Producătorii români care își vând produsele în marile lanțuri comeciale sunt împovărați de numeroase taxe ce nu au legătură cu actul de comerț și care și prețul produselor sus, a afirmat joi președintele Federației Naționale Pro Agro, Emil Dumitru, potrivit Agerpres.

"Taxe de deschidere magazin, taxe notariale, taxe de așezare la raft, taxe de publicitate, de apariție în acele pliante. Toate lucrurile astea nu fac altceva decât, pe de o parte, pentru produsele românești din industria agroalimentară românească, să fie la un preț la raft mai mare comparativ cu marca proprie a magazinului. (...) Dacă ar fi eliminate aceste taxe, s-ar constata de fapt o așezare a principiilor normale de comerț între vânzător și cumpărător”, a spus el.

Potrivit estimărilor acestuia, prețul la raft ar putea să scadă cu 5%, ceea ce ”ar fi de bun simț".

Măsura este sprijinită de către Asociația Română a Cărnii (ARC), care afirmă însă că această campanie de reducere a taxelor de raft trebuie privită doar ca un parteneriat între producători și marile lanțuri de magazine. "Campania de reducere a taxelor de raft este binevenită, dar trebuie privită ca un parteneriat bine construit pe baze reale între producători și marile lanțuri de magazine. Noi trebui să fim parteneri cu toți jucătorii de pe piața din România atât în relația dintre producători, cât și cu marile lanțuri de magazine", a spus directorul executiv al ARC, Vladimir Mănăstireanu.

În acest context, se dorește perceperea unei taxe unitare pentru listarea în marile lanțuri de magazine, dar care să nu includă toate taxele actuale.

"Absolut toți producătorii români vor să se listeze în marile lanțuri de magazine, pentru că sunt volume mari de vânzări și o marjă de profit vine din acest tip de comerț. Pe lângă comerțul tradițional, acesta poate să reprezinte și peste 50% din cifra de afaceri a unui producător, însă trebuie să recunoaștem că există taxe foarte mari practicate de magazine și ele trebuie să fie reale, atât din punct de vedere al celor care cumpără marfa din raft, cât și al producătorului. Suntem de acord cu perceperea unei taxe unitare pentru listare, dar nu exagerată, pentru că până la urmă diferența de calitate, de produs și de marcă o face cumpărătorul”, a mai spus Mănăstireanu.