ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Scandalul de la Operă, un nou episod. După ce ieri, ministrul Alexandrescu a anunțat că a găsit o soluție "agreată de toate părțile implicate", directorul adjunct al Operei Române, dirijorul Tiberiu Soare a reacționat și a afirmat, în exclusivitate pentru ActiveNews, că nu și-a dat acordul pentru decizia ministrului Culturii.  

Cunoscutul dirijor român a făcut și alte dezvăluiri despre ce se găsește în spatele cortinei, la Opera Română. Iat dialogul:

Reporter: Domnule Soare, am primit informația că domnul ministru va revoca conducerea Operei și va reveni la vechea gardă...

Domnul ministru nu putea să mă revoce, pentru că eu eram deja director adjunct. Putea eventual să-l revoce pe domnul Vlad Conta, directorul general care e în funcție. Acesta este un lucru și s-ar putea ca informația dvs să fie foarte adevărată.

Eu și cu Vlad Conta am fost chemați ieri la minister și ministrul ne-a comunicat decizia sa, pe care urmează s-o comunice astăzi. Ne-a rugat foarte mult să facă așa cum crede el de cuviință, lucru pe care noi îl respectăm. Azi la ora 15:00 va veni la o întâlnire cu angajații Operei, evident c-o să fiu și eu prezent acolo. Atâta vreau să vă spun, pentru că dl ministru a ieșit ieri cu un mesaj care pregătea comunicare de azi, care spunea că în opinia domniei sale s-a ajuns la un acord între toate părțile...Domnul ministru are o formație de diplomat după cum bine știți. Termenii folosiți de dânsul sunt foarte nimeriți, probabil, în cercurile diplomatice. În ceea ce privește realitatea de la Operă, cel puțin în ceea ce mă privește pe mine și pe Vlad Conta, nu poate fi vorba de un acord. Nouă ni s-a comunicat o decizie. Este o diferență foarte mare. Artiștii ar putea crede că noi am bătut palma pe sub masă, că noi am lăsat loc liber acestei numiri - în schimbul a cine-știe-ce avantaje - care după părerea este o gafă...
 
Să aduci în două săptămâni trei directori, cel de-al treilea fiind cel care era inițial și care avea niște probleme cu niște rapoarte ale Curții de Conturi și al Corpului de Control al Ministrului...Astea sunt motivele pentru care a fost schimbat George Călin. "Marele" specialist în Operă, George Călin, a fost schimbat tocmai pentru neglijențe în serviciu, pentru abuzuri, pentru deturnări de fonduri, pentru tot felul de lucruri constatate în raportul Curții de Conturi și în raportul Corpului de Control. Acestea sunt chestiuni ce țin de un document public, aceste rapoarte sunt de domeniul public, nu pot fi ținute secrete. Toată lumea ar trebui să știe ce s-a întâmplat cu banul public în ultimii ani, la Operă.

De-aici și până a spune că eu și Vlad Conta suntem fericiți că se întâmplă lucrul ăsta, este o distanță foarte mare. Oamenii pot avea senzația că i-am trădat, efectiv. Ei vedeau în noi tocmai posibilitatea asta, de a schimba lucrurile.

Reporter: Dar de ce credeți, până la urmă, care este resortul declanșării acestui scandal? Am citit pe un site că ați fi intrat în sala de spectacole și ați fi vorbit ostentativ numai în românește...

Am vorbit cu ei de două ori, peste o oră, în sala de balet, în sala mare unde se fac repetițiile, cu 80 de martori, în care am vorbit și în engleză și în românește. Nu am cerut nimănui să se exprime în limba română. Acest lucru poate fi confirmat de toți cei care au fost acolo prezenți. 

Reporter: Doamna Marina Minoiu a spus...

Este cuvântul domniei sale împotriva a cuvântului tuturor celor care erau de față. S-a gândit cineva să întrebe și pe altcineva în afară de ea? Numai ea reprezintă baletul românesc?

Reporter: Încearcă să vi se pună o notă xenofobă asupra capului...

Absolut! Pentru că este singura pedală pe care se poate apăsa. Alt argument nu au. Motivul întregul agitații este că eu am fost numit acolo și am început să văd niște lucruri care s-au întâmplat. Am făcut demersuri pentru a sesiza organele în drept, nu am stat să vorbesc degeaba...Și s-a iscat o mare agitație. Aici nu vorbim doar de balet. Baletul este o parte din Opera Națională București. Poate știți, poate nu știți, dar opera a rămas în stadiul de șantier nefinalizat, cu lucrări masive de reconsolidare și renovare, din noiembrie 2014. Mai țineți minte ce s-a întâmplat atunci?

Reporter: Alegerile.

Exact, alegerile au avut loc în noiembrie 2014. De-atunci, mai precis de când s-a încheiat campania electorală, nu s-a mai făcut nimic. Vă imaginați că o lucrare de reconsolidare neterminată se degradează. Pe lângă că e periculos, noi funcționăm pe proprie răspundere. Fiecare angajat al Operei a semnat un document că e conștient de pericolele care se nasc din lucrul pe un șantier. V-a explicat cineva de ce s-a stat trei ani cu această lucrare nefinalizată? Pentru că s-au terminat alegerile și nu mai era nevoie de nimic.

Reporter: De ce nu s-a plâns de chestia asta domnul Kobborg, care este foarte gravă, dar a invocat faptul că nu poate lucra cu oameni corupți?

Eu m-am ferit să folosesc acest termen, față de oricine, pentru că asta e o afirmație care trebuie probată. Dacă dl Kobborg crede că în 5 zile de mandat interimar am devenit corupt...nu mă pot să bucur că are o părere bună despre mine. Nu cunosc oameni pe planetă care să devină corupți într-un termen așa de scurt. Eu eram un dirijor pe propriile picioare,  cu contracte în țară și străinătate. Evident, dacă aș fi puțin mai tipicar, i-aș cere să cam demonstreze într-o instanță afirmațiile despre corupție. Dar n-am călcat în viața mea într-o sală de judecată, așa că am să trec asta la capitolul neglijență în exprimare.

Tot ce am apucat să văd în aceste cinci zile a fost să văd niște contracte. Eu n-am făcut decât să bag un băț între roțile acestui sistem. Și am deranjat enorm de mulți oameni. Să nu vă imaginați că Opera înseamnă doar oameni care cântă și dansează. E vorba de milioane de euro rulați acolo. Eu am deranjat niște mecanisme și s-a pus în mișcare toată rotativa. Adevărul.ro, care a fost de o agresivitate îngrozitoare, încălcând orice normă deontologică...nu din trei surse să-și ia informația, dar măcar din două...

Reporter: În hotnews a apărut un articol în care se spune că dvs ați făcut un blitzkrieg la Opera Română...

O iau ca pe un compliment. Dacă blitzkriegul se îndreaptă împotriva unor ilegalități și nereguli care se petreceau acolo, atunci nu pot decât să iau ca pe un compliment. N-am venit să pierd vremea, ci să pun lucrurile la punct. Era un raport al Curții de Conturi, cu ce trebuia îndreptat, era un raport al Corpului de Control al Ministrului...Eu m-am dus în geantă cu aceste documente, n-a fost ceva haotic. Eu aveam treabă acolo. Când am intrat în primele "povești", a început balamucul. Am devenit brusc "xenofob". Am umblat pe toate meridianele și am concerte antamate, inclusiv în SUA sau în Asia. Eu vă spun un lucru: e greu pentru un artist care stă mereu între avioane, cum se zice, să fie numit xenofob. E straniu...

Reporter: Foarte straniu, cum în străinătate nu și-au dat seama că sunteți xenofob înainte sau după ce ați concertat...Pe de altă parte a apărut o scrisoare deschisă a unor balerini, în care se afirmă că artiștii străini erau tratați preferențial de către vechea conducere.

Da, este foarte adevărat.

Reporter: Iar doamna Irina Iordăchescu susține că a fost înjurată de un artist adus din străinătate...

Da, da, se pare că a escaladat și Irina Iordăchescu a fost agresată verbal de către Lucas Campbell, un balerin britanic. Din păcate, e un lucru regretabil și nu cred că este un lucru reprezentativ pentru niciun artist.

Ca să rezumăm, nici eu nici Vlad Conta nu ne-am dat un acord explicit în privința deciziei pe care o anunța astăzi Ministrul Culturii. Noi am fost înștiințați, ceea ce este cu totul altceva.

Noi am fost chemați, ne-am spus părerea și după ce s-a consultat mai multe zile, ministrul a ajuns la o decizie. Acesta este adevărul pur. Nu am ajuns la un consens între părți, că nu are cum să convină așa ceva angajaților din Operă. 

Reporter: Deci e adevărată informația noastră...se întoarce domnul George Călin.

Se pare că da, nu am văzut ordinul de numire cu ochii mei. Asta cred eu.

Un lucru merită subliniat în final: domnul Johan Kobborg nu a fost niciodată directorul artistic al baletului. Dintr-un motiv extrem de simplu: nu avea cum să ocupe această funcție, pentru că ea nu există. Domnul Kobborg se dădea cineva cine nu e. În DEX o să găsiți definiția asta în dreptul cuvântului "impostură". Domnul Kobborg nu a fost demis. Nu aveam cum. Nu am făcut decât să confrunt documentele oficiale ale Operei, organigrama și statul de funcții după care sunt plătiți oamenii și să constat că nu există o asemenea funcție pe care dânsul și-o aroga în numele Operei. Atenție, el reprezenta Opera în relații cu terții și în momentul în care aducea producții aici la București. Pe niște prețuri umflate față de piață, fiecare producție adusă de domnia sa a fost peste prețul pieței, ceea ce înseamnă că ori nu s-a negociat, ori în mod special s-au dat mai mulți bani. Pentru comisioane, posibil pentru altceva, nu știu.

Marțea trecută, domnul Kobborg și-a dat demisia. Nimeni nu i-a desfăcut contractul de muncă, avea două contracte cu Opera. Nimeni nu s-a atins de acele contracte, pentru că aveau niște clauze aproape imbatabile. Nici vorbă să se atingă cineva de contractele dânsului. Asta înseamnă că dacă cineva, fie că e ministrul Alexandrescu sau altcineva, dorește să-l readucă la Operă, asta înseamnă că cineva va trebui să semneze o formulă legală de angajare. Un lucru vă spun sigur: pe postul de director artistic nu se va întoarce, pentru că acest post nu există.

O țară întreagă, din punct de vedere cultural, un întreg domeniu cultural din țară, Opera, se dă peste cap ca să-i fie domnului Kobborg bine și ce nume să-i găsim într-o organigramă inventată. Ceea ce este de domeniul delirului. Instituțional. Mi-aș fi dorit ca aceeași grijă pe care o arată forurile tutelare față de domnul Kobborg, s-o arate față de fiecare dintre artiștii care stau aici pe 2.000 de lei pe lună. Mi-ar fi plăcut ca fiecare artist să se afle în grija ministrului și a celorlalte foruri. Să fie aceeași grijă față de toți.

Reporter: Vă mulțumesc pentru timpul acordat!

Și eu vă mulțumesc foarte mult.