ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Tăierea cinstitului cap al Sfântului Prooroc Ioan Botezătorul este pomenită în calendarul creștin ortodox în ziua de 29 august. Sfântul Prooroc Ioan Botezătorul, cel ce a anunțat venirea lui Hristos, propovăduind "vestea cea bună" a Întrupării Sale, este singurul Sfânt căruia Biserica i-a închinat o zi specială de post.

Sfântul Prooroc Ioan, cel care își închinase viața Domnului, propovăduia în pustiul Iordanului rugăciunea și postul, pocăința sinceră și mărturisirea greșelilor: "Și erau botezați de către el în râul Iordan, mărturisindu-și păcatele mulțimi de iudei" (Matei 3;6).

În vremea Sfântului Ioan Botezătorul și a vieții pământești a Mântuitorului Hristos, exista la evrei o tradiție conform căreia fratele unui bărbat avea datoria de a lua pe soția acestuia, în cazul în care murea. Acesta era cazul împăratului Irod și a Irodiadei, cu mențiunea că fratele lui Irod, soțul acesteia, nu murise. 

Din acest motiv, Ioan, care avea mare putere în popor, l-a mustrat pe împărat, care, totuși, îl respecta pe Ioan. Irodiada, însă, îl detesta.

Din acest motiv, cu ocazia aniversării împăratului, când Salomeea, fiica Irodiadei și a fratelui lui Irod, a dansat atât de frumos încât l-a impresionat pe Irod, acesta a promis în fața tuturor că orice îi cere îi va da.

Cuvântul împăratului era considerat sfânt și nu putea fi retras, de aceeea, când Salomeea, la sfatul mamei sale, i-a cerut chiar capul Sf. Ioan pe o tipsie, împăratul Irod, cu părere de rău, a trebuit să i-l dea.

Sensul acestei întâmplări ni-l explică părintele Gheorghe Calciu Dumitreasa, într-o înregistrare a unei predici la Tăierea Capului Sfântului Ioan Botezătorul, prin intermediul ortodoxmedia.ro:

„V-am spus totdeauna, că Sf. Scriptura nu este o carte de istorie. Este o carte care este salvatoare, e mântuitoare, e spre mântuirea noastra. Care-i sensul acestei omorâri a lui Ioan Botezătorul, care e sensul mântuitor pentru noi a ceea ce s-a întâmplat: În primul rând, înțelegem că nu trebuie să ne lăsăm duși de pasiunea pentru alcool. Alcoolul ne tulbură mintea, ne face să vorbim lucruri necuviincioase, să facem promisiuni exagerate sau chiar să luăm niște măsuri care pot fi dăunătoare aproapelui nostru și nouă înșine. Biserica interzice alcoolismul pentru că el determină la crime, la desfrânări și la multe păcate. Nu este vinul în sine interzis, pentru că noi facem Sfânta Împărtășanie cu vinul, cu vin care este în cuminecătură Sângele Mântuitorului, ci numai pasiunea noastră pentru alcool, numai subordonarea noastră, sau adicția noastră în alcool, care ne transformă în niște sclavi ai patimii alcoolice. În al doilea rând, că toate păcatele pe care le săvârșim în viața noastră se răzbună într-un fel, se răzbună în noi, se răzbună în urmașii noștri. Acest incest pe care Irod l-a făcut cu soția fratelui lui s-a sfârșit printr-o întâmplare tragica, pentru că, în primul rând, a fost tăiat capul Sfântului Ioan Botezătorul, care era profet și care nu trebuia să fie omorât și în al doilea rând, pentru că cei care au cerut moartea lui și au săvârșit-o, Salomeea a murit într-un accident tragic, Irodiada a fost omorâtă, Irod a murit de o boală necruțătoare. Bolile acestea se răsfrâng asupra urmașilor noștri. Știți foarte bine că din cauza viciilor noastre, adicții de alcool sau de droguri, multe boli sunt consecințe ale păcatelor noastre. De aceea, temperanța în toate împrejurările este foarte bună.

Moartea Sfântului Ioan a fost o dramă pentru poporul evreu. Ea a lăsat un loc gol în poporul evreu și o problemă nesoluționată care a divizat după aceea creștinii în două grupe. Creștinii care țineau de Iisus, adevărații creștini și cei care țineau de Ioan care sugerau în mod greșit că Ioan era adevăratul Mesia. Abia prin anii 60 d.Hr., ucenicii au fost convinși de Sfântul Apostol Pavel să abandoneze această idee greșită și să vină alături de urmașii lui Hristos, întărind astfel toată creștinătatea.”

 
Părintele Gheorghe a precizat în predică și că Ioan este proorocul care încheie șirul proorocilor Vechiului Testament. Proorocul are o viziune în afara spațiului și a timpului, de exemplu Proorocul Isaia care vorbește de parcă s-au întâmplat demult evenimente care se vor fi petrecut abia peste 500 de ani. Niciun prooroc nu a vorbit despre Hristos la prezent. Singurul care a reușit acest lucru este Ioan Botezătorul. El a fost contemporan cu Iisus. A fost dăruit de Dumnezeu pentru a anunța că a venit Hristos. Toți proorocii de după Iisus Hristos sunt prooroci mincinoși. Ioan Botezătorul precizează că este Iisus în lume și că Acela este cel pe care el Îl va boteza. Toate bisericile acestea apocaliptice, cum sunt mormonii, martorii lui Iehova, toti aceștia sunt prooroci mincinoși. Cei care pot spune ceva despre viitor sunt înaintevăzători, nu sunt prooroci.
 
Sf. Ioan a fost dar un prooroc și un înainte-mergător al Mântuitorului. A proorocit cu tărie și cu precizie că Iisus este contemporan cu el. Ioan era cu șase luni mai mare decât Iisus și era văr cu Iisus. Sf. Elisabeta și Fecioara Maria erau fie verișoare, fie mătușă și nepoată, deci erau rude. Prunc fiind, Sf. Ioan a săltat în pântecele mamei sale, lăudând pe Dumnezeu. Niciun dubiu, niciun fel de îndoială nu se strecoară în cuvintele lui Ioan, nicun fel de simbol. Ioan Botezătorul a vorbit într-un mod literal despre Iisus, nu în mod simbolic, spunând „Acesta este Mântuitorul, El a venit în lume și nu sunt vrednic să-I dezleg cureaua încălțămintei.”