul 403, episcopul Teotim a fost din nou la Constantinopol, unde, la Sinodul de la Stejar, împreună cu Sfântul Gherman din Dobrogea, a luat apărarea Sfântului Ioan Gură de Aur în fața acuzațiilor nedrepte aduse împotriva lui, dovedind prin aceasta adânca legătură duhovnicească dintre Dobrogea străromână și marele ierarh constantinopolitan.
Astfel, bine păstorind pe credincioșii dobrogeni și creștinând mulți barbari, Sfântul Teotim s-a mutat cu pace la cele veșnice, într-o zi de 20 aprilie, între anii 404 și 407, fiind pomenit ca Sfânt de vechile martirologii. Biserica Ortodoxă Română l-a înscris în calendarul bisericesc în anul 1992.
Virtuțile și înțelepciunea ierarhului Teotim l-au făcut cunoscut și apreciat chiar și de către barbarii huni, care îl numeau „zeul romanilor”. Cu toate că aceștia erau sălbatici din fire, el i-a atras cu blândețea și cu milostenia. Văzând acestea, unul dintre barbari, crezând că Sfântul Teotim este bogat, a vrut să-l răpească. Astfel, el și-a pregătit o funie cu laț, s-a sprijinit în scut și a ridicat mâna dreaptă vrând să arunce lațul asupra Sfântului; dar, în aceeași clipă, brațul i-a rămas înțepenit. A fost nevoie de rugămintea celorlalți păgâni pe lângă Sfântul ca să-l elibereze din lanțurile nevăzute.
Altă dată, mergând Sfântul, împreună cu ucenicii lui, au întâlnit pe drum o ceată de huni, care înaintau spre Tomis. Atunci, ucenicii au început să se vaite că vor pieri de mâinile barbarilor, dar Sfântul s-a dat jos de pe cal și a început să se roage, iar barbarii nu l-au zărit nici pe el, nici pe însoțitorii săi, nici caii de pe care descălecaseră, ci au trecut mai departe, pe alături.
Ierarhul Teotim a legat o strânsă prietenie cu Sfântul Ioan Gură de Aur, pe care, împreună cu Sfinții dobrogeni Ioan Casian și Gherman, l-a apărat în împrejurări grele. De asemenea, Sfântul Teotim era cunoscut pentru adânca sa cunoaștere teologică, fiind un bun apărător al credinței ortodoxe. Un scriitor creștin, Socrate Scolasticul, spunea despre Sfântul Teotim că „era cunoscut de toți – împărați, episcopi, călugări, credincioși și barbari – pentru evlavia și cinstea vieții sale”. Istoricii timpului spun că el a publicat scrieri în formă de dialog și că a scris unele omilii la textele evanghelice. În fragmentele care s-au păstrat el vorbește despre liniștea minții și a inimii. Astfel, prin scrierile sale, Sfântul Teotim este „întemeietorul Filocaliei românești”.
Sub păstoria Sfântului Teotim, mănăstirile și sihăstriile din Dobrogea, renumite prin viața lor duhovnicească, au format pe vestiții „călugări sciți”, teologi care aveau să participe la discuțiile hristologice ale vremii. Bisericile înălțate de Sfântul Teotim, ale căror ruine și astăzi se văd, erau mari și frumos împodobite cu mozaicuri, ceea ce dovedește numărul mare de credincioși, precum și frumusețea cultului ortodox.
În anul 399, Sfântul Ioan Gură de Aur i-a trimis ierarhului Teotim călugări misionari pentru creștinarea hunilor, aflați atunci și în Dobrogea. În anul 400, Sfântul Teotim a luat parte la un sinod local în Constantinopol, convocat de Sfântul Ioan Gură de Aur, împotriva învățăturii eretice a episcopului Antonin al Efesului. În anul 403, episcopul Teotim a fost din nou la Constantinopol, unde, la Sinodul de la Stejar, împreună cu Sfântul Gherman din Dobrogea, a luat apărarea Sfântului Ioan Gură de Aur în fața acuzațiilor nedrepte aduse împotriva lui, dovedind prin aceasta adânca legătură duhovnicească dintre Dobrogea străromână și marele ierarh constantinopolitan.
Astfel, bine păstorind pe credincioșii dobrogeni și creștinând mulți barbari, Sfântul Teotim s-a mutat cu pace la cele veșnice, într-o zi de 20 aprilie, între anii 404 și 407, fiind pomenit ca Sfânt de vechile martirologii. Biserica Ortodoxă Română l-a înscris în calendarul bisericesc în anul 1992.
Donează pentru ActiveNews!
ActiveNews nu a primit niciodată altă publicitate decât cea automată, de tip Google, din care o îndepărtăm pe cea imorală. Aceasta însă nu ne asigură toate costurile.
Ziarele incomode sunt sabotate de Sistem. Presa din România primeste publicitate (adică BANI) doar în măsura în care este parte a Sistemului sau/și a Rețelei Soros. Sau dacă se supune, TACE sau MINTE.
ActiveNews NU vrea să se supună. ActiveNews NU vrea să tacă. ActiveNews NU vrea să mintă. ActiveNews VREA să rămână exclusiv în slujba Adevărului și a cititorilor.
De aceea, are nevoie de cititorii săi pentru a supraviețui așa cum este acum. Dacă și tu crezi în ceea ce credem noi, te rugăm să ne sprijini să luptăm în continuare pentru Adevăr, pentru România!
ActiveNews nu a primit niciodată altă publicitate decât cea automată, de tip Google, din care o îndepărtăm pe cea imorală. Aceasta însă nu ne asigură toate costurile.
Ziarele incomode sunt sabotate de Sistem. Presa din România primeste publicitate (adică BANI) doar în măsura în care este parte a Sistemului sau/și a Rețelei Soros. Sau dacă se supune, TACE sau MINTE.
ActiveNews NU vrea să se supună. ActiveNews NU vrea să tacă. ActiveNews NU vrea să mintă. ActiveNews VREA să rămână exclusiv în slujba Adevărului și a cititorilor.
De aceea, are nevoie de cititorii săi pentru a supraviețui așa cum este acum. Dacă și tu crezi în ceea ce credem noi, te rugăm să ne sprijini să luptăm în continuare pentru Adevăr, pentru România!

RO02BTRLRONCRT0563030301 (lei) | RO49BTRLEURCRT0563030301 (euro)
Pe același subiect

Marian Munteanu: Adevărul despre Piața Universității 1990, la 35 de ani. VIDEO

22 aprilie 1990, startul Pieței Universității. În urmă cu 35 de ani începea cea mai amplă manifestație anticomunistă din Europa Centrală și de Est. VIDEO și GALERIE FOTO

24 aprilie: GENOCIDUL asupra armenilor din Turcia. Aproape 1,5 milioane de oameni au pierit și TOȚI AU FOST CANONIZAȚI CA MARTIRI

Piața Universității 35: Mai bine haimana, decât trădător, Mai bine huligan decât dictator, Mai bine golan decât activist, Mai bine mort decât comunist!

RADU GYR din MANUSCRISE: Vasile Voiculescu avea o figură de sfânt bizantin cu mâinile subțiri cu degete lungi, desprinse parcă dintr-o icoană. MĂRTURISIRI la 62 de ani de la plecarea la Domnul - 26 aprilie 1963

Sinaxarul demnității românești: 27 aprilie, TRAIAN TRIFAN. ”Lupta noastră nu este limitată în timp, ci permanentă”
Recomandările noastre

22 aprilie 1990, startul Pieței Universității. În urmă cu 35 de ani începea cea mai amplă manifestație anticomunistă din Europa Centrală și de Est. VIDEO și GALERIE FOTO

Autentifică-te sau înregistrează-te pentru a trimite comentarii.
Comentarii (0)