ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice donație este binevenită. Doamne, ajută!


Ai ales destinația pentru vacanță, dar nu ai reușit să îți faci încă rezervările necesare pentru a ajunge la destinație? Iată câteva sfaturi oferite de APC, care să te ajute să îți rezervi în siguranță biletele de avion folosind platformele online.

Asociația Pro Consumatori a realizat o analiză comparativă asupra ofertelor de bilet de avion oferite de următoarele platforme: AeroSky, Aerolines, Bravo Fly, Fly-Go, FlyHi, Momondo, ParAvion, SkyScanner, Veltrael, Vola, Whichairline, iar rezultatele sunt mai mult decât interesante, într-un cuvânt, consumatorul intră într-un hățiș de informații greu de prelucrat.

Experții asociației au realizat un mistery shopping în perioada 16-22 mai, care a avut drept scop rezervarea un bilet de avion pe ruta București – Bruxelles, pentru data de miercuri 22 iunie 2016, pentru o persoană adultă, către orice aeroport care servește capitala Belgiei, utilizând serviciile existente pe internet.

Din analiza efectuată s-a constatat că în general, cea mai ieftină ofertă este a companiei Ryanair, urmată de Blue Air și Wizzair, în sume de câteva zeci de euro. Zborul durează, în cele mai multe cazuri, până la 3 ore. Însă datele produse de aceste platforme includ și oferte pe care doar un consumator excentric le-ar putea accepta, cu prețuri de câteva mii de euro și durata călătoriei de câteva zile! Este cazul ca astfel de rezultate să fie eliminate din oferta finală, eventual fiind incluse într-o pagină specială. O bună practică am găsit în acest sens pe site-ul WhichAirline. Dar nu întotdeauna cea mai ieftină ofertă este a aceleiași companii aviatice.

În ce privește aeroportul de destinație, doar Zaventem este cel asociat în mod uzual cu orașul Bruxelles, el beneficiind de o bună rețea de transport – trenuri, autobuze, microbuze și taxiuri. Printre zborurile oferite există și unele care aterizează în aeroportul denumit „Bruxelles Sud”, care este de fapt în orașul Charleroi, la aproximativ o oră de mers cu autocarul până la Gara de Sud din Bruxelles, pentru care, bineînțeles, călătorul trebuie să plătească biletul respectiv. Se poate consola totuși cu gândul că trece pe lângă localitatea Waterloo – făcută celebră de Napoleon și... formația ABBA.  

În ce privește prețul biletelor, platformele adaugă, la prețul perceput de compania aeriană, și o sumă reprezentând contravaloarea serviciilor oferite, cu alte cuvinte, aceste platforme își câștigă existența prin aceste tarife. Spre exemplu, Aerolines, AeroSky: nespecificat, probabil 10 euro, eSky: 18 euro, Fly-Go: 15 euro. Recomandarea experților este ca atunci când căutăm un bilet de avion pe platformele online să comparăm prețul acestui bilet și direct pe site-ul companiei aeriene.  

În afară de prețul biletului afișat, pe primul ecran cu rezultate, călătorul trebuie să se aștepte la alte costuri suplimentare, în special în cazul firmelor low cost: o taxă pentru plata prin internet (adesea singura modalitate posibilă), altă taxă pentru rezervarea locului în avion, o taxă pentru bagajul de cală (adesea mai mare decât prețul biletului) și altele.

În cazul companiilor low cost, check-in-ul trebuie făcut cu maximum 24 de ore înainte de îmbarcare, pentru că, dacă se face în aeroport, companiile aeriene percep o taxă pentru îndeplinirea acestor formalități direct la aeroport. În ce privește transportul bagajului, în general se admite un bagaj de cabină în greutate de până la 10 kg, cu dimensiuni care variază de la o companie la alta. În cazul companiilor low cost, poșeta este considerată bagaj!
 
În urma analizelor APC a constatat că există diferențe destul de mari între prețurile biletelor la aceeași companie aviatică, oferite de diversele site-uri de căutare, după cum se vede în tabelul de mai jos. Prețurile sunt afișate în EURO.

 
După cum se vede, cel mai ieftin bilet la RyanAir este oferit de Fly-Go și Vola, cu 17 euro, la Blue Air de Fly-Go, Momondo, Vola și WhichAirline cu 45 euro, iar la WizzAir de Fly-Go cu 20 euro.

ATENȚIE! La acest preț să se adauge taxa percepută de site-ul de comparație. Prețurile biletelor la RyanAir variază între 17 și 83 euro (BravoFly), la Blue Air între 45 și 115 euro (SkyScanner), iar la WizzAir între 20 și 90 euro (BravoFly).

În ansamblu, cel mai mare preț îl găsim propus de BravoFly pentru compania TAP, cu 4933 euro, iar cel mai mic propus de Vola și Fly-Go, la compania RyanAir, cu 17 euro.
Prețurile pot varia în funcție de data în care se efectuează căutarea, ele crescând pe măsură ce ne apropiem de data de plecare, iar cererea este mai mare la începutul și sfârșitul săptămânii.
 
„Avertizăm consumatorii asupra unei practici denumite „prețuri dinamice”, care seamănă cu practica unui negustor care anunță prețul după ce evaluează aspectul cumpărătorului. În cazul prețului anunțat pe internet, este posibil ca acesta să fie mai mare decât cel anunțat pentru alt utilizator, aceasta pentru că primul a făcut cumpărături pe internet de valori mari; așadar, programul „spion” care urmărește achizițiile decide că primul utilizator este mai înstărit și își va permite să plătească un preț mai mare. Este însă dificil de demonstrat acest lucru, dacă nu se depune un efort constant de urmărire” a precizat Costel Stanciu, președinte Asociația Pro Consumatori.

"Mediul online este ofertant, accesibil oricând, astfel că rezervarea oricărui tip de servicii are avantajul de a-i scuti pe cei care își planifică călătoria de timp prețios și bani dar exista și unele riscuri la care ne supunem dacă nu suntem atenți. Înainte de a face o rezervare a unui zbor trebuie să citim cu atenție recomandările companiei aeriene și Termenii și Condițiile Generale de Transport ale companiei de transport aerian alese. Astfel vom fi informați despre situațiile în care compania își asumă răspunderea atunci când ne confruntăm cu o problemă, cu atât mai mult cu cât realizarea cu succes a rezervării conduce automat la încheierea contractului de transport, dar și la aderarea la Termenii și Condițiile Generale de Transport ale companiei. Aceleași recomandări sunt valabile și pentru situația în care alegem să facem rezervarea pentru avion printr-o platformă specializată, cunoscut fiind faptul că reprezentanții web site-ului intermediar nu își asumă răspunderea pentru eventualele probleme legate de rezervare” spune Irina Chirițoiu, directorul Centrului European al Consumatorilor din România.
 

Pentru că suntem cenzurați pe Facebook ne puteți găsi și pe Telegram și GoogleNews