Marii comercianți de produse alimentare nu vor mai fi obligați ca, pentru categoriile carne, ouă, legume, fructe, miere de albine, produse lactate și de panificație, să achiziționeze aceste produse în proporție de cel puțin 51% din volumul de marfă pe raft din lanțul alimentar scurt, adică de la producători români autohtoni, informează Profit.ro, citând surse interne.


Obligația era în vigoare în conformitate cu o lege adoptată de Parlament în 2016 și este valabilă în cazul comercianților care au o cifră de afaceri netă sau dețin active total de peste 2 milioane de euro, echivalent în lei. Comisia Europeană a deschis, în 2017, împotriva României o procedură de infringement, condiderând că legea încalcă drepturile consumatorului de a alege marfa dorită și libertatea de circulație a mărfurilor în Uniunea Europeană.
 
De atunci, autoritățile guvernamentale și parlamentarii au promis amendarea legii pentru a se conforma dreptului european, dar abia acum au decis să aducă modificări substanțiale. Astfel, au fost promovate acum o serie de modificări la Legea comercializării produselor alimentare, eliminând cota de 51% de produse autohtone obligatorie pentru marii comercianți. Pentru categoriile carne, ouă, legume, fructe, miere de albine, lapte și produse de panificație, aceștia vor avea doar obligația de a achiziționa din parteneriate directe și gradual din fiecare categorie, pentru a asigura accesul consumatorului la produse proaspete.
 
„În parteneriatele directe se poate stabili de comun acord % (procentul - n. red) de produse alimentare”, este completarea. Potrivit noilor amendamente, lanțul alimentar scurt este înlocuit cu parteneriatul direct, definit drept relaţia comercială directă dintre comerciant şi cooperativele agricole, asociaţiile de producători agricoli, societăţile comerciale agricole de producţie, producători agroalimentari și distribuitori, între care se încheie un contract comercial pentru minimum 12 luni.

Din lege este eliminată și obligația ca vânzătorii să acorde spații distincte de expunere și vânzare produselor românești, incluzându-se în schimb prevederea: „Comerciantul poate acorda, prin înțelegerea părților, spaţii distincte de expunere şi semnalizare la raft pentru fiecare produs alimentar, în funcție de țara de origine.”
 
De asemenea, este eliminată eticheta pentru carnea comercializată pe teritoriul României, care cuprinde mențiuni ca țara de origine a animalului, de naștere, creștere sau sacrificare. Totodată, conform modificărilor, produsele din carne comercializate pe piaţa internă nu vor mai cuprinde obligatoriu pe etichetă procentul de carne provenit din România. De altfel, din lege dispar definițiile de carne românească (carnea provenită de la animale crescute în fermele din România) și produs românesc (produs obţinut pe teritoriul naţional din materii prime de bază provenite în proporţie de 100% din fermele din România).
 
Legea 51% produse românești, așa cum mai era cunoscută, a fost criticată încă de la început de marii retaileri, care sunt toți străini, care amenințau cu închiderea unor magazine dacă va fi adoptată.
 
Chiar și așa, Legea a trecut cu mare greutate, fiind blocată în Parlament luni de zile, asociațiile de producători români afirmând că unii aleși au lucrat pentru interesele marilor magazine.