11 ianuarie: Sfântul Cuvios Teodosie, începătorul vieții călugărești de obște din Palestina
Sfântul Cuvios Părinte Teodosie era din satul Mogaris, din ținutul Capadociei, și se trăgea din părinți dreptcredincioși, Proeresie și Evloghia. A fost crescut de părinții săi cu bune obiceiuri și cu învățătură de carte. De foarte tânăr a primit treapta de citeț al bisericii și era iscusit cititor al sfintelor cărți către popor, ca nimeni altul.
Deci, auzind în inima lui chemarea dumnezeiască de a ieși din țara lui și de a urma pe Domnul, a îmbrăcat haina și viața călugărească și a plecat la Ierusalim. În drum, s-a oprit în Antiohia, unde a dorit să vadă pe Sfântul Simeon Stâlpnicul, care l-a primit sus, pe stâlpul său, strigându-l pe nume, fără a-l cunoaște dinainte, și i-a binecuvântat calea, prorocindu-i multe din cele ce aveau să i se întâmple.
Ajuns la Ierusalim, după ce s-a închinat la Sfintele Locuri, se întreba mereu ce fel de viață călugărească se cuvenea să-și aleagă: cea singuratică, a sihaștrilor, sau viețuirea împreună cu mai mulți călugări, stând sub îndrumarea unui conducător înțelept și luminat, adică viața de obște? Și, hotărându-se pentru viața de obște, a intrat sub ascultarea unui stareț, Longhin, cu bun nume și iscusit pe calea mântuirii.
La porunca starețului său, Sfântul Teodosie a luat în grija sa o biserică aflată pe drumul spre Betleem. Simțind însă că laudele încep să-i schimbe inima, s-a retras într-o peșteră din munte, unde, la început, a primit ucenici mai puțini, apoi pe toți cei ce veneau la el.
Cu toți acești ucenici, Sfântul Teodosie a zidit o mare mănăstire aproape de Betleem, unde pentru prima dată în Palestina, a rânduit toate după legile vieții de obște, de unde și faima lui de „întemeietor al vieții de obște”.
Mănăstirea lui era ca o adevărată cetate, cu patru biserici, trei bolnițe și locuințe deosebite pentru călugări și oaspeți de toate neamurile, câte erau acolo, viața desfășurându-se în cea mai desăvârșită tăcere și evlavie. Era o viață de înfrânare, de slujire a oamenilor și de rugăciune de zi și de noapte.
Deși avea o vârsta înaintată, Sfântul Teodosie nu a schimbat nimic din asprimea vieții sale petrecută în post, în priveghere și în rugăciune. Timp de 30 de ani n-a mâncat nicidecum pâine, hrănindu-se doar cu legume și ierburi sălbatice. Era foarte apropiat duhovnicește de Sfântul Sava cel Sfințit, împreună cu care a apărat Ortodoxia de rătăcirea monofizită, de severianism și de alte erezii ale vremii. N-a iubit bunurile pământești, ci totdeauna ajuta din ele pe săraci. Pentru acestea Dumnezeu l-a învrednicit de darul facerii de minuni.
Astfel viețuind, s-a mutat către Domnul în anul 529, la 11 ianuarie, având vârsta de 105 ani.
Tot astăzi, Biserica Ortodoxă face pomenirea Sfântului Cuvios Vitalie.
Sursa:Basilica
Pe același subiect

15 ianuarie: Nașterea lui Mihai Eminescu - Românul Absolut, Ziua Culturii Naționale. Credința lui Eminescu: “Nu se mișcă un fir de păr din capul nostru fără știrea lui Dumnezeu”. Ioan Aurel Pop: Pentru Eminescu, România exista întreagă
MĂRTURIE: Mihai Eminescu a apărut drept sfânt Părintelui văzător cu duhul Nicodim Bujor de la Cernica. La Mormântul lui Eminescu de ziua lui, cu Părintele Emanuel Ganciu și tinerii veniți la chemarea lui Mihai Tîrnoveanu. FOTO / VIDEO

ÎPS Teodosie: Sfânta Împărtășanie este mai puternică decât orice vaccin, iar apa sfințită e un medicament în plus. Eu nu voi permite să se mai închidă vreo biserică în eparhia mea pentru că nu se cuvine

OPERA POLITICĂ a Românului Absolut, disponibilă tuturor online într-un portal unic: Mihai-Eminescu.Ro

Din puțul gândirii neo-marxiștilor. Useristul Bulai lovește din nou: Dacă Eminescu ar fi trăit astăzi, ar fi semnat pentru “Fără penali în funcții publice”, ar fi eliminat pensiile speciale, ar fi schimbat șefii TVR și CNA. La mulți ani, Mihai!”

Cum i-a fost intentat lui Eminescu un proces de presă de către autoritățile Austro-Ungariei, la numai 20 de ani
Recomandările noastre

Mareșalul Românismului Radu Theodoru a împlinit 97 de ani. La Mulți și Binecuvântați Ani! Crezul lui despre Românul Absolut: „Eminescu este Biblia Românismului!”. INTERVIU: „Românii se vor ridica!”

TEORIA ELITELOR ȘI TEORIA PĂTURII SUPERPUSE. Teoria paretiană și teoria eminesciană despre calitățile și defectele păturii guvernante
Secțiuni: Biserica Ortodoxă Cultură Prima pagină Știri
Locații: Betleem Capadocia (Asia Mică) Palestina
Organizații: Biserica Ortodoxă Română
Tip conținut: Știri
Autentifică-te sau înregistrează-te pentru a trimite comentarii.
Comentarii (0)