Orice discuție despre conflictul de la MȚR este viciată de prezența nefericită a unui cinema care propune revoluția sexuală într-un muzeu de etnografie cu accente spirituale. Nu ai cum, creștin fiind, să nu fii ofensat de faptul că după ce a fost realizată o instalație reușită muzeal, cu ce este mai reprezentativ dintre artefactele bisericii tale, să se suprapună în instalația asta acte artistice care din punct de vedere al sistemului tău de valori sunt improprii. Acolo s-a creat un „loc bun”, după clasificarea lui Ernest Bernea în studiul său despre spațiul românesc, iar aceasta include și posibilitatea profanării lui.

Conflictul de la MȚR nu se va sfârși cu acest film și nici nu se va rezolva cu jandarmii. Și nici nu vor fi învingători. Gândiți-vă că fondatorul Alexandru Tzigara-Samurcaș, pentru a nu exista un conflict la nivel de conștiințe, a separat până și artefactele spirituale unor alte culturi, care puteau fi totuși prezentate în tandem, cum se întâmplă în alte muzee.

Laboratorul ImunoMedica

Toate aceste proteste sunt reacții de apărare în logica unui organism care ridică temperatura pentru a se apăra. Doar un organism cu imunitatea scăzută nu se apără. Mă întreb în ce condiții și-ar fi permis un muzeu amestecarea planurilor dacă ar fi fost vorba despre contextul unei expoziții cu artefacte musulmane.

Este regretabil că oamenii din conducerea muzeului, care totuși au contact cu spiritualitatea creștină și cunosc muzeografia inițiată de Horia Bernea, nu evaluează corect acest conflict la nivel de conștiință și memorie. Cu atât mai mult cu cât se pare că nu mai există un intermediar, Muzeul Țăranului fiind prin propria sa opțiune, partener în aceste proiecții.

Dacă însă Ministerul Culturii( și Identității Naționale) sau Primăria Capitalei ar furniza o altă sală, Sala Bernea ar putea fi reintegrată în proiectul cultural al muzeului și am avea în loc de unul, două cinematografe. Cred că ar fi o soluție câștigătoare pentru toată lumea. Și mai ales o soluție pentru odihna lui Horia Bernea.