ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Fiecare sâmbătă este o reiterare a Sâmbetei Mari, când Mântuitorul Iisus Hristos a șezut cu trupul în mormânt și a coborât cu duhul la iad pentru a elibera sufletele drepților din vechime, ținute în închisoare de puterea păcatului strămoșesc, răscumpărat de jertfa Sa mântuitoare de pe Cruce.
 
Există, totuși, pe parcursul anului bisericesc, câteva sâmbete mai speciale, rânduite anume în toate Bisericile Ortodoxe pentru pomenirea generală a celor răposați: sâmbăta dinaintea Duminicii Lăsatului sec de carne pentru Postul Mare (duminica Înfricoșătoarei Judecăți), sâmbăta dinaintea Duminicii Pogorârii Sfântului Duh (duminica de Rusalii) și prima sâmbătă a lunii noiembrie, potrivit Basilica și Doxologia. Aceste trei sâmbete consacrate pomenirii moșilor și strămoșilor noștri adormiți mai sunt numite și „moșii de iarnă”, „moșii de vară” și „moșii de toamnă”.

Astfel de zile de pomenire a celor adormiți în nădejdea Învierii și a Vieții Veșnice se țineau încă din epoca Sfinților Apostoli, după cum atestă mărturiile Sfântului Ioan Hrisostom referitoare la acea perioadă. Aceste sărbători dedicate celor trecuți la Domnul sunt fixate în preajma secolului al VI-lea d.Hr., când sunt stabilite și pericopele evanghelice care se citesc la fiecare duminică din anul bisericesc.

Sfântul Ioan Gură-de-Aur îl numește pe om „împrumut cu dobândă vremelnică a vieții: datorie fără amânare a morții”, arătându-i caracterul trecător, căci el este „astăzi în bogăție, mâine în mormânt. Astăzi îmbrăcat cu profir, iar mâine dus la îngropare”. Totodată, sfântul ierarh îi îndeamnă pe cei rămași la purtare de grijă pentru folosul celor răposați: „Să le dăm lor ajutorul ce li se cuvine, adică milostenii și prinoase, căci aceasta le aduce ușurare, mare câștig și folos!”, se arată într-un articol explicativ de pe Agenția de Știri „Basilica”.

Pomenirea morților în sâmbăta dinaintea Duminicii Înfricoșătoarei Judecăți devine, astfel, o preînchipuire a adunării tuturor oamenilor, morți și vii, la Judecata de Obște săvârșită de Domnul Iisus Hristos la sfârșitul veacurilor. De-a lungul Postului Mare, pomenirea celor adormiți nu se va putea face în fiecare sâmbătă, ci doar în sâmbetele a doua, a treia și a patra din post, conform rânduielilor tipiconale din Triod, citate de portalul Doxologia.ro