ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Criza financiară şi expansiunea agresivă a brandurilor străine în frunte cu Zara, H&M şi Deichmann au „măturat" piaţa locală de îmbrăcăminte şi încălţăminte, primele capete care au picat fiind cele ale retailerilor români care au ales să intre în insolvenţă. În unele cazuri însă finalul a fost falimentul şi nu restructurarea. 
 
Leonardo, Jolidon, House of Art şi Tina R sunt toate patru branduri româneşti cu istorie de circa două decenii. Ele au fost lansate pe piaţă în anii ’90, când România nu se afla pe lista de prio­rităţi a nici unui brand mare de la nivel internaţional. În anii de boom economic, când consumul era motorul economiei, businessul celor patru comercianţi duduia, iar ma­gazinele erau deschise pe bandă rulantă.
 
În ultimii ani însă, ele au intrat în insolvenţă sau chiar în faliment. Retailerul de încălţăminte Leonardo, spre exemplu a fost liderul pieţei de la înfiinţare până în 2013, iar în cel mai bun moment reţeaua ajunsese să numere peste 200 de magazine doar în România, potrivit zf.ro. Antreprenorul Florin Panea, fondatorul companiei, îşi încercase norocul şi pe alte pieţe europene, însă aceste magazine au fost primele închise în criză.
 
Un model similar a urmat şi Jolidon, care avea în anii de boom peste 80 de magazine în România, dar şi unităţi proprii sau în franciză pe pieţele externe. Acestora li se adăugau exporturi către peste 50 de pieţe. Leonardo este astăzi în faliment, cu afaceri anul trecut de sub 100 mil. lei, faţă de jumătate de miliard de lei în boom, iar Jolidon în insolvenţă cu pierderi anuale mai mari ca businessul de 64 mil. lei şi cu datorii de 256 mil. lei.
 
Alte două branduri mari din România sunt pe cale de dispariţie. Este vorba despre Tina R şi House of Art, care au intrat în insolvenţă, nemaifăcând faţă expansiunii pe piaţă a firmelor străine.