Un exemplu vrednic de urmat de către toți părinții vremurilor noastre care trebuie să se roage permanent pentru copiii lor - Predica ÎPS Bartolomeu Anania la Duminica a 17-a după Rusalii, a femeii Cananeence

Iată un exemplu vrednic de urmat de către toți părinții vremurilor noastre care trebuie să se roage permanent pentru copiii lor. Să se roage nu numai pentru tămăduirea lor de bolile trupești ci mai ales de bolile lor sufletești care devin din ce în ce mai multe, mai mari și mai grele. Să nu înceteze părinții a se ruga „Doctorului sufletelor și al trupurilor”:
„Astăzi la Sfânta Liturghie am ascultat o pericopă evanghelică în care s-a vorbit despre o femeie din părțile Tirului și Sidonului, care a venit la Mântuitorul și L-a rugat stăruitor să vindece pe fiica ei care era stăpânită de diavol.
Domnul Iisus Hristos trece din Galileea dincolo de Iordan, în Canaan, în vatra unor ținuturi locuite de păgâni și pe care Dumnezeu le blestemase pentru idolii lor iar pe locuitorii de acolo îi izgonise când a adus pe israeliți înapoi din robia egipteană.
Prin aceste ținuturi a predicat Sfântul Apostol Petru cuvântul Sfintei Evanghelii, iar Sfântul Apostol Pavel în drumul său spre Ierusalim, a aflat aici mai mulți creștini (Fapte XXV, 3).
Domnul Iisus nu a intrat în Tir și Sidon - cetățile păgâne așezate la poalele Libanului - ci în împrejurimile lor. Iar acest lucru l-a făcut după ce avusese o discuție cu fariseii despre lucrurile care îl spurcă pe om și-l fac neplăcut în fața lui Dumnezeu.
Scârbit și saturat de sâcâiala și invidia fariseilor, Domnul iese din hotarele patriei sale și întâlnește o femeie cu care întreține un dialog de o bogăție și frumusețe fară asemănare și inegalabil.
Femeia aceasta deși străină de neam și de credință se apropie de Domnul și rămâne la oarecare distanță păstrând buna-cuviință a situației sale și nu numai că se adresează Domnului, ci strigă din adâncul sufletului, adică își exprimă cu glas mare rugăciunea ei fierbinte:„Miluiește-mă Doamne, Fiul lui David! Fiica mea este rău chinuită de diavol" (Matei XV, 22). Minunat și plăcut mod de adresare! Acesta dovedește credința ei că Iisus Cel căruia I se adresează este Mesia, Mântuitorul lumii. Strigătul ei izvora din această credință puternică și mare în Hristos, din durerea ei neostoită de mamă, din nenorocirea cea mare și din milă față de propriul său copil.
Iubiți frați, nu este prima dată când Sfânta Scriptură amintește despre demonizați. Domnul Hristos a mai vindecat pe îndrăcitul din Capernaum (Marcu I, 21-28), pe îndrăcitul din Gadara (Luca VIII, 26-40) și pe tânărul lunatic (Matei XVII, 14-21; Marcu IX, 14-29; Luca IX, 37-43). De data aceasta Domnul este rugat să vindece de această cumplită boală pe fiica unei femei străină de neamul și credința evreilor. Din cuvintele mele de învățătură despre vindecările celorlalți îndrăciți vă amintiți cât de mult pătimeau și cât de îngrozitor erau chinuiți acești stăpâniți de necuratul. Am putut constata că există diferite grade de suferință și de crize pe care le produc duhurile necurate, iar fiica acelei sărmane femei era chinuită în ultimul grad. Starea acestei copile producea mamei o profundă durere. Știu prea bine părinții cât de mult suferă și ei împreună cu copiii lor.
Femeia aceasta îndurerată de boala fetiței nu zice: miluiește pe fiica mea, ci zice: „miluiește-mă”. Copila într-adevăr suferă dar eu ard de durere. Nu îndrăznește această femeie nici să cheme pe Domnul în casa ei așa cum o făcuseră alții și nici să aducă pe fata ei la Domnul, ci numai strigă „miluiește-mă”.
Iată un exemplu vrednic de urmat de către toți părinții vremurilor noastre care trebuie să se roage permanent pentru copiii lor. Să se roage nu numai pentru tămăduirea lor de bolile trupești ci mai ales de bolile lor sufletești care devin din ce în ce mai multe, mai mari și mai grele. Să nu înceteze părinții a se ruga „Doctorului sufletelor și al trupurilor”. De câte ori se roagă părinții pentru copiii lor: Doamne miluiește pe fiul meu că rău pătimește în păcatul neascultării de părinți, de profesori, de îndrumătorii lui de bine, de mai marii lui, de conducătorii țării, de păcatul desfrânării, de păcatul egoismului, al trufiei, al mâniei, al iubirii de ceartă, al nesupunerii, de păcatul iubirii de aur și de argint nemuncit, de păcatul vrajbei și al clevetirii, miluiește-mă și-l scapă pe el de duhurile necurate și pierzătoare!
De ce părinții nu supraveghează cu atenție pe copiii lor și nu-i învață și îndrumează să se ferească de aceste păcate pierzătoare de suflet, căci odată cuprinși de unul din aceste păcate devin robi ai lor și treptat, treptat, precum fiul risipitor, ajung niște epave ale societății și un pericol pentru tot poporul dreptcredincios.
Rugăciunile fierbinți către Dumnezeu, rugăciunile stăruitoare și grija deosebită față de proprii lor copii i-ar îndepărta pe aceștia de microbul răutății pe care îl seamănă vicleanul în sufletele lor ca să-i robească prin păcat.
Sunt numeroase cazurile când rugăciunile părinților au întors la căință pe fiii lor porniți pe căile pierzării. Să ne amintim numai de Sfânta Monica, cea care prin rugăciunile ei fierbinți către Dumnezeu a făcut ca fiul ei cel desfrânat și înrăit în păcate să devină Fericitul Augustin.
La rugăciunile sincere și stăruitoare Domnul nostru Iisus Hristos a răspuns întotdeauna fiind mișcat de suferința oamenilor.
Dar, iată, vedem de data aceasta ceva cu totul neobișnuit. Domnul Cel prea bun și preamilostiv, arată atâta indiferență la rugăciunile fierbinți ale cananeencii, precum nu se mai găsește nicăieri în istoria minunilor Sale. „Iar Domnul nu i-a răspuns nici un cuvânt” (Matei XV, 23).
Comentând acest verset Sfântul Ioan Gură de Aur zice: „Domnul aduce la Sine pe iudeii care L-au recunoscut. Când Îl hulesc ei, El îi roagă, când îl ispitesc, El nu-i părăsește. Pe cananeeancă însă, care aleargă și-L roagă, fară a se sprijini, nici pe lege, nici pe prooroci, și care îi arată atâta evlavie, pe ea nu o învrednicește nici măcar de un răspuns. „Care alta nu s-ar fi smintit, când a văzut că realitatea nu corespunde cu ceea ce gândea ea? Ea auzise că „El mergea prin sate vindecând, iar pe femeia aceasta care venea la El o respinge”.
Nu-i răspunde nici un cuvânt pentru că știutorul inimilor cunoștea credința puternică din adâncul sufletului ei. O credință puternică în stare să suporte orice încercare și descurajare. Tocmai de aceea femeia aceasta nu se smintește, nu se supără, nu se descurajează și nu se depărtează. Ea nu zice cum poate ar fi fost îndreptățită: cum acest om atât de vestit prin iubirea sa nemărginită față de oameni, arată atâta nepăsare și indiferență față de nefericirea mea? Nu rostește aceste cuvinte pe care adesea le auzim din gura credincioșilor noștri, ci ea cu și mai mare încredere în bunătatea lui Dumnezeu își arată credința ei mare și puternică prin rugăciunile ei repetate.
Este ușor de înțeles că atât de mult și stăruitor se ruga această femeie încât a înduioșat și pe Sfinții Apostoli, încât cu toții într-un cuget s-au apropiat de învățătorul lor și L-au rugat: „Slobozește-o că strigă în urma noastră” (Matei XV, 23).
Oare intervenția ucenicilor Domnului era numai pentru ca să? scape de ea, pentru că striga în urma lor? Cu siguranță că nu. Rugăciunile stăruitoare ale acestei femei i-a impresionat atât de puternic, i-a mișcat atât de mult și i-a umplut de mirare atitudinea Domnului Hristos, încât nu puteau să tacă; această convorbire ajunsese la o tensiune atât de înaltă, iar durerea sfâșietoare a mamei copilei bolnave a scos pe învățăceii lui Iisus din cadrul rolului lor încât simțeau ei nevoia imperioasă să-L roage pe Domnul s-o dezlege din legăturile cu care satana legase pe sărmana ei fiică.
Iată răspunsul Domnului: „Nu sunt trimis decât către oile cele pierdute ale casei lui Israel” (vers. 24). Acest răspuns a amuțit pe ucenici, iar femeii cananeence i-a dat grai. Ea și mai mult stăruia. Socotind că rugăciunea ei de la distanță poate este o necuviință, iar strigătele ei nu exprimă destulă evlavie, smerenie și dragoste, se apropie, cade în genunchi la picioarele Domnului și I se închină zicând: „Doamne ajută-mă” (vers. 25). O rugăciune răbdătoare și fierbinte care conține un singur cuvânt: „ajută-mă”. Sufletul ei era atât de plin de simțire încât limba nu putea rosti prea multe cuvinte. Lacrimile care izvorăsc dintr-o inimă zdrobită și smerită, suspinele fară cuvinte sunt deja de ajuns căci „noi nu știm să ne rugăm cum trebuie, ci însuși Duhul se roagă pentru noi cu suspine negrăite” (Romani VIII, 26).
Dealtfel ce alte cuvinte puteau să înlocuiască această scurtă rugăciune? Ea spune totul: Doamne ajută-mă, privește-mă ca pe una din făpturile tale. Ajută-mă, fiindcă eu cred că poți să mă ajuți, încă mai cred că și vrei, cu toate că acum mă refuzi. Iată o rugăciune vrednică de urmat, iată curajul, iată speranța pe care ți le dă rugăciunea fierbinte!
Minunatul dialog continuă căci Domnul îi răspunde: „Nu este bine să iei pâine de la gura copiilor și să o arunci câinilor.” Dar cu neputință de crezut! Nici femeia nu deznădăjduiește, nu se descurajează, ci dă un răspuns extraordinar, parcă inspirat de Cel în fața căruia stătea, de Duhul Sfânt care luminează pe cei neștiutori și întărește pe cei slabi. Înțelegerea ei crește; nu-l mai numește pe Mântuitorul „Fiul lui David” ci de data aceasta răspunde: „Da, Doamne, dar și câinii mănâncă din fărămiturile care cad de la masa stăpânilor lor” (vers. 27). Noi păgânii nu așteptăm mulțimea de binefaceri pe care le primește poporul lui Dumnezeu cel ales, pe care Fiul lui David le revarsă din belșug, ci doar micile farâmituri care cad de la masa cea îmbelșugată și acestea sunt îndeajuns pentru noi neamurile cele înfometate. Iată câtă înțelepciune și smerenie în acest răspuns al femeii cananeence! Iată că acolo unde există credință vie și adevărată există și înțelepciune, cum Dumnezeu celor smeriți le dă înțelepciune iar celor mulți le dă grai.
Cine ar fi putut să rostească aceste cuvinte pline de har și de Duhul Sfânt decât cel inspirat de Duhul Sfânt, căci după cuvântul proorocului Isaia „se va odihni peste el Duhul lui Dumnezeu, duhul înțelepciunii și al înțelegerii, duhul sfatului și al tăriei, duhul cunoștinței și al bunei credințe” (Isaia XI, 2).
Dacă Mântuitorul a ascultat rugăciunea sutașului roman din Capernaum și i-a vindecat slujitorul, a vindecat pe îndrăcitul din Gadara, pe samarineanul bolnav de lepră împreună cu cei nouă, ca și pe mulți alții pe care îi consemnează Sfânta Scriptură, cum ar fi lăsat în zbuciumul durerii și în ghearele deznădejdii pe această femeie care a dat dovadă de o credință mare și puternică?
Mântuitorul a mai dorit prin aceasta ca religia Sa cea nouă și dumnezeiască să depășească hotarele unui popor și să devină un bun comun al întregului neam omenesc. Aici întrevedem universalismul învățăturii Mântuitorului, vedem punându-se baza unei religii noi, ale adevăratei religii. Credința aceasta mare și încercată a fost răsplătită de Domnul cu prisosință. Pe lângă faptul că o laudă pentru credința ei: „O, femeie, mare este credința ta” Mântuitorul își descoperă bunătatea, dragostea față de creaturile Sale și mila Sa, căci îndată îi îndeplinește rugăciunea spunându-i: „fie ție după cum voiești, și s-a tămăduit fiica ei din ceasul acela”.
Deși se văd clar și alte virtuți la această femeie cum sunt: smerenia, răbdarea, rugăciunea, bunătatea, dragostea, Domnul laudă credința acesteia ca fiind izvorul tuturor celorlalte virtuți. De aceea în relațiile omului cu Dumnezeu credința este firul de legătură. Fără credință nu putem face nimic, iar Sfântul Apostol Pavel spune că „fără credință nu este cu putință să fim plăcuți lui Dumnezeu” (Evrei XI, 6).
Iată dar cât de mult folos aduce o credință smerită, o credință fierbinte, mare, puternică, o credință stăruitoare în rugăciune. Credința mamei a vindecat pe fiică de chinurile groaznice, a învins și a izgonit pe satana, a biruit refuzul de la început al Domnului și a devenit pildă pentru toate generațiile viitoare de creștini.
Să urmăm exemplul femeii cananeence și să ne rugăm neîncetat lui Dumnezeu să ne întărească în credință. Să păstrăm cu sfințenie nealterată credința în care ne-am născut, și să ne silim ca această credință a noastră să rodească prin fapte bune și prin dragoste față de Dumnezeu și de aproapele, iar roadele credinței noastre să fie: „dragostea, bucuria, pacea, îndelunga-răbdare, bunătatea, facerea de bine, credincioșia, blândețea și înfrănarea poftelor” (Galateni V, 22-23).
Să rugăm pe Bunul Dumnezeu să reverse harul Său cel ceresc asupra noastră și asupra tuturor celor ce I se roagă cu credință. Să dea pace sufletelor noastre, pace în familiile noastre, pace unuia cu altul la locurile noastre de muncă, pace în întreaga lume, iar între oameni dragoste și bună înțelegere. Amin.”
„Astăzi la Sfânta Liturghie am ascultat o pericopă evanghelică în care s-a vorbit despre o femeie din părțile Tirului și Sidonului, care a venit la Mântuitorul și L-a rugat stăruitor să vindece pe fiica ei care era stăpânită de diavol.
Domnul Iisus Hristos trece din Galileea dincolo de Iordan, în Canaan, în vatra unor ținuturi locuite de păgâni și pe care Dumnezeu le blestemase pentru idolii lor iar pe locuitorii de acolo îi izgonise când a adus pe israeliți înapoi din robia egipteană.
Prin aceste ținuturi a predicat Sfântul Apostol Petru cuvântul Sfintei Evanghelii, iar Sfântul Apostol Pavel în drumul său spre Ierusalim, a aflat aici mai mulți creștini (Fapte XXV, 3).
Domnul Iisus nu a intrat în Tir și Sidon - cetățile păgâne așezate la poalele Libanului - ci în împrejurimile lor. Iar acest lucru l-a făcut după ce avusese o discuție cu fariseii despre lucrurile care îl spurcă pe om și-l fac neplăcut în fața lui Dumnezeu.
Scârbit și saturat de sâcâiala și invidia fariseilor, Domnul iese din hotarele patriei sale și întâlnește o femeie cu care întreține un dialog de o bogăție și frumusețe fară asemănare și inegalabil.
Femeia aceasta deși străină de neam și de credință se apropie de Domnul și rămâne la oarecare distanță păstrând buna-cuviință a situației sale și nu numai că se adresează Domnului, ci strigă din adâncul sufletului, adică își exprimă cu glas mare rugăciunea ei fierbinte:„Miluiește-mă Doamne, Fiul lui David! Fiica mea este rău chinuită de diavol" (Matei XV, 22). Minunat și plăcut mod de adresare! Acesta dovedește credința ei că Iisus Cel căruia I se adresează este Mesia, Mântuitorul lumii. Strigătul ei izvora din această credință puternică și mare în Hristos, din durerea ei neostoită de mamă, din nenorocirea cea mare și din milă față de propriul său copil.
Iubiți frați, nu este prima dată când Sfânta Scriptură amintește despre demonizați. Domnul Hristos a mai vindecat pe îndrăcitul din Capernaum (Marcu I, 21-28), pe îndrăcitul din Gadara (Luca VIII, 26-40) și pe tânărul lunatic (Matei XVII, 14-21; Marcu IX, 14-29; Luca IX, 37-43). De data aceasta Domnul este rugat să vindece de această cumplită boală pe fiica unei femei străină de neamul și credința evreilor. Din cuvintele mele de învățătură despre vindecările celorlalți îndrăciți vă amintiți cât de mult pătimeau și cât de îngrozitor erau chinuiți acești stăpâniți de necuratul. Am putut constata că există diferite grade de suferință și de crize pe care le produc duhurile necurate, iar fiica acelei sărmane femei era chinuită în ultimul grad. Starea acestei copile producea mamei o profundă durere. Știu prea bine părinții cât de mult suferă și ei împreună cu copiii lor.
Femeia aceasta îndurerată de boala fetiței nu zice: miluiește pe fiica mea, ci zice: „miluiește-mă”. Copila într-adevăr suferă dar eu ard de durere. Nu îndrăznește această femeie nici să cheme pe Domnul în casa ei așa cum o făcuseră alții și nici să aducă pe fata ei la Domnul, ci numai strigă „miluiește-mă”.
Iată un exemplu vrednic de urmat de către toți părinții vremurilor noastre care trebuie să se roage permanent pentru copiii lor. Să se roage nu numai pentru tămăduirea lor de bolile trupești ci mai ales de bolile lor sufletești care devin din ce în ce mai multe, mai mari și mai grele. Să nu înceteze părinții a se ruga „Doctorului sufletelor și al trupurilor”. De câte ori se roagă părinții pentru copiii lor: Doamne miluiește pe fiul meu că rău pătimește în păcatul neascultării de părinți, de profesori, de îndrumătorii lui de bine, de mai marii lui, de conducătorii țării, de păcatul desfrânării, de păcatul egoismului, al trufiei, al mâniei, al iubirii de ceartă, al nesupunerii, de păcatul iubirii de aur și de argint nemuncit, de păcatul vrajbei și al clevetirii, miluiește-mă și-l scapă pe el de duhurile necurate și pierzătoare!
De ce părinții nu supraveghează cu atenție pe copiii lor și nu-i învață și îndrumează să se ferească de aceste păcate pierzătoare de suflet, căci odată cuprinși de unul din aceste păcate devin robi ai lor și treptat, treptat, precum fiul risipitor, ajung niște epave ale societății și un pericol pentru tot poporul dreptcredincios.
Rugăciunile fierbinți către Dumnezeu, rugăciunile stăruitoare și grija deosebită față de proprii lor copii i-ar îndepărta pe aceștia de microbul răutății pe care îl seamănă vicleanul în sufletele lor ca să-i robească prin păcat.
Sunt numeroase cazurile când rugăciunile părinților au întors la căință pe fiii lor porniți pe căile pierzării. Să ne amintim numai de Sfânta Monica, cea care prin rugăciunile ei fierbinți către Dumnezeu a făcut ca fiul ei cel desfrânat și înrăit în păcate să devină Fericitul Augustin.
La rugăciunile sincere și stăruitoare Domnul nostru Iisus Hristos a răspuns întotdeauna fiind mișcat de suferința oamenilor.
Dar, iată, vedem de data aceasta ceva cu totul neobișnuit. Domnul Cel prea bun și preamilostiv, arată atâta indiferență la rugăciunile fierbinți ale cananeencii, precum nu se mai găsește nicăieri în istoria minunilor Sale. „Iar Domnul nu i-a răspuns nici un cuvânt” (Matei XV, 23).
Comentând acest verset Sfântul Ioan Gură de Aur zice: „Domnul aduce la Sine pe iudeii care L-au recunoscut. Când Îl hulesc ei, El îi roagă, când îl ispitesc, El nu-i părăsește. Pe cananeeancă însă, care aleargă și-L roagă, fară a se sprijini, nici pe lege, nici pe prooroci, și care îi arată atâta evlavie, pe ea nu o învrednicește nici măcar de un răspuns. „Care alta nu s-ar fi smintit, când a văzut că realitatea nu corespunde cu ceea ce gândea ea? Ea auzise că „El mergea prin sate vindecând, iar pe femeia aceasta care venea la El o respinge”.
Nu-i răspunde nici un cuvânt pentru că știutorul inimilor cunoștea credința puternică din adâncul sufletului ei. O credință puternică în stare să suporte orice încercare și descurajare. Tocmai de aceea femeia aceasta nu se smintește, nu se supără, nu se descurajează și nu se depărtează. Ea nu zice cum poate ar fi fost îndreptățită: cum acest om atât de vestit prin iubirea sa nemărginită față de oameni, arată atâta nepăsare și indiferență față de nefericirea mea? Nu rostește aceste cuvinte pe care adesea le auzim din gura credincioșilor noștri, ci ea cu și mai mare încredere în bunătatea lui Dumnezeu își arată credința ei mare și puternică prin rugăciunile ei repetate.
Este ușor de înțeles că atât de mult și stăruitor se ruga această femeie încât a înduioșat și pe Sfinții Apostoli, încât cu toții într-un cuget s-au apropiat de învățătorul lor și L-au rugat: „Slobozește-o că strigă în urma noastră” (Matei XV, 23).
Oare intervenția ucenicilor Domnului era numai pentru ca să? scape de ea, pentru că striga în urma lor? Cu siguranță că nu. Rugăciunile stăruitoare ale acestei femei i-a impresionat atât de puternic, i-a mișcat atât de mult și i-a umplut de mirare atitudinea Domnului Hristos, încât nu puteau să tacă; această convorbire ajunsese la o tensiune atât de înaltă, iar durerea sfâșietoare a mamei copilei bolnave a scos pe învățăceii lui Iisus din cadrul rolului lor încât simțeau ei nevoia imperioasă să-L roage pe Domnul s-o dezlege din legăturile cu care satana legase pe sărmana ei fiică.
Iată răspunsul Domnului: „Nu sunt trimis decât către oile cele pierdute ale casei lui Israel” (vers. 24). Acest răspuns a amuțit pe ucenici, iar femeii cananeence i-a dat grai. Ea și mai mult stăruia. Socotind că rugăciunea ei de la distanță poate este o necuviință, iar strigătele ei nu exprimă destulă evlavie, smerenie și dragoste, se apropie, cade în genunchi la picioarele Domnului și I se închină zicând: „Doamne ajută-mă” (vers. 25). O rugăciune răbdătoare și fierbinte care conține un singur cuvânt: „ajută-mă”. Sufletul ei era atât de plin de simțire încât limba nu putea rosti prea multe cuvinte. Lacrimile care izvorăsc dintr-o inimă zdrobită și smerită, suspinele fară cuvinte sunt deja de ajuns căci „noi nu știm să ne rugăm cum trebuie, ci însuși Duhul se roagă pentru noi cu suspine negrăite” (Romani VIII, 26).
Dealtfel ce alte cuvinte puteau să înlocuiască această scurtă rugăciune? Ea spune totul: Doamne ajută-mă, privește-mă ca pe una din făpturile tale. Ajută-mă, fiindcă eu cred că poți să mă ajuți, încă mai cred că și vrei, cu toate că acum mă refuzi. Iată o rugăciune vrednică de urmat, iată curajul, iată speranța pe care ți le dă rugăciunea fierbinte!
Minunatul dialog continuă căci Domnul îi răspunde: „Nu este bine să iei pâine de la gura copiilor și să o arunci câinilor.” Dar cu neputință de crezut! Nici femeia nu deznădăjduiește, nu se descurajează, ci dă un răspuns extraordinar, parcă inspirat de Cel în fața căruia stătea, de Duhul Sfânt care luminează pe cei neștiutori și întărește pe cei slabi. Înțelegerea ei crește; nu-l mai numește pe Mântuitorul „Fiul lui David” ci de data aceasta răspunde: „Da, Doamne, dar și câinii mănâncă din fărămiturile care cad de la masa stăpânilor lor” (vers. 27). Noi păgânii nu așteptăm mulțimea de binefaceri pe care le primește poporul lui Dumnezeu cel ales, pe care Fiul lui David le revarsă din belșug, ci doar micile farâmituri care cad de la masa cea îmbelșugată și acestea sunt îndeajuns pentru noi neamurile cele înfometate. Iată câtă înțelepciune și smerenie în acest răspuns al femeii cananeence! Iată că acolo unde există credință vie și adevărată există și înțelepciune, cum Dumnezeu celor smeriți le dă înțelepciune iar celor mulți le dă grai.
Cine ar fi putut să rostească aceste cuvinte pline de har și de Duhul Sfânt decât cel inspirat de Duhul Sfânt, căci după cuvântul proorocului Isaia „se va odihni peste el Duhul lui Dumnezeu, duhul înțelepciunii și al înțelegerii, duhul sfatului și al tăriei, duhul cunoștinței și al bunei credințe” (Isaia XI, 2).
Dacă Mântuitorul a ascultat rugăciunea sutașului roman din Capernaum și i-a vindecat slujitorul, a vindecat pe îndrăcitul din Gadara, pe samarineanul bolnav de lepră împreună cu cei nouă, ca și pe mulți alții pe care îi consemnează Sfânta Scriptură, cum ar fi lăsat în zbuciumul durerii și în ghearele deznădejdii pe această femeie care a dat dovadă de o credință mare și puternică?
Mântuitorul a mai dorit prin aceasta ca religia Sa cea nouă și dumnezeiască să depășească hotarele unui popor și să devină un bun comun al întregului neam omenesc. Aici întrevedem universalismul învățăturii Mântuitorului, vedem punându-se baza unei religii noi, ale adevăratei religii. Credința aceasta mare și încercată a fost răsplătită de Domnul cu prisosință. Pe lângă faptul că o laudă pentru credința ei: „O, femeie, mare este credința ta” Mântuitorul își descoperă bunătatea, dragostea față de creaturile Sale și mila Sa, căci îndată îi îndeplinește rugăciunea spunându-i: „fie ție după cum voiești, și s-a tămăduit fiica ei din ceasul acela”.
Deși se văd clar și alte virtuți la această femeie cum sunt: smerenia, răbdarea, rugăciunea, bunătatea, dragostea, Domnul laudă credința acesteia ca fiind izvorul tuturor celorlalte virtuți. De aceea în relațiile omului cu Dumnezeu credința este firul de legătură. Fără credință nu putem face nimic, iar Sfântul Apostol Pavel spune că „fără credință nu este cu putință să fim plăcuți lui Dumnezeu” (Evrei XI, 6).
Iată dar cât de mult folos aduce o credință smerită, o credință fierbinte, mare, puternică, o credință stăruitoare în rugăciune. Credința mamei a vindecat pe fiică de chinurile groaznice, a învins și a izgonit pe satana, a biruit refuzul de la început al Domnului și a devenit pildă pentru toate generațiile viitoare de creștini.
Să urmăm exemplul femeii cananeence și să ne rugăm neîncetat lui Dumnezeu să ne întărească în credință. Să păstrăm cu sfințenie nealterată credința în care ne-am născut, și să ne silim ca această credință a noastră să rodească prin fapte bune și prin dragoste față de Dumnezeu și de aproapele, iar roadele credinței noastre să fie: „dragostea, bucuria, pacea, îndelunga-răbdare, bunătatea, facerea de bine, credincioșia, blândețea și înfrănarea poftelor” (Galateni V, 22-23).
Să rugăm pe Bunul Dumnezeu să reverse harul Său cel ceresc asupra noastră și asupra tuturor celor ce I se roagă cu credință. Să dea pace sufletelor noastre, pace în familiile noastre, pace unuia cu altul la locurile noastre de muncă, pace în întreaga lume, iar între oameni dragoste și bună înțelegere. Amin.”
Sursa: Pr. Ioan V. Covercă (Glasul Bisericii nr.1-3, 1982).
Donează pentru ActiveNews!
ActiveNews nu a primit niciodată altă publicitate decât cea automată, de tip Google, din care o îndepărtăm pe cea imorală. Aceasta însă nu ne asigură toate costurile.
Ziarele incomode sunt sabotate de Sistem. Presa din România primeste publicitate (adică BANI) doar în măsura în care este parte a Sistemului sau/și a Rețelei Soros. Sau dacă se supune, TACE sau MINTE.
ActiveNews NU vrea să se supună. ActiveNews NU vrea să tacă. ActiveNews NU vrea să mintă. ActiveNews VREA să rămână exclusiv în slujba Adevărului și a cititorilor.
De aceea, are nevoie de cititorii săi pentru a supraviețui așa cum este acum. Dacă și tu crezi în ceea ce credem noi, te rugăm să ne sprijini să luptăm în continuare pentru Adevăr, pentru România!
ActiveNews nu a primit niciodată altă publicitate decât cea automată, de tip Google, din care o îndepărtăm pe cea imorală. Aceasta însă nu ne asigură toate costurile.
Ziarele incomode sunt sabotate de Sistem. Presa din România primeste publicitate (adică BANI) doar în măsura în care este parte a Sistemului sau/și a Rețelei Soros. Sau dacă se supune, TACE sau MINTE.
ActiveNews NU vrea să se supună. ActiveNews NU vrea să tacă. ActiveNews NU vrea să mintă. ActiveNews VREA să rămână exclusiv în slujba Adevărului și a cititorilor.
De aceea, are nevoie de cititorii săi pentru a supraviețui așa cum este acum. Dacă și tu crezi în ceea ce credem noi, te rugăm să ne sprijini să luptăm în continuare pentru Adevăr, pentru România!

RO02BTRLRONCRT0563030301 (lei) | RO49BTRLEURCRT0563030301 (euro)
Pe același subiect

După ce au ”pierdut” Coiful Dacic, olandezii vor și sculpturile lui Brâncuși

Mort subit după vaccin, în floarea vieții - a debutat post-mortem...

Av. Florentin Țuca: Roagă-te, mănâncă, luptă și repetă

Un Chip al Luminii : Nil Dorobanțu - De unde vii Sfinte Desculț? De la Hristos. Și unde te duci? La Hristos

Luminița Arhire: CAREU DE INTELECTUALI CU DANILEȚ ÎN COADĂ

REACȚIUNEA: Cenzura euro-bolșevicilor se ascute ca lupta de clasă. Vlad Pârău: O nouă dezinformare de la Context.ro. Să verificăm factual știrile false răspândite de foștii verificatori factuali împotriva folkiștilor!
Recomandările noastre

22 aprilie 1990, startul Pieței Universității. În urmă cu 35 de ani începea cea mai amplă manifestație anticomunistă din Europa Centrală și de Est. VIDEO și GALERIE FOTO

Alex Jones și Tucker Carlson despre Lupta pentru Adevăr: Globalism, Trump, Israel, Planuri Secrete pentru Al Treilea Război Mondial, WEF, CIA, 9/11 - O EMISIUNE-BOMBĂ tradusă în română - VIDEO
Secțiuni: Cultură Prima pagină
Locații: Cluj-Napoca România
Organizații: Biserica Ortodoxă Română Mitropolia Clujului
Tip conținut: Opinii
Autentifică-te sau înregistrează-te pentru a trimite comentarii.
Comentarii (0)