Români care au marcat istoria. 110 ani de la primul succes aviatic al lui Traian Vuia

18 martie 1906 rămâne în istorie ca ziua în care Traian Vuia, pionier al aviației mondiale, a fost primul om care a zburat cu un aparat mai greu decât aerul, având capacități proprii de decolare și propulsare. Traian Vuia a realizat primul zbor autopropulsat (fără catapulte sau alte mijloace exterioare) cu aparatul Vuia I.
În urmă cu 109 ani, pe 18 martie, Vuia, al cărui drum către succes a fost pavat cu numeroase piedici, a realizat primul zbor autopropulsat din lume cu un aparat mai greu decât aerul, la Montesson, lângă Paris. Înainte să plece în capitala Franței, i-a spus mamei sale: "Mă duc departe, la Paris, dar lasă, mamă, să nu-ți pară rău; că am să viu de acolo în zbor sau n-am să mai vin niciodată acasă."
Poreclit „Liliacul”, avionul care semăna cu un liliac și care a scris istorie, era gata din decembrie 1905. Pe 18 martie 1906, la Montesson, lângă Paris, aparatul Vuia I a zburat pentru prima dată. După o accelerație pe o distanță de 50 de metri, aparatul s-a ridicat la o înălțime de aproape un metru, pe o distanță de 12 m, după care palele elicei s-au oprit și avionul a aterizat, conform enciclopediaromâniei.ro.
Vuia a continuat să își perfecționeze avioanele, primul motor utilizat fiind înlocuit cu altul, de 24 cai-putere, astfel că aparatul Vuia nr. 1 a devenit Vuia nr. 1 bis, apoi Vuia nr. 2. În colaborare cu Marcel Yvonneau, a realizat două elicoptere care aveau mai multe rotoare de sustentație, cu axe separate. Pe lângă acestea, Vuia a construit torpila aeriană, în 1917, în colaborare cu Victor Tatin, și generatoarele de aburi de joasă și înaltă presiune.
În 1946, a fost ales membru de onoare al Academiei Române. Patru ani mai târziu, s-a stins din viață, fiind înmormântat la cimitirul Bellu din București.
În urmă cu 109 ani, pe 18 martie, Vuia, al cărui drum către succes a fost pavat cu numeroase piedici, a realizat primul zbor autopropulsat din lume cu un aparat mai greu decât aerul, la Montesson, lângă Paris. Înainte să plece în capitala Franței, i-a spus mamei sale: "Mă duc departe, la Paris, dar lasă, mamă, să nu-ți pară rău; că am să viu de acolo în zbor sau n-am să mai vin niciodată acasă."
Poreclit „Liliacul”, avionul care semăna cu un liliac și care a scris istorie, era gata din decembrie 1905. Pe 18 martie 1906, la Montesson, lângă Paris, aparatul Vuia I a zburat pentru prima dată. După o accelerație pe o distanță de 50 de metri, aparatul s-a ridicat la o înălțime de aproape un metru, pe o distanță de 12 m, după care palele elicei s-au oprit și avionul a aterizat, conform enciclopediaromâniei.ro.
Vuia a continuat să își perfecționeze avioanele, primul motor utilizat fiind înlocuit cu altul, de 24 cai-putere, astfel că aparatul Vuia nr. 1 a devenit Vuia nr. 1 bis, apoi Vuia nr. 2. În colaborare cu Marcel Yvonneau, a realizat două elicoptere care aveau mai multe rotoare de sustentație, cu axe separate. Pe lângă acestea, Vuia a construit torpila aeriană, în 1917, în colaborare cu Victor Tatin, și generatoarele de aburi de joasă și înaltă presiune.
În 1946, a fost ales membru de onoare al Academiei Române. Patru ani mai târziu, s-a stins din viață, fiind înmormântat la cimitirul Bellu din București.
Donează pentru ActiveNews!
ActiveNews nu a primit niciodată altă publicitate decât cea automată, de tip Google, din care o îndepărtăm pe cea imorală. Aceasta însă nu ne asigură toate costurile.
Ziarele incomode sunt sabotate de Sistem. Presa din România primeste publicitate (adică BANI) doar în măsura în care este parte a Sistemului sau/și a Rețelei Soros. Sau dacă se supune, TACE sau MINTE.
ActiveNews NU vrea să se supună. ActiveNews NU vrea să tacă. ActiveNews NU vrea să mintă. ActiveNews VREA să rămână exclusiv în slujba Adevărului și a cititorilor.
De aceea, are nevoie de cititorii săi pentru a supraviețui așa cum este acum. Dacă și tu crezi în ceea ce credem noi, te rugăm să ne sprijini să luptăm în continuare pentru Adevăr, pentru România!
ActiveNews nu a primit niciodată altă publicitate decât cea automată, de tip Google, din care o îndepărtăm pe cea imorală. Aceasta însă nu ne asigură toate costurile.
Ziarele incomode sunt sabotate de Sistem. Presa din România primeste publicitate (adică BANI) doar în măsura în care este parte a Sistemului sau/și a Rețelei Soros. Sau dacă se supune, TACE sau MINTE.
ActiveNews NU vrea să se supună. ActiveNews NU vrea să tacă. ActiveNews NU vrea să mintă. ActiveNews VREA să rămână exclusiv în slujba Adevărului și a cititorilor.
De aceea, are nevoie de cititorii săi pentru a supraviețui așa cum este acum. Dacă și tu crezi în ceea ce credem noi, te rugăm să ne sprijini să luptăm în continuare pentru Adevăr, pentru România!

RO02BTRLRONCRT0563030301 (lei) | RO49BTRLEURCRT0563030301 (euro)
Pe același subiect

22 aprilie 1990, startul Pieței Universității. În urmă cu 35 de ani începea cea mai amplă manifestație anticomunistă din Europa Centrală și de Est. VIDEO și GALERIE FOTO

Marian Munteanu: Adevărul despre Piața Universității 1990, la 35 de ani. VIDEO

24 aprilie: GENOCIDUL asupra armenilor din Turcia. Aproape 1,5 milioane de oameni au pierit și TOȚI AU FOST CANONIZAȚI CA MARTIRI

Piața Universității 35: Mai bine haimana, decât trădător, Mai bine huligan decât dictator, Mai bine golan decât activist, Mai bine mort decât comunist!

RADU GYR din MANUSCRISE: Vasile Voiculescu avea o figură de sfânt bizantin cu mâinile subțiri cu degete lungi, desprinse parcă dintr-o icoană. MĂRTURISIRI la 62 de ani de la plecarea la Domnul - 26 aprilie 1963

Autentifică-te sau înregistrează-te pentru a trimite comentarii.
Comentarii (0)