Opera Română: Artiștii români și străini se solidarizează și anunță că revenirea lui Johan Kobborg este indezirabilă

Angajații Compartimentului Balet ai Operei Naționale din București contestă afirmațiile premierului Dacian Cioloș, se arată într-un comunicat de presă trimis pe adresa redacției ActiveNews.
Semnatarii, în număr de 50, îi aduc la cunoștință premierului că pe scena ONB se dansează de mulți ani spectacole ale unor mari trusturi internaționale, dar și că la București au dansat foarte mulți balerini străini de talie mondială.
Aceștia declară că scopul protestului nu a fost de ordin salarial, ci a ținut de semnalarea problemelor apărute de la "instalarea fără concurs public a domnului Johan Kobborg la conducerea efectivă efectivă a acestei structuri a instituției noastre".
Conform semnatarilor comunicatului, problemele compartimentului de balet al ONB au fost după cum urmează:
•Insușirea și utilizarea de dl Kobborg - în contradicție totală cu organigrama instituției - a funcției de Director Artistic al Compartimentului Balet. Această situație a dus la dezinformarea membrilor Compartimentului Balet cu privire la statutul real al personalului de conducere. Dl Kobborg își asuma și lua toate deciziile din interiorul Compartimentului, deși în realitate avea doar un contract de balerin și de consilier coordonator.
•Eliminarea din programul stagiunii a mai multor spectacole și creații (Frumoasa din Pădurea Adormită, Anna Karenina, Spărgătorul de Nuci, Giselle, Baiadera, Cenușăreasa, Femei) semnate de cunoscuți coregrafi români (Alexa Mezincescu, Ioan Tugearu, Mihai Babușka, Gheorghe Iancu) aflate în repertoriul ONB, pe o perioadă nedeterminată și schimbarea acestora cu spectacole programate pentru un număr limitat de reprezentații, deși până la venirea dlui Kobborg spectacolele mergeau în paralel. Astfel, Opera Națională București, în principal instituție de repertoriu, a fost treptat împinsă în zona în care a început să semene mai mult cu un teatru de proiecte.
•Angajarea balerinilor la discreția totală a dlui Kobborg, în absența oricărei vizionări de către o Comisie de Specialitate.
•Susținerea și manifestarea constantă a unei atitudini de discriminare a balerinilor în ceea ce privește salarizarea lor pentru același tip de muncă prestată, ceea ce constituie încălcarea gravă atât a legislației UE cât și a României.
•Discriminarea profesională între artiști cu privire la distribuții, repetiții, învoiri, acordarea de funcții și alte facilități. Un exemplu în acest sens sunt acțiunile preferențiale oferite unei balerine care îl apără în mod public pe dl Kobborg, singura din baletul ONB, care a avut șansa de a dansa cu balerini de renume internațional, invitați special pentru debuturile sale. Am vrea să subliniem faptul că niciuna dintre prim-balerinele consacrate ale instituției nu a avut parte de acest privilegiu sub conducerea dlui Kobborg.
•Condiționarea folosirii limbii engleze în timpul repetițiilor și producerea unor conflicte ce au dus în timp la plecarea unor importanți maeștri de balet români și a unor prim-soliști de mare valoare ai compartimentului nostru.
•Exercitarea constantă a unei presiuni psihologice asupra balerinilor, instituind un control al activităților acestora pe mediile de socializare prin intimidare, cu consecințe directe în sensul deteriorării climatului de colegialitate și a echilibrului emoțional al angajaților.
•Impărțirea colectivului de balerini în două secțiuni, Compartimentul "Balet” și Compartimentul "Balet Divertisment”, fapt ce încalcă din nou organigrama ONB-ului. Balerinii trecuți abuziv în compartimentul „Divertisment”, au fost obligați să facă studii într-o singură sală, fiindu-le interzis accesul în celelalte săli unde ofereau studii anumiți maeștri de balet români, dar și străini. Atât dl Kobborg, cât și șefa de compartiment la acea vreme, dna Florica Stănescu, au amenințat cu tăierea zilelor din salariu, în cazul nerespectării acestor reguli.
•Favorizarea dansatorilor aduși de dl Kobborg, chiar și în detrimentul celorlalți balerini deja existenți în cadrul compartimentului în momentul venirii dânsului ca "director artistic”. Doar două cazuri, dintre altele, vi le prezentăm, când doi balerini, unul de origine italiană, altul elvețiană, au sesizat anul trecut printr-un memoriu la Ministrul Culturii o situație pe care și ei au considerat-o abuzivă. Nu li s-au prelungit contractele acestor artiști care își desfășurau de aproximativ 3 ani activitatea în cadrul instituției, deși aceștia au întrebat din timp și au fost asigurați că vor continua colaborarea și stagiunea viitoare. Dl Kobborg a argumentat neprelungirea contractelor prin faptul că aduce alți balerini despre care știa că vor trece probele în vederea angajării chiar înainte ca aceștia să se prezinte la audiție.
•Distribuirea unor elevi de la studio-uri de balet private în spectacolul „Corsarul”, în locul elevilor de la Liceul de Coregrafie "Floria Capsali”, deși aceștia din urma interpretaseră partitura coregrafică respectivă încă de la premiera baletului. Prin aceste acțiuni, dl Kobborg a încercat să îndepărteze pepiniera Operei Naționale București de actul artistc.
•Alcătuirea ineficientă a programului de lucru prin nealocarea numărului suficient de repetiții necesare pregătirii spectacolelor, atât pentru ansamblu cât și pentru soliști, compromițând astfel calitatea desfășurării acestora și expunând balerinii unor posibile accidente.
•Schimbarea programului de repetiții de la o oră la alta sau la ore neadecvate, uneori chiar și în timpul nopții, nerespectarea intervalului orar de minim 48 de ore pentru aducerea la cunostinta artiștilor, precum și depășirea timpului legal de muncă fără plată suplimentară.
În concluzie, artiștii afirmă că "întoarcerea domnului Kobborg la conducerea Compartimentului Balet al Operei Naționale București este indezirabilă pentru întreg colectivul de artiști, deoarece comportamentul său din ultimele săptămâni, a anulat orice idee de respect reciproc".
Iată comunicatul integral și semnatarii:
In urma evenimentelor petrecute în ultimele săptămani la Opera Națională București, angajații Compartimentului Balet, adresează acest comunicat în vederea exprimării unui punct de vedere. Contestăm afirmațiile domnului prim ministru Dacian Cioloș cum că noi, angajații Compartimentului Balet al ONB suntem „retrograzi” și nu suntem deschiși la nou și îi aducem la cunoștiință că de mulți ani pe scena ONB se danseaza spectacole ale unor mari trusturi cum ar fi George Balanchine și Jiří Kylián. De asemenea, foarte mulți dansatori de renume internațional au dansat alături de balerinii ONB, iar nenumărați maeștri și coregrafi de talie mondială au venit să lucreze cu noi, printre care: Edward Clug, Paul Boss, Vasily Medvedev, Laura Graham, Frederic Olivieri, Suki Schorer. Ne exprimăm deschiderea către colaborarea cu orice personalitate din lumea baletului dacă aceasta va respecta legile țării, cultura românească și pe noi ca artiști.
Deși este important aspectul salarial, acesta nu este scopul protestului nostru așa cum s-a afirmat în presă, ci problemele cu care ne-am confruntat în perioada în care domnul Johan Kobborg s-a aflat la conducerea Compartimentului Balet, al Operei Naționale București. În ultimele săptămâni, domnișoara Alina Cojocaru, a oferit în presă și T.V. declarații prin care a afectat imaginea baletului ONB, istoria acestuia și patrimoniul artistic. Găsim nefondată și jignitoare afirmația conform căreia atmosfera de lucru anterioară venirii domnului Johan Kobborg se desfășura în teroare, aceasta contrazicându-se chiar cu afirmațiile drei Alina Cojocaru și a dlui Johan Kobborg din perioada în care au dansat ca invitați în instituția noastră, cum că atmosfera, nivelul artistic și cel profesional erau la standarde înalte.
Vă prezentăm în continuare problemele cele mai grave cu care s-a confruntat Compartimentul Balet al ONB de la instalarea fără concurs public a domnului Johan Kobborg la conducerea efectivă a acestei structuri a instituției noastre:
•Insușirea și utilizarea de dl Kobborg - în contradicție totală cu organigrama instituției - a funcției de Director Artistic al Compartimentului Balet. Această situație a dus la dezinformarea membrilor Compartimentului Balet cu privire la statutul real al personalului de conducere. Dl Kobborg își asuma și lua toate deciziile din interiorul Compartimentului, deși în realitate avea doar un contract de balerin și de consilier coordonator.
•Eliminarea din programul stagiunii a mai multor spectacole și creații (Frumoasa din Pădurea Adormită, Anna Karenina, Spărgătorul de Nuci, Giselle, Baiadera, Cenușăreasa, Femei) semnate de cunoscuți coregrafi români (Alexa Mezincescu, Ioan Tugearu, Mihai Babușka, Gheorghe Iancu) aflate în repertoriul ONB, pe o perioadă nedeterminată și schimbarea acestora cu spectacole programate pentru un număr limitat de reprezentații, deși până la venirea dlui Kobborg spectacolele mergeau în paralel. Astfel, Opera Națională București, în principal instituție de repertoriu, a fost treptat împinsă în zona în care a început să semene mai mult cu un teatru de proiecte.
•Angajarea balerinilor la discreția totală a dlui Kobborg, în absența oricărei vizionări de către o Comisie de Specialitate.
•Susținerea și manifestarea constantă a unei atitudini de discriminare a balerinilor în ceea ce privește salarizarea lor pentru același tip de muncă prestată, ceea ce constituie încălcarea gravă atât a legislației UE cât și a României.
•Discriminarea profesională între artiști cu privire la distribuții, repetiții, învoiri, acordarea de funcții și alte facilități. Un exemplu în acest sens sunt acțiunile preferențiale oferite unei balerine care îl apără în mod public pe dl Kobborg, singura din baletul ONB, care a avut șansa de a dansa cu balerini de renume internațional, invitați special pentru debuturile sale. Am vrea să subliniem faptul că niciuna dintre prim-balerinele consacrate ale instituției nu a avut parte de acest privilegiu sub conducerea dlui Kobborg.
•Condiționarea folosirii limbii engleze în timpul repetițiilor și producerea unor conflicte ce au dus în timp la plecarea unor importanți maeștri de balet români și a unor prim-soliști de mare valoare ai compartimentului nostru.
•Exercitarea constantă a unei presiuni psihologice asupra balerinilor, instituind un control al activităților acestora pe mediile de socializare prin intimidare, cu consecințe directe în sensul deteriorării climatului de colegialitate și a echilibrului emoțional al angajaților.
•Impărțirea colectivului de balerini în două secțiuni, Compartimentul "Balet” și Compartimentul "Balet Divertisment”, fapt ce încalcă din nou organigrama ONB-ului. Balerinii trecuți abuziv în compartimentul „Divertisment”, au fost obligați să facă studii într-o singură sală, fiindu-le interzis accesul în celelalte săli unde ofereau studii anumiți maeștri de balet români, dar și străini. Atât dl Kobborg, cât și șefa de compartiment la acea vreme, dna Florica Stănescu, au amenințat cu tăierea zilelor din salariu, în cazul nerespectării acestor reguli.
•Favorizarea dansatorilor aduși de dl Kobborg, chiar și în detrimentul celorlalți balerini deja existenți în cadrul compartimentului în momentul venirii dânsului ca "director artistic”. Doar două cazuri, dintre altele, vi le prezentăm, când doi balerini, unul de origine italiană, altul elvețiană, au sesizat anul trecut printr-un memoriu la Ministrul Culturii o situație pe care și ei au considerat-o abuzivă. Nu li s-au prelungit contractele acestor artiști care își desfășurau de aproximativ 3 ani activitatea în cadrul instituției, deși aceștia au întrebat din timp și au fost asigurați că vor continua colaborarea și stagiunea viitoare. Dl Kobborg a argumentat neprelungirea contractelor prin faptul că aduce alți balerini despre care știa că vor trece probele în vederea angajării chiar înainte ca aceștia să se prezinte la audiție.
•Distribuirea unor elevi de la studio-uri de balet private în spectacolul „Corsarul”, în locul elevilor de la Liceul de Coregrafie "Floria Capsali”, deși aceștia din urma interpretaseră partitura coregrafică respectivă încă de la premiera baletului. Prin aceste acțiuni, dl Kobborg a încercat să îndepărteze pepiniera Operei Naționale București de actul artistc.
•Alcătuirea ineficientă a programului de lucru prin nealocarea numărului suficient de repetiții necesare pregătirii spectacolelor, atât pentru ansamblu cât și pentru soliști, compromițând astfel calitatea desfășurării acestora și expunând balerinii unor posibile accidente.
•Schimbarea programului de repetiții de la o oră la alta sau la ore neadecvate, uneori chiar și în timpul nopții, nerespectarea intervalului orar de minim 48 de ore pentru aducerea la cunostinta artiștilor, precum și depășirea timpului legal de muncă fără plată suplimentară.
Considerăm că expresia "Before us you were nothing” afirmație facută de un balerin străin al compartimentului balet, nu reprezintă altceva decât lipsa de respect cu care sunt priviți artiștii ONB și poate constitui un act identic celui cu care am fost etichetați în nenumăratele articole apărute în presa națională cât și internațională.
Dorim să vă asigurăm ca dl Kobborg nu a revoluționat baletul românesc, ci doar a continuat drumul început de precedesorii săi, spectacole și invitați de talie internațională au fost, sunt și vor fi mereu pe scena ONB, indiferent de conducere. Menționăm că dl Kobborg a dispus de sume colosale pentru aducerea de titluri noi, bani cu care și cel mai neștiutor manager ar fi putut chema maeștri și coregrafi cunoscuți.
Pe lângă cele menționate mai sus, considerăm de asemenea că întoarcerea domnului Kobborg la conducerea Compartimentului Balet al Operei Naționale București este indezirabilă pentru întreg colectivul de artiști, deoarece comportamentul său din ultimele săptămâni, a anulat orice idee de respect reciproc.
Semnează:
Petruța Almoslino
Ionuț Artenie
Oana Bădănoiu
Gloria Barbu
Laura Blică Toader
Bogdan Cănilă
Cătălin Caracaș
Ruxandra Cioată
Doru Ciocoiu
Raluca Ciocoiu
Clarisa Cristea
Cristina Dijmaru
Corina Dumitrescu
Robert Enache
Rodica Fiastru
Bianca Fota
Dorina Gavriluta
Alin Gheorghiu
Cristian Gîdoi
Sena Hidaka
Adrian Ionescu
Mircea Ioniță
Maria Isabella Măciucă
Adina Manda
Irinel Manolovici
Răzvan Marinescu
Florin Mihalache
Cristina Mitu
Liliana Nică
Greta Niță
Cristina Opincaru
Gabriel Opincaru
Raul Oprea
Antonel Oprescu
Vicențiu Popescu
Lăcrămioara Proca
Milea Răducu
Beatrice Șerbănescu
Mirela Simniceanu
Camelia Soare
Ileana Sora
Alina Ștefănescu Artenie
Georgiana Stroe
Vlad Toader
Remi Tomioka
Magda Tomulescu
Adina NicoletaTudor
Gigel Ungureanu
Bianca Ungureanu
Shuhei Yoshida
Donează pentru ActiveNews!
ActiveNews nu a primit niciodată altă publicitate decât cea automată, de tip Google, din care o îndepărtăm pe cea imorală. Aceasta însă nu ne asigură toate costurile.
Ziarele incomode sunt sabotate de Sistem. Presa din România primeste publicitate (adică BANI) doar în măsura în care este parte a Sistemului sau/și a Rețelei Soros. Sau dacă se supune, TACE sau MINTE.
ActiveNews NU vrea să se supună. ActiveNews NU vrea să tacă. ActiveNews NU vrea să mintă. ActiveNews VREA să rămână exclusiv în slujba Adevărului și a cititorilor.
De aceea, are nevoie de cititorii săi pentru a supraviețui așa cum este acum. Dacă și tu crezi în ceea ce credem noi, te rugăm să ne sprijini să luptăm în continuare pentru Adevăr, pentru România!
ActiveNews nu a primit niciodată altă publicitate decât cea automată, de tip Google, din care o îndepărtăm pe cea imorală. Aceasta însă nu ne asigură toate costurile.
Ziarele incomode sunt sabotate de Sistem. Presa din România primeste publicitate (adică BANI) doar în măsura în care este parte a Sistemului sau/și a Rețelei Soros. Sau dacă se supune, TACE sau MINTE.
ActiveNews NU vrea să se supună. ActiveNews NU vrea să tacă. ActiveNews NU vrea să mintă. ActiveNews VREA să rămână exclusiv în slujba Adevărului și a cititorilor.
De aceea, are nevoie de cititorii săi pentru a supraviețui așa cum este acum. Dacă și tu crezi în ceea ce credem noi, te rugăm să ne sprijini să luptăm în continuare pentru Adevăr, pentru România!

RO02BTRLRONCRT0563030301 (lei) | RO49BTRLEURCRT0563030301 (euro)
Pe același subiect

După ce au ”pierdut” Coiful Dacic, olandezii vor și sculpturile lui Brâncuși

Mort subit după vaccin, în floarea vieții - a debutat post-mortem...

Av. Florentin Țuca: Roagă-te, mănâncă, luptă și repetă

Un Chip al Luminii : Nil Dorobanțu - De unde vii Sfinte Desculț? De la Hristos. Și unde te duci? La Hristos

Luminița Arhire: CAREU DE INTELECTUALI CU DANILEȚ ÎN COADĂ

REACȚIUNEA: Cenzura euro-bolșevicilor se ascute ca lupta de clasă. Vlad Pârău: O nouă dezinformare de la Context.ro. Să verificăm factual știrile false răspândite de foștii verificatori factuali împotriva folkiștilor!
Recomandările noastre

22 aprilie 1990, startul Pieței Universității. În urmă cu 35 de ani începea cea mai amplă manifestație anticomunistă din Europa Centrală și de Est. VIDEO și GALERIE FOTO

Alex Jones și Tucker Carlson despre Lupta pentru Adevăr: Globalism, Trump, Israel, Planuri Secrete pentru Al Treilea Război Mondial, WEF, CIA, 9/11 - O EMISIUNE-BOMBĂ tradusă în română - VIDEO
Secțiuni: Cultură
Persoane: Dacian Cioloș Tiberiu Soare
Locații: București
Subiecte: Scandal la Operă
Organizații: Opera Română București
Tip conținut: Știri
Autentifică-te sau înregistrează-te pentru a trimite comentarii.
Comentarii (0)